1403-06-17 04:57
111
0
91307
اندر مصائب دلایل کم‌آبی؛

دام‌ها آب شرب روستاهای گلستان را می‌خورند

مردم روستاهای گمیشان و آق‌قلا ماه‌هاست درگیر تشنگی و کم‌آبی هستند، در گرمای طاقت‌فرسا مجبورند آب آشامیدنی و استحمام را با هزینه‌های بالا بخرند و این در حالی است که آب شرب به مصرف بخش کشاورزی و رفع تشنگی دام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، شاید کسی باورش نشود که اینجا گلستان است و مردم روستاهای این خطه شمالی برای تأمین آب شرب چه سختی‌هایی تحمل می‌کنند، مردم روستای قلعه‌جیغ بزرگ و کوچک از گمیشان می‌گویند قطعی آب به صورت شبانه‌روزی است تقریباً ۶ ماهی می‌شود که این وضعیت بغرنج مردم را کلافه کرده است.

راننده می‌گوید روزانه دو تانکر برای جمعیت یک‌هزار و ۴۰۰ نفری مردم روستا می‌آورد اما این میزان پاسخگوی نیازشان نیست، یکی از اهالی روستا هم به مشکلاتی که فقدان آب برای مردم به وجود آورده است، گفت: یک تانکر آب آزاد مثلاً ۲۰ بشکه‌ای را ۵۵۰ الی ۶۰۰ هزار تومان از گمیشان می‌آورند و خودم حداقل هر۱۰ الی ۱۵ روز یه تانکر آب آزاد خریداری می‌کنم.

از روستای قلعه‌جیق گمیشان به روستای محمد آباد آق‌قلا می‌رویم همه در جستجوی آب هستند از فرد مسن گرفته تا کودکی که تازه از آب و گل در آمده است این مشکل را به خوبی درک می‌کنند، وضعیت نشان می‌دهد آب از سرچشمه گل آلود است.  

یکی از اهالی روستای محمدآباد در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» می‌گوید اگر چاه آب میرمحله تجهیز و احیا شود وضع آب شرب مردم منطقه بهتر خواهد شد.  

یک ماه، دو ماه، سه ماه، گاهی ۵ ماه اوضاع آب شرب در این منطقه به همین منوال است، مردم برای رفع تشنگی مجبور هستند آب معدنی بخرند.

یکی از راهکارها برای رفع مشکل کم‌آبی در استان گلستان شیرین‌سازی آب دریاست و به قول معروف آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان درباره انعقاد قرارداد ۶۷۰ میلیارد تومانی با قرارگاه جهاد آبرسانی برای تامین آب در روستاهای استان گفت: روستای قلعه‌جیق و پنج روستای دیگر از مجتمع شهدا آبرسانی می‌شوند، با توجه به اینکه در فصول گرم سال مصرف آب بالاتر می‌رود و مصارف غیر شرب هم افزایش پیدا می‌کند از طرفی آب‌های تانکری هم برای کشاورزی و دام در محیط زیاد استفاده می‌شود و منبع درآمدی خوبی برای یک عده است، این مسائل باعث شده تا فشار زیادی روی شبکه وارد شود.  

ابوالفضل رحیمی افزود: از محل محرومیت‌زدایی روستاها یک طرح ۱۰ هزار نفره برای وزارت نیرو پیش‌بینی شد که در قرارداد اول تقریبا ۴۳۲ روستا را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: در قرارداد دوم که اکنون آماده شده و مراحل اداری آن در حال طی شدن است برای ۴۴۳ روستا که کمتر از ۹۰۰ روستای استان را می‌توانیم به صورت کامل در زمینه تعمیر، ذخیره، انتقال و توزیع پایدارسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: ولی تا زمانی که این‌ها به نتیجه برسد ما در روستای قلع‌جیق کوچیک برای تامین آب مورد نیاز مردم اصلاح شبکه را انجام می‌دهیم همچنین مخزن خارج مدار شده که چندین دهه کارهای آن در حال انجام و تقریبا رو به اتمام است به زودی وارد مدار خواهد شد.  

رحیمی بیان کرد: همچنین مخزن ۵۰۰ مترمکعبی در قاروی که یک ایستگاه پمپاژ نیز دارد بنا کردیم که تا دهه فجر آماده و وارد مدار می‌کنیم این فرایند از تک محوری بودن در مجتمع شهدا تبدیل به دو نقطه می‌شود که به صورت پدافندی این را پوشش خواهد داد و مشکلات مردم در این زمینه کمرنگ می‌شود.

وی گفت: بخشی از آب را از چاه بخش خصوصی خریداری کردیم، ایجاد سه حلقه چاه را در دستور کار گذاشتیم که موافقت نامه آن مبادله می‌شود و به زودی تجهیز خواهد شد، تلاش می‌شود منابع آبی خوب و پایدار را استحصال کنیم تا این مشکل به صورت موقت برطرف شود حل این معضل نیازمند اجرا و تحقق طرح‌های بلندمدت است که باید وارد مدار شود.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.