1400-07-22 10:34
2499
0
76516
یادداشت

بُز گاندی و یک درس

ماهاتما گاندی بزی داشت که سمبل عدم وابستگی بود و همه جا او را با خود داشت، از مویش لباس تهیه می‌کرد و شیر و فراورده‌های شیری بز قُوت روزانه اش بود.

گلستان ما، گاندی رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود که ملت هند را در راه آزادی از استعمار بریتانیا رهبری کرد . ماهاتما گاندی بزی داشت که سمبل عدم وابستگی بود و همه جا او را با خود داشت، از مویش لباس تهیه می کرد و شیر و فراورده های شیری بز قُوت روزانه اش بود.

زمانی قرار شد که گاندی برای مذاکراتی به بریتانیا سفر کند ولی حاضر نبود بدون بزش سوار هواپیما شود. اما در قوانین انگلیس چنین اجازه ای داده نشده بود. این موضوع مشکلی برای مذاکرات میان هند و انگلستان شده بود. به ناچار قانونی از تصویب پارلمان انگلستان گذشت که در آن بیان شد:

ورود حیوانات به پارلمان انگلیس ممنوع است بجز بز گاندی ... !

این درس ایستادگی در مقابل بزرگترین متجاوزان و استعمارگران دنیاست . در ایران نیز دو تفکر در عالم سیاست وجود دارد ؛ تفکر انقلابی، بر گرفته از اندیشه اسلام ناب محمدی (ص) و قیام امام حسین (ع) که « استقلال » مهمترین دستاورد آن است، تکیه به درون با نگاه به بیرون . در مقابل؛ تفکر غربگرا ، برگرفته از تفکرات لیبرالیسم که تمام اعتقاد آن وابستگی به کشورهای ابر قدرت ( متروپل ) است و بدون تکیه و توجه به توان داخلی ، معتقد هستند ایران باید کشوری وابسته باشد و « پیرامونی »

هنگامی که کنکاش در نظرات رهبر بزرگ هندوستان، این گاندی هندوی غیر مسلمان می کنیم ، ایشان بیان داشتند : من زندگی امام حسین(ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد ، بایستی از سرمشق امام حسین(ع ) پیروی کند.

به قول مولانا:

بس كنم خود زيركان را اين بس است

بانگ ، دو كردم ، اگر در دِه كس است.

 

به قلم «مجتبی لشکربلوکی» کارشناس تعلیم و تربیت

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.