1401-02-08 11:09
1098
0
79750
یادداشت/

مسئله فلسطین و راهبرد جمهوری اسلامی ایران

بحث درباره جهان اسلام و عقب ماندگى آن، بیش از یک سده میان مسلمانان در جریان است و در این مدت، علل و دلایل آن بررسى شده و از ظرفیت ها و فرصت هاى آن در جهت نیل به توسعه و فائق آمدن بر مشکلات و مسائل موجود، سخن بسیار به میان آمده است.

به گزارش گلستان ما؛ محمد دیلم کتولی فعال سیاسی رسانه گلستان در یادداشتی نوشت: بحث درباره جهان اسلام و عقب ماندگى آن، بیش از یک سده میان مسلمانان در جریان است و در این مدت، علل و دلایل آن بررسى شده و از ظرفیت ها و فرصت هاى آن در جهت نیل به توسعه و فائق آمدن بر مشکلات و مسائل موجود، سخن بسیار به میان آمده است.

ولى صحبت از تهدیدها و کاستى هایى که متوجه جهان اسلام است و از فرصت ها و ظرفیت هایى که براى مواجه شدن با تهدیدها و کاستى ها در اختیار مسلمانان است و از راه حلِ برون رفت از وضعیت توسعه نیافتگى فعلى از دیدگاه مقام معظم رهبرى، کمتر سخنى گفته شده است.

 تعاریف مختلفى را مى توان از جهان اسلام در کلام مقام معظم رهبرى یافت از جمله:

1. دنیاى اسلام در دوره امیر المؤمنین(ع) مرزهاى هندوستان تا مدیترانه را در بر مى گرفت، عراق، مصر، شام، فلسطین، ایران، همه و همه، مجموعه دنیاى اسلام بود، نصف دنیاى آباد آن روز، جزیى از دنیاى اسلام مى شد.

2. دنیاى اسلام یک مجموعه عظیم با مسائل مبتلا به و دردهاى مشترک، با دشمنى هاى مشترک، با درمان ها و راه هاى علاج مشترک است. در حقیقت، مسائل و مشکلات عمده مسلمان ها، با همدیگر مشترک است.

3. دنیاى اسلام یک امت است، وراى ایرانى بودن و عرب بودن، پاکستانى و هندى بودن و وراى همه این هاومانند آن،ملت هاو دولت هاى اسلامى،امت اسلامى را تشکیل مى دهند.

4. دنیاى اسلام، به یک مجموعه انسانى اطلاق مى شود که اعتقاد به توحید خالص دارد، به نفى عبودیت غیر خدا مى پردازد، به استقرار عدل و اخلاق در بین انسان ها دعوت و اقدام مى کند.

على رغم تفاوت ظاهرى در این تعاریف، در همه آن ها وجوه مشترکى چون عقیده، آرمان، کتاب، پیامبر، قبله و مسئله امنیتی و راهبردی مشترک به عنوان《 مسئله فلسطین 》به چشم مى خورد. 

پس مى توان جهان یا دنیاى اسلام را مجموعه انسان هایى دانست که حول محور خدا، قرآن و محمد(ص)و مسائل مشترک و از همه مهمتر《 مسئله فلسطین 》گرد آمده اند.

در دیدگاه نظری و بويژه swoT تهدید ، فرصت، آسیب ، ظرفیت یا راهکار از دیدگاه مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی ، بدترین تهدید 《وجود غده سرطانی صهیونیسم در غرب آسیا و هارتلند جهان》است.

تهدید: گاه خطراتى که متوجه جهان اسلام است، از بیرون مرزها مى آیند. مثلاً، امروز مهم ترین خطرى که جهان اسلام را تهدید مى کند، تفرقه است و این تفرقه، اگر چه اندکى زمینه داخلى دارد، ولى بخش عمده آن به وسیله دشمنان امت اسلامى به ویژه صهیونیسم جهانی صورت مى گیرد. مثال دیگر، هم اینک دشمنان اسلام، اغلب از دو سلاح رعب و تطمیع علیه مسلمانان استفاده مى کنندو لذا دولت ها، روشنفکران، برگزیده ها و آحاد ملت اسلامى را گاهى مرعوب و گاه تطمیع مى نمایند، پس رعب و تطمیع خطراتى اند که از وراى مرزهاى داخلى مى آیند، به همین دلیل،مى تواند و باید آن را تهدید نامید.

از دیدگاه معظم له بلایی که ۷۰ سال است بر سر جهان اسلام آمده و صهیونیسم با تطمیع و ارعاب و تهدید و چنگ و دندان نشان دادن از یک سو و از سوی دیگر با قیافه دوست وهم پیمان آنان،چالش جدی ایجاد می نماید .

کاستى: جهان اسلام ضعف هایى در درون دارد، در حدى که نمى توان آن ها را نادیده گرفت و یا کوچک شمرد. این ضعف ها و کاستى ها، بیش از آن که ناشى از عوامل خارجى و متأثر از دشمنان باشد، به دولت ها، نخبگان و حتى به مردم مسلمان بر مى گردد. فقر، جهل، ظلم، تبعیض، عقب ماندگى، ایستایى، زورگویى، تحمیل، تحقیر و.... از امور و مسائلى هستند که بیشترین ریشه اش به داخل کشورهاى مسلمان مى رسد. البته مى توان کاستى ها را به سرعت مرتفع ساخت، در این صورت، کاستى هاى دیروز به فرصت ها ى امروز تبدیل مى شوند و سد و مانعى را پدید مى آورند که مسلمانان را قادر مى سازد، در مقابل تهدیدها بایستند و مقاومت نمایند.

فرصت: موقعیت مناسب موجود و یا پدید ای که با استفاده و بهره گیرى از آن مى توان به رشد، توسعه و پیشرفت رسید و یا بر مشکلات درونى و بیرونى فائق آمد. فرصت ها هم بعد داخلى دارد و هم بعد خارجى، ولى بیشتر بعد برون مرزى دارد. مثلاً، حذف و یا نابودى مارکسیسم، کمونیسم و سوسیالیسم از صحنه جهانى، مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی و همدردی با ملت فلسطین فرصتى را براى مسلمانان دامن زده که اسلام و مسلمانان مى توانند با استفاده از این فرصت، در جهان رشد کنند و جلو بروند.

فهم اینکه لیبرالیسم در زادگاه خود دچار تناقض است و لیبرالیسم و صهیونیسم روشهایى را به کار مى گیرند که در نقطه مقابل آزادى قرار دارد، این تناقض ها، فرصتى را براى گسترش اسلام فراهم مى آورد.

افشاگری تجاوزات، خشونت‌ها، اقدامات ضد انسانی و کودک کشی.... در داخل سرزمین های اشغالی و درون جوامع لیبرالی بهترین فرصت برای رسانه‌ها ، نخبگان و فرهیختگان مسلمین است . کاری که سالهاست خود مقام معظم رهبری و نهادهای منتسب به ایشان انجام می دهند و یافته های سمینارها و کنگره هایی با محوریت《 مسئله فلسطین 》ابزار روشنگری می شود .

ظرفیت: ظرفیت ها به توانایى هاى داخلى در جهان اسلام اطلاق مى شود، مثل حج که ظرفیت عظیمى براى امت اسلامى است، و مسئله فلسطین و چالش دائمی با اشغالگران صهیونیستی. 

پس مى توان ظرفیت ها را به همه استعداد هایى اطلاق کرد که در درون مرزهاى دول اسلامى قرار دارد و مسلمانان براى بهره گیرى از آن، از استقلال عمل برخوردارند و در این باره با مشکل خارجى مواجه نیستند، البته جهان اسلام مملو از ظرفیت هاى مختلف است، امّا برخى از این ظرفیت ها بالقوه است. هم چنین، ظرفیت کشورهاى مسلمان با هم متفاوت است و نیز، برخى از این کشورها، بعضى از ظرفیت ها را ندارند، ولى کشورهاى مسلمان وقتى در کنار هم قرار مى گیرند، نواقص خود در این زمینه را بر طرف مى سازند.

 گذشته از همه اینهانحوه مقابله با تهدید رژیم غاصب صهیونیستی باعث انسجام جامعه اسلامی می شود به عنوان بهترین فرصت برای جهان اسلام برای نشان دادن توان ژئوپلیتیک و راهبردی و در عین تاکتیکی یا عملیاتی با آن است . 

آخرین اقدام راهبردی مقام معظم رهبری در این مسئله《 تجهیز کرانه باختری و نوار غزه به اسلحه 》است طوریکه این امربه《کابوس صهیونیست ها》تبدیل شده است . 

در ضمن همه این تاکتیک ها و اقدامات عملی 《 برگزاری باشکوه روز قدس》است که هرساله در جمعه آخر ماه مبارک رمضان اجرا می شود و نو شدن و تازه گی مسئله فلسطین و جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن آن بهترین نتیجه حاصل از آن است . 

امسال هم امام مسلمانان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با درایت تمام در ملاقات حضوری با دانشجویان و فرهیختگان دانشگاهی 《 مسئله فلسطین 》را مهم‌ترین مسئله معرفی نموده و از مسلمانان جهان خواستند با برگزاری باشکوه روز جهانی قدس به خیزش جهانی علیه اشغالگران صهیونیستی بپردازند.

 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.