1402-10-18 09:40
998
0
88280
نوبت انتخاب «7»؛

از برگ برنده انتخابات تا راهبرد سیاسی دو جناح در مرکز گلستان

به نظر می‌رسد همگرایی و ائتلاف بزرگ در جریان اصولگرایان در مرکز استان برگ برنده آنها است و حالا باید دید که این ائتلاف بزرگ را چه کسی رقم می‌زند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛  تلاش جریان اصلاحات برای انشقاق در بین داوطلبان حامی دولت نشان می‌دهد که شانس پیروزی در ائتلاف این جریان نهفته است.

سری به آمار سه دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرکز استان گلستان می‌زنیم در هر سه دوره میزان آرای اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان بود اما این به معنی پیروزی آنها در انتخابات نبود.

در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی که با مشارکت بیش از ۸۰ درصدی به ثبت رسید سیدعلی طاهری با ۷۴هزار و ۵۰۱ رای توانست به صورت مستقیم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

در دوره دوم این انتخابات نیز کرسی مجلس در رقابت عیسی امامی با عبدالحسین ناصری نماینده مستقل وقت به دیگر اصولگرای محبوب آن زمان رسید و می‌توان گفت این دو نماینده موفق شدند سهم قابل توجه‌ای از آرا را به خود اختصاص دهند.

اما در دوره دهم با وجود اینکه جریان اصولگرایان سهم عمده‌ای از صندوق رای را به خود اختصاص داده بودند انشقاق و عدم وحدت رویه باعث شد که انتخابات به دور دوم کشیده شود و اصلاح‌طلبان صاحب کرسی مجلس شوند.

در آن زمان تقریبا ۲۱ داوطلب اصولگرا سهم بزرگی از صندوق رای را به خود اختصاص داده بودند و شاید انصراف چهره‌های اصلی و ائتلاف می‌توانست ورق را به نفع جریان اصولگرایان برگرداند.

در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا در دوره یازدهم  مجموعا ۲۰۱ هزار و ۱۱۴ رای در صندوق ها ریخته شد که آقایان «رمضانعلی سنگدوینی» و «غلامرضا منتظری» از این حوزه انتخابیه راهی مجلس شورای اسلامی شدند.

در آن زمان ائتلاف نانوشته ای بین این دو نماینده بین مردم به وجود آمده بود و و با توجه به اینکه چهره‌های سرشناس این جریان یعنی سیدعلی طاهری از فضای رقابت انتخابات فاصله گرفته بود و نقش پدر معنوی این جریان را بازی کرد این جریان سیاسی پیروز انتخابات شود.

در این دوره نیز رمضانعلی سنگدوینی با ۵۳ هزار.  ۱۰۰ رای و غلامرضا منتظری در رقابت نزدیک با منصور خمری و با ۴۰ هزار و ۸۹۳ رای توانست به کرسی انتخابات برسد.

این در حالی بود که نماینده اصلاح طلب به دلیل عملکرد ضعیف و انتقادات دولت حتی حاضر به رقابت سیاسی نشد و دیگر نماینده این جریان نیز با ۲۹ هزار و ۸۴۲ رای شکست تلخی را تجربه کرد.

بررسی آرای سه دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که اقبال اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات همواره بیشتر بوده و این مسئله باعث ترس جریان مخالف سیاسی آنها می‌شود و راهبرد نتیجه بخش برای شکست در انتخابات انشقاق و شکاف سیاسی در جریان حامیان دولت و اصولگرایی می‌دانند.

از دیگر برنامه‌های جریان اصلاحات در انتخابات سرمایه‌گذاری بر اقوام است و صندوق رای کوچک خود را به آرا با هدف قومیت‌گرایی گره می‌زنند تا شانس خود را در انتخابات دوچندان کنند.

به نظر می‌رسد همگرایی و ائتلاف بزرگ در جریان اصولگرایان در مرکز استان برگ برنده آنها است و حالا باید دید که این ائتلاف بزرگ را چه کسی رقم می‌زند، البته این نکته نیز قابل ذکر است که برخی چهره‌های سیاسی برای آنکه سبد رای خود معطوف به یک جریان سیاسی نکنند با عنوان چهره مستقل در انتخابات حضور می‌یابند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.