1400-05-13 09:17
526
0
75614
یادداشت؛

طرح حمایت از حقوق کاربران یا محدودیت فضای مجازی !

لازم است یاد آوری شود تایید این طرح به معنای بدون عیب و نقص بودن تمامی مفاد آن نیست انشالله صاحب نظران منصف و دلسوز در مدت بررسی آن نقاط قوت و ضعف را به کمیسیون های مربوطه ارائه خواهند داد.

به گزارش گلستان ما، علی شاهینی دکتری حقوق و تحلیل گر مسائل اجتماعی در یادداشتی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی نکات مهم نهفته‌، که ذکر آن برای افکار عمومی به‌ویژه دست‌اندرکاران فضای مجازی حائز اهمیت است.

نکته اول:
عدم اطلاع رسانی قبلی و آگاهی نبخشیدن قبل از ارجاع طرح به کمیسیون های ۸گانه موضوعی غیر قابل دفاع می باشد.

نکته دوم:
افکار عمومی انتقاد دارد که چرا در این زمان که مردم با مشکلات حاد معیشتی،کرونا، قطعی آب و برق و نیز گرانی سر سام آور دست و پنجه نرم میکنند مجلس موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران را در دستور کار قرار داده است

این انتقاد در ظاهر کاملا درست به نظر میرسداما در واقع اتفاقا مجلس آنرا از اولویت بررسی در صحن مجلس خارج و برای اینکه به موضوعات مهمترین بپردازی آن را اصل ۸۵ نمود تا در ۸کمیسیون تخصصی بدون اینکه وقت صحن علنی را بگیرد مورد بررسی قرار گیرد.

نکته سوم:

بر خلاف تبلیغات برخی مخالفان و منتقدین ارجاع این طرح به ۸ کمیسیون تخصصی امکان بهره مندی از خردجمعی، نظرات صاحبان اندیشه و کارشناسان فضای مجازی را بسیار بیشتر فراهم خواهد آوردواگر مقرر می شد این طرح در دستور کار مجلس و در صحن علنی مورد بررسی و تصویب قرار می گرفت، فرصت هم اندیشی با اصحاب و صاحب نظران فضای مجازی بسیار کمتر فراهم می شد زیرا نمایندگان فرصت کمتری را برای جلب نظر کارشناسان خارج از مجلس پیدا می کردنند.

نکته چهارم:
بر خلاف ادعای منتقدین همان‌طوری که از نام این طرح پیداست هدف متولیان و حامیان این طرح حمایت از حقوق کاربران هست نه محدودیت فضای مجازی.

نکته پنجم :
این طرح نه تنها هیچ‌گونه محدودیتی را برای کسب‌وکار مجازی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث اعتماد و وثوق کاربران برای تجارت و کسب و کارهای الکترونیکی خواهد شد. بطوریکه کاربران با آرامش خاطر می توانند در فضای کسب و کار فعالیت نمایند.

استفاده کاربران از تسهیلات بانکی،معافیت های مالیاتی، الزام دولت به ارائه خدمات بیشتر بصورت الکترونیکی،ایجاد فضا و فرصت های جدید کسب و کار،امکان تبلیغات محصولات داخلی و خارجی در فضای مجازی و دهها امتیاز و فرصت کسب و کار که مورد حمایت دولت نیز خواهد بود از جمله مزیت ها و فواید طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی می باشد.

نکته ششم:
این طرح باعث جلوگیری از کلاهبرداری‌ و سو استفاده و تخلفات احتمالی در فضای مجازی می‌گردد.

نکته هفتم:
در این طرح به هیچ عنوان و به هیچ وجه من الوجوهی مسدود شدن شبکه ها مجازی مانند اینستاگرام و....مطرح نبوده و نیست و حتی فیلتر شکن ها هم با تصویب طرح بصورت قانونی قابل استفاده خواهد بود.

نکته هشتم:
از همه منتقدین درخواست میگردد که با مطالعه دقیق و مجدد طرح که در سامانه مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس وجود دارد حتی یک مورد یا یک جمله و بند در این طرح که خلاف مطالب فوق هست را ارائه نمایند تا باعث تنویر افکار عمومی شود

نکته نهم:
هتاکی و بیان مطالب خلاف نزاکت توسط برخی افراد باصطلاح مدافع فضای مجازی ثابت کرد که این طرح در واقع جلوی سو استفاده و امور خلاف آندسته از افراد که به دنبال فعالیت های غیر قانونی هستند را خواهد گرفت،

دهم:
مخالفت شبکه های خارجی با این طرح و حمایت مرموزانه آنها از آزادی فضای مجازی که حتی در خود اروپا و آمریکا نیز آزادی مطلق در فضای مجازی وجود ندارد خود دلیل بر حقانیت و درستی این طرح است.

در آخر لازم است یاد آوری شود تایید این طرح به معنای بدون عیب و نقص بودن تمامی مفاد آن نیست انشالله صاحب نظران منصف و دلسوز در مدت بررسی آن نقاط قوت و ضعف را به کمیسیون های مربوطه ارائه خواهند داد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.