1402-09-04 13:17
1878
0
87592
در میزگرد تخصصی عنوان شد؛

بازخوانی قیام ۵ آذر گرگان از زبان تاریخ‌نگار برجسته انقلاب اسلامی

تاریخ‌نگار برجسته انقلاب اسلامی در میزگرد تخصصی از واقعه خونین ۵ آذر تا روز ملی گرگان این واقعه بزرگ انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «گلستان ما»، غلامرضا خارکوهی؛ تاریخ‌نگار برجسته استان گلستان در میزگرد تخصصی از واقعه خونین ۵ آذر تا روز ملی گرگان اظهار کرد: این روز جزو بزرگ‌ترین وقایع تاریخ انقلاب است و چرا باید این روز مغفول بماند.

تاریخ‌نگار برجسته انقلاب اسلامی ادامه داد: حماسه ۵ آذر را به‌عنوان قیام ۵ آذر معرفی کردیم، در آبان سال ۵۷ انقلاب در اقصی‌نقاط ایران از جمله گرگان اوج گرفت، یک هفته پیش از وقوع قیام مردم گرگان در مشهد مقدس راهپیمایی اتفاق افتاد و در آن مقطع زمانی مأموران رژیم پهلوی در تلاش بودند که این راهپیمایی را سرکوب کنند که مردم به حرم مطهر رضوی پناه بردند و این خبر به مأموران پهلوی رسید و آنها مردم را در درون حرم دنبال کردند و این در حالی بود که مردم تصور می‌کردند که هرچقدر مأموران پهلوی پست باشند؛ ولی باز حرمت حرم را نگه می‌دارند؛ ولی این‌گونه نشد و به سوی مردم تیراندازی کردند.

وی افزود: گرچه تعداد شهدای این واقعه زیاد نبود؛ ولی برای شیعیان و ایرانیان این جرم بزرگی بود و حرم رضوی مکان بسیار مقدسی است و وقتی این خبر به امام خمینی (ره) که در فرانسه تبعید بود رسید ایشان به‌شدت ناراحت شد و پیام تندی به سراسر ایران صادر کرد و ضمن محکومیت آن و مقایسه آن با واقعه مسجد گوهرشاد از مردم ایران خواست که علیه رژیم پهلوی قیام و این رژیم را ساقط کنند.

این مورخ ابراز داشت: در گرگان نیز این پیام به گوش مردم رسید، شبکه اطلاع‌رسانی انقلاب در آن زمان که نه دسترسی به اینترنت و تلفن و رادیو و تلویزیون برای انقلابیون وجود نداشت بی‌نظیر بود و این پیام به سراسر ایران از جمله گرگان دشت رسید.

خارکوهی تأکید کرد: وقتی این پیام به گرگان رسید علمای انقلابی بنا گذاشتند از محل امامزاده عبدالله (ع) به سمت میدان شهرداری راهپیمایی کنند، ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر در آن زمان در این راهپیمای حضور داشتند؛ و علاوه بر مردم گرگان از شهرهای اطراف مانند بندرگز، علی آبادکتول و کردکوی و غیره و روستاهای اطراف در این قیام حضور یافتند.

وی افزود: چنین جمعیتی بدون دستگاه اطلاع‌رسانی که امام (ره) پای ریزی کرده بود محقق نمی‌شد و با وچود سازمان جهنمی ساواک و آن دستگاه امنیتی و اطلاعاتی این قیام برگزار شد و این یک توفیق الهی بود و نقش‌آفرینی روحانیت و مردم مذهبی را نشان می‌دهد.

این مورخ متذکر شد: مردم خواستند از روز  فلکه امامزاده به سمت خیابان شهدا حرکت کنن، دیدند رژیم مسیر راهپیمایی را مسدود کرده است و با ماشین و امکانات نظامی، مردم را نشانه گرفته بودند و از نیروهای ژاندارمی نیز ۳۰ نفر برای سرکوب مردم حضور داشتند و از ارتش نیز در آن زمان برای پشتیبانی استفاده کرده بودند که دژخیمان پهلوی به سمت مردم در نهایت تیراندازی کردند و تعداد زیادی را به خاک و خون کشیدند اما نقش اصلی را در کشتار مردم ماموران شهربانی گرگان داشتند.

خارکوهی یادآور شد: پس از این جنایت مردم با وسایل حداقلی که داشتند زخمیان را به بیمارستان منتقل کردند و مردم در انتقام از این اتفاق پارکینگ شهربانی را خراب کردند و مأموران آنجا را یک کشیده هم نزدند و این نشانه اخلاق اسلامی آنها است. جنگ‌وگریز در خیابان‌ها تداوم یافت تا به بیمارستان ۵ آذر کشید و ماموران به سمت بیمارستان نیز تیراندازی کردند و شهید نبوی در آن مکان به شهادت رسیدند.

وی افزود: ۱۴ نفر در این واقعه شهید شدند و بیش از 200 نفر نیز مجروح شدند و این واقعه در نهایت در سال ۹۵ در شورای فرهنگ عمومی کشور در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.