1397-05-05 17:00
26472
0
55612
کوهنورد جوان روستای بالاجاده:

عشق صعود به دماوند، دغدغه و آرزوی چند ساله من بود

عشق صعود به دماوند ، دغدغه و آرزوی چند ساله من بود و من قبل از صعود به دماوند اول آرزو کردم، بعد از ته دل خواستم و تمرین و تحقیق و تجربه خود را بیشتر کردم و به هر آنچه که می خواستم که آن هم فتح قله دماوند بود، رسیدم.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ ورزش حرفه ای آن هم در رشته های سخت چون کوهنوردی نیاز به عزم و اراده پولادین دارد.

سختیهای بسیاری را در مسیر باید تحمل تا پختگی برای سفر و صعود به مرتفع ترین قله ها را پیدا کرد.

ورزش کوهنوردی و کوهپیمایی در سنوات اخیر در قالبهای انفرادی و گروهی رونق خوبی گرفته است که غالب آنان از طبیعت دوستان و دوستداران طبیعت پاک هستند .

بالاجاده هم گروههای مختلفی با ورزشکاران کوهنورد و کوهپیما دارد که گزارش هفتگی فعالیتهای ورزشی آنان معمولا منتشر و منعکس میشود .

اما برجستگی فعالیت این رشته ورزشی در بین جوانان ورزشکار و کوهنورد بالاجاده ای است که در تهران سکونت دارند و آخر هفته دل را به طبیعت می زنند و کوهنورد میشوند .

یکی از جوانان خوشنام و با اخلاق ورزشی بالاجاده ” کامران میرزایی فرزند حاج مرتضی ” است که سالهاست از نوجوانی با اشتیاق به طبیعت کوهپیما و طبیعت گرد بوده و هست .

لیکن به صورت حرفه ای چند سالی است در ارتفاعات تهران و لواسانات و دماوند با دوستان هم گروه خود کوهنوردی میکند .

از باب اهمیت موضوع طبیعت دوستی ، طبیعت گردی و ورزش در کوهستان ، گفتگویی صمیمی را با کامران میرزایی انجام دادیم که به سمع و نظر شما مخاطبین عزیز منعکس می شود .

متن این گفتگو بدین شرح است:


★ کامران خود را اینگونه معرفی میکند:

کامران میرزایی فرزند حاج مرتضی و نوه مرحوم حاج قاسم .
متولد سال ۱۳۶۸ از روستای بالاجاده ، متاهل و کارمند بانک اقتصاد نوین هستم.

★ ” کامران ” در ابتدای گفتگو به سابقه ورزشی خود در کوهنوردی و کوهپیمایی میگوید:

ورزش کوهنوردی در گذشته های دور مردم بالاجاده به خاطر نزدیک بودن به ارتفاعات درازنو ، جنگل و ارتباط مردم با طبیعت و کوه در درجه اول برای رفع نیاز زندگی روزمره شکل گرفته و رفته رفته قالب ورزشی به خود گرفته و امروزه در بالاجاده کوهنوردان با سابقه و با اخلاق فراوانی داریم.

★ از کامران جوان کوهنورد، انگیزه اش را از پرداختن به ورزش کوهنوردی پرسیدیم :

انگیزه و علاقه من در کوهنوردی از دوران کودکی توسط پدر عزیزم شکل گرفته و ایشان مشوق اصلی من بودند و به طور مرتب از کوه سزدار و بالاقبرستانی شروع کردیم و این علاقه رفته رفته در من بیشتر شد.

★ در ادامه از کامران درباره رشته های مرتبط با کوه سوال کردیم و گفت :

کلا تمام ورزشهایی که با کوه در ارتباط هستند ، به چند شاخه کوه پیمایی ، کوهنوردی ، صخره نوردی ، دره نوردی ، دیواره نوردی و یخ نوردی تقسیم می شوند و هر کدام رشته ، تجهیزات و تجربه و موقعیت مختص به خود را دارد .

★ از میرزایی درباره تفاوت ورزش کوه پیمایی با کوهنوردی سوال کردیم و گفت:

تفاوت ورزش کوه پیمایی با کوه نوردی در این است که کوه پیمایی به پیمایش در کوه های زیر ۶۰۰ متر با مشخصات طبیعی یکسان و اغلب سبکتر و در زمان بندی کوتاه تر از کوه نوردی می باشد .

ولی در کوهنوردی به خاطر مواجهه با شرایط مختلف آب و هوایی و ارضی و از نظر ارتفاعی به کوهای بالای ۲۰۰۰ متر و تابع تجربه و شرایط متناسب با آن می باشد .

★ از سوابق ورزشی کامران میرزایی در رشته کوهنوردی پرسیدیم و گفت :

بنده تقریبا حدود ۱۰ سال است که ورزش کوهنوردی را به طور جدی دنبال میکنم.
اول با دوستان محلی بالاجاده صعود به درازنو و جهان نما با سرپرستی خودم شروع کردم .

از سال ۹۳ با بیشتر شدن تجربه و علاقه به کوه های شمال تهران( قله توچال و داراباد و کلکچال و … ) صعود کردم.

★از این کوهنورد درباره اولین صعودش به دماوند پرسیدیم و پاسخ داد:

برای اولین بار در سال ۹۴ به اتفاق دوست عزیزم محمود نورمحمدی و چند نفر از کوهنوردان حرفه ای از تهران توانستیم قله دماوند ، بلندترین قله ایران را فتح کنیم و برای روستای بالاجاده افتخار آفرینی کنیم.

★کامران از انگیزه و عشق به صعود هم مطالبی گفت :

عشق صعود به دماوند ، دغدغه و آرزوی چند ساله من بود و من قبل از صعود به دماوند اول آرزو کردم، بعد از ته دل خواستم و تمرین و تحقیق و تجربه خود را بیشتر کردم و به هر آنچه که می خواستم که آن هم فتح قله دماوند بود، رسیدم.

توجه داشته باشند آن دسته از کوهنوردان علاقه مند بالاجاده ای که تازه کوهنوردی را شروع کردند بدانند رسیدن به قله دماوند اصلا ساده نیست و از دور نگاه نکنند ، برای رسیدن به قله ها باید سختی کشید باید سرما تحمل کرد باید عشق و علاقه داشته باشی و رنجها و خستگیهای مداوم را تحمل کنی.

شاید دیدن دهانه آتشفشانی دماوند آرزوی خیلی ها باشد، ولی باید تمرین مستمر و تحمل بدنی و روحی فراوان داشته باشی و نیازمند تجهیزات و زمان مناسب و رفتار اصولی و تخصصی می باشد .

★توصیه این کوهنورد جوان و ورزشکار به جوانان کوهنورد و کوهپیما را جویا شدیم :

توصیه من به ورزشکاران به ویژه به کوهنوردان تازه کار و علاقه مند بالاجاده ای این است که:

اول استراتژیک یا همان قله را انتخاب کنند .
گام دوم برنامه ریزی توام با تمرین گروهی و تحقیق مناسب در مورد هدفهای خود داشته باشند .
حتما قبل از صعود به قله های مرتفع باید چند بار تمرین کرده باشید و از نظر جسمی و روحی آمادگی داشته باشید.
باید برای رفتن به کوه حتما با یک فرد با تجربه و مربی همراه شوید و بدون آمادگی و نداشتن اطلاعات و زمانبندی مناسب به هیچ عنوان نباید به قله های مرتفع رفت .

( کوهنوردی ورزش تحرک و شناختن زیبایی های خداوند است .)
در این طبیعت زیبا اولین توجه به محیط اطراف است .

حفظ محیط زیست در ورزش کوهنوردی حقیقتا وظیفه تک تک همه ما است .
امید است جوانان ورزشکار و کوهنوردان محترم بتوانند با رعایت اصولی مقررات و داشتن دانش کافی و حفظ محیط زیست و برنامه ریزی مناسب لحظات خوشی را برای خود و دیگر اعضای گروه به ارمغان بیاورند .

★ از کامران میرزایی درباره ورزش گروهی یا انفرادی کوهنوردی سوال کردیم :

اصولا ورزش کوهنوردی در قالب گروه های چند نفره با یک یا دو سرگروه با تجربه صورت میگیرد و سرگروه موظف است کارهایی چون انتخاب اعضای گروه و برنامه ریزی و مدیریت و مسئولیت کل گروه را به عهده گیرد.

ورزش کوهنوردی باید گروهی انجام شود چراکه داشتن یک رهبر در راس گروه یا تیم باعث دلگرمی و افزایش اعتماد به نفس اعضاء گروه و تقویت وحدت و روحیه افراد می شود .

دلیل دیگر تیمی بودن کوهنوردی ، مخاطره آمیز بودن آن است چون که این ورزش در طبیعت انجام میشود بنابراین باید منتظر هرگونه حوادث مثل شرایط آب و هوایی، گم شدن در کوه و حمله حیوانات وحشی و آسیب دیدن باشیم .
به هیچ عنوان نباید به صورت انفرادی به کوهنوردی برویم چرا که درصد اتفاق و خطرات بسیار بالاست و این کار از نظر تئوری ورزش کوهنوردی و طبیعت گردی مردود است .

★کامران کوهنورد در ادامه به الزامات و وسایل کوهنوردی هم اشاره کرد:

ابزار و تجهیزات کوهنوردی بسته به موقعیت مکانی ، فصل ، و ارتفاع کوه و مسیر صعود ، متفاوت است.

انواع تجهیزات کوهنوردی یک روزه یا دوروزه مثل ؛ کوله پشتی ۴۰ لیتری، کفش کوهنوردی ترکینگ چهار فصله ، یخ شکن ، دو عدد باتوم ضربه گیر ، کاپشن پلار ، دستکش پشمی ، کلاه آفتاب گیر و پشمی ، دو عدد جوراب پشمی ، بادگیر شلوار مناسب ، قمقمه آب و چراغ قوه و سوت و قطب نما و چاقو ، فندک ، کیسه خواب، چادر کوهستان ، طناب و چند عدد کارابین محکم برای اتصال ، گتر پا و تجهیزات ضروری دیگر که جهت سفری سالم و ایمن باید همراه هر کوهنوردی باشد تا از نظر ایمنی سفر و ورزشی سالم ، برای کوهنورد حادثه ای به دنبال نداشته باشد .

★و کلام پایانی این جوان ورزشکار بالاجاده :

در آخر قدردان و سپاسگذار دست اندرکاران کانال و سایت شما، که سریعترین و وسیعترین پوشش دهنده خبری و رسانه ای محبوب بالاجاده است، هستم .
در واقع مدیران این کانال با تلاش و ذوق فراوان به دنبال حقایق و کشف استعداد ها در روستای بالاجاده به خصوص در جوانان می باشند و جا دارد در اینجا از فعالیتهای بی وقفه کانال شما که در جهت اعتلای فرهنگ روستای بالاجاده و کشف ظرفیتهای بالفعل و مستعد ، در بین مردم روستای با فرهنگ و فرهیخته بالاجاده هستند، تشکر کنم .
با آرزوی موفقیت روز افزون.

★با تقدیر و تشکر از تلاشهای ورزشی جناب کامران میرزایی .

گفتگو از عبدالرسول جوادی بالاجاده

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.