1402-01-08 19:05
643
0
84247
یادداشت/ دکتر حسن بیارجمندی

استانداران تحول‌گرای انقلابی

بعضی استانداران در تحول ابزاری و سخت‌افزاری متوقف شده‌اند!؛ استانداران باید ضعف مدیریت بخش اصلی و نرم‌افزاری تحول و پیشرفت را آسیب‌شناسی کنند.

به گزارش گلستان ما، یکی از محورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ تحول بود.موضوعی که آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در نخستین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۲ ضمن قدرانی از عنایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری و اینکه «تحول» مهم‌ترین محور بیانات معظم له است بر آن تاکید نمودند:«دولتمردان تلاش خواهند کرد، با تقویت نقاط قوت و شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف وضع موجود را اصلاح و مطالبه تحول رهبری را محقق کنند.»

همچنین ایشان در همایش سراسری مدیران دولت مردمی، مجددا توصیه‌های مهمی در این خصوص به کلیه مدیران دولت مردمی از جمله استانداران سراسر کشور(روسای شورای اداری استان ها که بصورت وبیناری در این همایش مشارکت داشتند) نمودند :« محور بحث مقام معظم رهبری در مشهد مقدس مسئله تحول بود. اول تحول در درون است. از خداوند بخواهیم این تحول را در ما ایجاد کند. نگاه ما نگاه مردم‌داری باشد، نگاه ما نگاه انقلابی و جهادی باشد.»

اما مقام معظم رهبری در ارتباط با مساله تحول بعنوان مساله محوری دولت چه فرمودند؟ که در دو نشست یاد شده مورد توجه و توصیه رییس دولت مردمی قرار گرفت؟ بنظر می رسد با توجه به تمرکز برنامه اصلی ارایه شده آیت الله رییسی بر محور تحول و ارایه آن در ابتدای کار دولت؛ این بخش از بیانات رهبری را روسای شورای اداری استان ها می بایست مورد توجه و اهتمام گفتمانی و عملی قرار بدهند.

معظم له می فرمایند:« آنچه دشمن دنبالش است و اسمش را دگرگونی میگذارد، عبارت است از تغییر هویّت جمهوری اسلامی.هدف آنها حذف همه‌ی چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و به یاد اسلام می‌اندازد؛ اسلام ناب و اسلام انقلابی.» و در ادامه بطور خاص می افزایند:"آنچه بنده از کلمه‌ی تحوّل به عنوان تحوّل اراده میکنم، عبارت است از:« تغییر بخشها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه‌ی ایرانی.» و در ارتباط با ملزومات تحول علاوه بر اعتماد به نفس مسولین :«مسئولان این ملّت هم جرئت میکنند که دم از تحوّل بزنند و اقدام به تحوّل بکنند.» بر هوشیاری تاکید می نمایند:«اگر هوشیار نباشیم، غافل باشیم، به عنوان تحوّل، به نام تحوّل ممکن است به نقاط قوّت خودمان ضربه بزنیم.»‌و در خصوص مصادیق نقاط قوّت جامعه‌ به استحکام بنیه‌ی درونی نظام اسلامی و ملّت ایران و نشانه‌ی این استحکام به پیشرفت های ملت ایران اشاره نمودند و ضمن اشاره به بخشهایی که نیاز به تحول دارند از جمله: اقتصاد و بخش تقنین (سیاستهای کلّی ) و در جنگ ترکیبی که دشمن از رسانه، عامل فرهنگی ،عامل امنیّتی ،نفوذ و عامل اقتصادی استفاده میکند برای اینکه ملّت را در محاصره قرار بدهد،دچار یأس کند، از نیروی خودش غافل کند می افزایند :«بنده قاطعاً اعلام میکنم که ملّت ایران قوی است در حال پیشرفت است قادر بر رفع عیوب خود است قادر به ایجاد تحوّل است»اما با این وصف بخش هایی که نیاز به تحول دارند و در این پیشرفت و تحول می بایست مورد توجه استانداران سراسر کشور و مدیران استان ها قرار بگیرد چیست؟

رهبر معظم انقلاب در مورخه ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ در دیدار جوانان استان خراسان شمالی در این خصوص می فرمایند : « ما اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی بگیریم ؛ این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید. البته ما در این بخش[ابزاری] در کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. کارهای زیاد و خوبی الی ماشاءاللّه در سرتاسر کشور انجام گرفته است.اما بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است. خب، میشود این بخش را به منزله‌ی بخش نرم‌افزاری تمدن به حساب آورد؛ و آن بخش اول را، بخشهای سخت‌افزاری به حساب آورد. اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم، همه‌ی پیشرفتهائی که در بخش اول کردیم، نمیتواند ما را رستگار کند؛ نمیتواند به ما امنیت و آرامش روانی ببخشد؛ همچنان که می‌بینید در دنیای غرب نتوانسته.اصل قضیه این است که ما بتوانیم متن زندگی را، این بخش اصلی تمدن را اصلاح کنیم. البته در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ در این زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم. خب، باید آسیب‌شناسی کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟بعد از آنکه علتها را پیدا کردیم، آن وقت بپردازیم به این که چگونه میتوانیم اینها را علاج کنیم. اینها به عهده‌ی کیست؟ به عهده‌ی نخبگان - نخبگان فکری، نخبگان سیاسی - به عهده‌ی شما، به عهده‌ی جوانها .» استانداران باید با بهره گیری از نخبگان این توقف‌ها و ضعف‌ها را آسیب‌شناسی و رفع نمایند.ان شاء الله

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.