1400-11-02 08:48
932
0
78226
یادداشت؛

« دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به روسیه »

دسته ای از كارشناسان غربگرا در حال كارشكني در روابط راهبردي ايران با شرق هستند امّا استحکام روابط مفید و سازنده با این کشورها و رسیدن منافع آن به سرسفره مردم قطعا پاسخ محکمی خواهد بود.

به گزارش گلستان ما؛ در شرایطی که دولت دوازدهم ، همه چیز حتی آب خوردن مردم را به برجام و عواید «تقریباً هیچ آن » گره زده بود ، دنيا را فقط آمريكا و سه كشور شرور اروپايي(انگلیس و آلمان و فرانسه)تعريف مي‌كرد. دنيايی كه با فريب و نيرنگ ، زورگويي و قلدري مي‌خواستند همه چيز ما را بگيرند و حتي چيزي كه خودشان تعهد می کردند را هم عمل نمی کردند.

به گفته سفیر اسبق ایران در روسیه: « با یک بروکراسی غرب‌زده مواجه هستیم که به دلیل تمایلش به غرب جلوی رابطه ما با جهان و استفاده از منافع دیگر کشورها را گرفته است ، این بروکراسی فقط در وزارت خارجه نیست بلکه کارشناسان همه مجموعه‌های حاکمیت به دلیل اینکه سالها در غرب بوده‌اند اینگونه‌اند»

 « نگاه به شرق » در این شرایط معقول ترین موازنه‌ای است که می تواند سیاست خارجی کشور را به نقطه مطلوب خودش برساند .

كاركرد چنین تغییر رویکردی که در تسهيل روابط با همسايگان و با قدرت هاي بزرگ منطقه اي و جهاني است باعث بهبود نسبي اوضاع اقتصادي كشور مي‌شود.

در حالي كه باوجود FATF و تحريم‌هاي ظالمانه آمریکا و سه كشور شرور اروپايي(انگلیس و آلمان و فرانسه)ما اكنون داريم نفت مي‌فروشيم پول آن را هم مي‌آوريم .

در حالی که ارتباطات ما با همسایگان به کمترین حد مورد انتظار رسیده بود .ما اكنون شركاي راهبردي خود را در منطقه و جهان دقيق مي‌شناسيم و با بسط و تحكيم روابط دوستانه و احترام متقابل، هوشمندانه جلو مي‌رويم

در این بین روسیه به عنوان پهناور ترین کشور روی زمین دارای توانمندی‌های فراوانی برای مبادلات اقتصادی و بستر مناسبی برای تعاملات سیاسی است .

دولت آیت الله رییسی با درك درست سياست نه شرقي و نه غربي امام راحل (ره) و سياست « عزت، حكمت ، مصلحت » رهبر معظم انقلاب اسلامی مسیری را در سیاست خارجی طي می  کند که دیگر کشور در محاصره قدرتهای بزرگ و چپاولگر قرار نگیرد.

 عده ای که از ابتدای انقلاب اسلامی در کنار گود نشسته و فقط « لِنگِش کُن » را بلدند  از این سفر و نحوه استقبال و میز مذاکره و... ایراد می گیرند باید بدانند :

۱_ امام خمینی (ره) در حالي‌كه امپراطوري شوروي هنوز سرپا بود نامه به گورباچف نوشت. امروز بيش از سی سال از نوشتن آن نامه مي‌گذرد. امپراطوري شوروي فروپاشيده و تحولات عظيمي در روسيه رخ داده است. نه آن اَمیال سلطه جویانه در آن کشور مشاهده می شود و نه ایران آنقدر ضعیف ، که برای دیگران توهّم ایجاد کند .

۲_ رویکرد غربگرایانه دولت « روحانی مچکریم » با عناصری اداره می شد که قبله آمالشان غرب ( آمریکا و اروپا) بود ، كارشناسان ما در وزارت خارجه و دستگاههاي اجرايي ما در نفت، بانك مركزي، وزارت صمت ، نيرو و ...حاضر نبودند! حتي نیم نگاهي به بلوک دیگر دنیا ( روسیه ، چین و همسایگان ) داشته باشند و از این راه منافع ملت مظلوم و شریف ایران اسلامی را تامین کنند.

دولت آیت الله رئيسي در عمر چهار ماهه خود به اندازه چهار سال ديپلماسي خارجي را جلو برده و با تعامل با چین و روسیه به عنوان بلوک مقابل غرب موجبات شکوفایی اقتصادی کشور ، حذف دلار ، فروش نفت و صادرات کالاها و محصولات کشاورزی به این دو کشور بزرگ منطقه را فراهم آورده است.

دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین ، چند دستاورد اصلی و چند نتیجه فرعی داشت :

۱_ تقویت رابطه با همسایگان بویژه همسایگان شمالی که شامل روسیه و ۲۱ کشور عضو پیمان شانگهای و متحدان روسیه و چین می شود .

۲_ تسهیل در روابط راهبردی بیست و پنج ساله با چین و بیست ساله با روسیه که در آن منابع درازمدت مردم ایران قرار دارد .

۳_ فروش تضمینی نفت با قیمت روز به مدت بیست سال و بازگشت پول آن بوسیله ارزهای مورد قبول دوکشور که عملاً فرمانروایی دلار را حذف می کند .

۴_ عقد قرارداد های نظامی و خرید و فروش سلاح های استراتژیک از روسیه و افزایش توان نظامی کشور .

۵_ مشارکت در برنامه‌های منطقه ای و مقابله مشترک با توطئه های آمریکا و محور عبری_ عربی .

دستاوردهای فرعی سفر آقای رئیسی به روسیه :

۱_ حضور در بین مردم و علمای مسلمان روسیه

از سالها پیش عربستان سعودی و امارات متحده عربی با دلارپاشی و مخارج زیاد سعی در جذب جوانان جامعه مسلمان روسیه را داشتند که در این مسیر با همین سیستم جذب ، گروه های محارب و تکفیری را سازماندهی کرده و به جان شیعیان و مسلمانان غیر همسو با خودشان انداختند ، دیدار آقای رییسی با آنان و بیان رودرروی مسایل و موضوعات مورد علاقه و تبیین شرایط منطقه ایمی توان تاحد زیادی روابط راهبردی بین مسلمانان روسیه و انقلاب اسلامی را ترمیم کند .

۲_ حضور در مجلس دومای روسیه و تبیین مواضع جهانی و منطقه‌ای ایران در این جمع تأثیر گذار در ساحت سیاسی روسیه .

۳_ اقامه نماز در کاخ کرملین و زنده شدن خاطره نماز حاج قاسم در مرکز کمونیسم.

هرچند آن بخش از رسانه‌هاي داخلي كه دل در گرو غرب دارند با دسته ای از كارشناسان غربگرا در حال كارشكني در روابط راهبردي ايران با شرق هستند امّا استحکام روابط مفید و سازنده با این کشورها و رسیدن منافع آن به سرسفره مردم قطعا پاسخ محکمی خواهد بود به تحلیل های آبکی و کارشکنی آنان و این جنگ روانی نیز با بصیرت افزایی و روشنگری رسانه های انقلابی بی اثر خواهد شد .

دولت انقلابی آیت الله رئيسي هم  بايد فكري براي اين جريان ارتجاعي، فاسد و كارشكن بكند و با حرکت عاقلانه و مدبرانه به سمت روابط راهبردي با شرق و همه كساني كه حاضرند در جهان امروز با انقلاب اسلامي همسو باشند و عزت ملت ايران را رعايت كنند ، این حرکات کارشکنانه را خنثی نماید .

 

محمد_دیلم_کتولی: فعال سیاسی رسانه ای گلستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.