1400-06-25 09:09
1582
0
76152
به قلم دیلم کتولی؛

انتخاب استاندار "تعامل یا تداخل در تصمیم گیری"

تداوم گمانه زنی ها در مورد انتخاب استاندار گلستان و ارائه پی در پی فهرست ها، ارائه اسامی جدید و بعضاً محیّرالعقول فضای نامناسب که آفات زیادی برای جامعه در پی دارد ایجاد کرده که یکی از آفاتِ این گمانه زنی ها، ایجادِ توقع در این افراد و معرّفین آنان است.

به گزارش گلستان ما، تداوم گمانه زنی ها در مورد انتخاب استاندار گلستان و ارائه پی در پی فهرست ها، ارائه اسامی جدید و بعضاً محیّرالعقول فضای نامناسب که آفات زیادی برای جامعه در پی دارد ایجاد کرده که یکی از آفاتِ این گمانه زنی ها، ایجادِ توقع در این افراد و معرّفین آنان است.

این افراد، که نوعاً چهره هایی انقلابی و از سرمایه های انقلاب اسلامی هستند، بی جهت سیبل نقدهای منصفانه و بعضاً غیرمومنانه قرار گرفته در حالی که جز یک نفر، بالاخره حذف خواهند شد.

رویه ی انتصاب استانداران، عمدتاً مبتنی بر تصمیم شخص رئیس جمهور و تیم مشاورانِ ایشان است که ممکن است وزارت کشور در ماجرا دخیل باشد و یا نباشد.

از سوی دیگر نظر نمایندگان محترم، عمدتاً مُقَوّم نظرِ تصمیم گیرندگان است، نه تعیین کننده نهایی، از سوی دیگر در جریان انتصاب استانداران گلستان از زمان تاسیس تا کنون، نظرِ نمایندگان محترم، کمتر محل اعتنای تصمیم گیرندگان، بوده است!

در یادداشت های پیشین «روند معرفی و انتخاب استاندار» به تفصیل ارائه شد لکن جهت مزید اطلاع یادآوری می کنم که سیر انتخاب استاندار به شرح زیر است:  

۱) شناخت کامل رییس جمهور،  وزیر کشور و اعضای کابینه 
۲) پذیرش و توافق با جریانات سیاسی، سران احزاب، شخصیت های سیاسی 
۳) ارائه برنامه براساس واقعیات توسعه ای استان و ارائه راه کار خروج از بحران های موجود (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و...)
۴) پذیرش و توافق با «مجمع نمایندگان استان» 
۵) جلب نظر مثبت نماینده ولی فقیه و نماینده خبرگان رهبری در استان .... صورت می پذیرد .‌

بر همین اساس غالبا گزینه های استانداری در این چرخه، به ارائه گزارش عملکرد گذشته و برنامه آینده پرداخته و هر که از قدرت چانه زنی بیشتر، ارتباط سهل تر با مسئولان عالی رتبه، برنامه بهتر برای اداره استان و چشم انداز ملموس تر برای توسعه و.... برخوردار باشد، شانس انتخاب شدنش بیشتر است. 

نکات قابل تأمل یکی افزایش فهرست های خلق الساعه و دیگری تأکید مشکوک بر مسئله «بومی بودن استاندار گلستان» است که بسیاری از نخبگان جامعه هنوز توجیه قابل قبولی برای این پافشاری پیدا نکرده و برخی نیز در این انگیزه تردیدهایی دارند.‌

در این بین انتشار «نقل قول های بی پشتوانه‌ای » از رجال سیاسی، حتّی اعضای کابینه و شخص آقای رئیس جمهور نه تنها مقوّم بحث نشده بلکه شدیداً بر ابهامات افزوده است. در حالی که از برآیند نظرات آیت الله رئیسی و وزیر کشور چنین بر می آید که اولاً شخص آقای رئیس جمهور هم بر انتصابات اشراف داشته و هم تعجیلی بر تعویض ها ندارند و هم با توجه به تجارب گذشته سعی بر انتخاب افرادی دارند که محقّق کننده شعارهای تبلیغاتی زمان انتخابات ایشان باشند.

دوم این که در میدان عمل وزیر محترم کشور ضمن بکار گیری جمعی از افراد با تجربه، مسلط به مسائل سیاسی، دلسوز و انقلابی با رعایت حیطه بندی سازمانی که لازمه این کار است به ارزیابی عملکرد، رزومه و برنامه افراد(برای همه مسئولیت ها از جمله استانداری و...) مشغولند.در ضمن مقرّر شده تا حصول نتیجه این«تیم کارشناسی» دور از دسترس و فشار احتمالی لابی های افراد و جریان های سیاسی باشند. 

ای کاش نخبگان سیاسی- اجتماعی استان گلستان، اصحاب رسانه و صاحبان نظر و قلم این استان (که این کمترین خود را شاگرد همه آن عزیزان می داند) به جای ارائه فهرست هایی با عناوین «نهائی، تمام شده، مصوّب شده و...!» که خودشان بر جنگ روانی بودن، تخیلی بودن و نهایتاً آرمانی بودن آن واقف هستند، بر ارائه معیارهای «استاندار خوب » که می تواند به روشن شدن اذهان عمومی کمک کند اقدام نمایند تا در این راستا ضمن پیشگیری از آسیب هایی نظیر سیبل شدن «چهره های انقلابی و سرمایه های انقلاب اسلامی مانند سرداران و فرماندهان رشید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خانواده معزّز شاهد، علماء، روحانیون و...» رواج فرهنگ انتشار گسترده مطالب بی پایه و اساس، تداخل در تصمیم گیری ها و... به رشد فکری و فرهنگی جامعه و بصیرت افزایی مردم کمک کنند.  

نکته پایانی این که با نگاهی به رزومه ی دو استاندارِ منصوب در خوزستان و سیستان و بلوچستان و ملاحظه فاصله معنادار کاندیداهایی که اسامی شان فهرست شده، با آنان و معیارهای برگزیدگی آنان، بسیار امیدوارم که استان ما هم با یک انتصاب خارق العاده، گام‌های اساسی را به سوی توسعه بردارد!.

به قلم محمد دیلم کتولی فعال رسانه گلستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.