1403-01-14 21:55
147
0
89397
با حضور کارشناسان قضایی؛

ابعاد حقوقی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران بررسی شد

کارشناسان و حقوقدانان معتقد هستند حمله به کنسولگری ایران برخلاف همه مقررات بین‌الملل است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما؛ جنایات رژیم صهیونیستی تمام شدنی نیست و در یکی دیگر از جنایات خود شاهد آن بودیم که بر خلتف تمامی مقررات و کنوانسیون‌های جهانی این رژیم به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله کرد و فرماندهان دلاور سپاه پاسداران را در این حمله نظامی به شهادت رساند.

این حمله در حالی است که پس از عملیات طوفان الاقصی و شکست ترمیم ناپذیری که این رژیم درمانده صهیونیستی خورد در تلاش است که عامل این شکست‌ها را جمهوری اسلامی ایران معرفی کند.

این در حالی است که رژیمی که خود را به عنوان یک ابرقدرت نظامی متصور است از پس گروه‌های کوچک مقاومت بر نیامده و لذا به دنبال آن است که با ورود جمهوری اسلامی ایران به میدان جنگ هزینه ایم حقارت را برای خود کاهش دهد.

گرچه به ابعاد سیاسی جنایات رژیم صهیونیستی پرداخته شده اما به ابتکار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان در جلسه‌ای به بررسی حقوقی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت تعدادی از مستشاران نظامی ایران پرداخته شد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان در این جلسه گفت: اتفاقی که روز گذشته رقم خورد و بمباران کنسولگری ما در سوریه نشانه استیصال رژیم صهیونیستی است‌.

حجت الاسلام محمدزمان قربانی بیان کرد: رژیم صهیونیستی در تلاش است که پس از آنکه نتوانست موفقیت چندانی در برابر گروه‌ک‌های کوچک مردمی دست پیدا کند به دنبال آن است که پای ایران را به جنگ باز کند و بیان کند که با چنین کشوری در حال جنگ است.

وی افزود: تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود بیشتر مبحث سیاسی است و کمتر مبحث حقوقی مطرح می‌شود و لذا مواضع مسئولان جمهوری اسلامی و کارشناسان سیاسی باعث شود گره‌های ذهنی را به وجود بیاورد و نیاز است به ابعاد حقوقی آن نیز پراخته شود.

قربانی خاطرنشان کرد: اتفاقات روز گذشته نیاز است از نظر حقوقی بررسی شود و این موضوعات با سمع و نظر مردم نیز برسد.

حمله به کنسولگری ایران بر خلاف همه مقررات بین‌المللی است

علی طالع‌زاری، رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان نیز در این جلسه ضمن محکومیت این جنایت رژیم صهیونیستی اظهار کرد: با یک رژیمی روبه‌رو هستیم که بالاتر از مقررات بین‌المللی جان انسان‌ها را هدف قرار می‌دهد و به هیچ ارزش انسانی و اخلاقی خود را ملتزم نمی‌داند.

طالع‌زاری ابراز داشت: در تاریخ تشکیل این رژیم غاصب د. سال ۱۹۴۸ میلادی بر مبنای تجاوز و تعرض به حقوق سایر کشورها تشکیل شده و به هیچ یک از مقررات بین‌الملل پایبند نبوده است.

وی گفت: در تاریخ ۷۰ ساله همواره رژیم صهیونیستی از قوانین بین‌الملل عبور کرده و در همه سازمان‌های بین‌المللی ایم مسیله مشهود است.

رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: مراکز دیپلماتیک کشورها جزو خاک کشورها محسوب می‌شود و کنوانسیون‌های مختلف مثل دو کنوانسیون وین برای آنها مصونیت در نظر گرفته است.

طالع‌زاری افزود: این اقدامی که انجام شده با هیچ یک از مقررات بین‌المللی سازگاری ندارد و برای همه کشورهای عضو سازمام ملل لازم اجرا است و باید سازمان‌های مسئول در دفاع از حقوق کشورها عمل کنند.

وی گفت: نهادهای بین‌المللی وظیفه دارند که نسبت به این جنایات عکس‌العمل نشان داد و این اتفاق تنها منوط به ایران نخواهد بود و شما شاهد بودید که در روسیه و کشورهایی که داعش را به وجود آوردند چنین مسائلی روی می‌دهد.

رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان ابراز داشت: کشور ما حق پیگیری حقوقی را برای خود می‌داند و براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد ایران می‌تواند واکنش نشان دهد.

طالع‌زاری افزود: امروز نهادهای بین‌المللی تحت تاثیر و سیطره کشورهای مثل آمریکا است و نگاه با موضوعات بی‌طرفانه نیست و تجاوز به کنسولگری ایران مصداق حمله به خاک کشور است و خواستار پیگیری این موضوعات از جوامع بین‌الملل هستیم.

سید احمد مهقانی، کارشناس حقوق در جلسه بررسی حقوقی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت تعدادی از مستشاران نظامی ایران گفت: در حوزه جهاد تبیین در مباحث حقوقی باید عمل کنیم و باید طرح دعوی نسبت به کشورهایی که به کشورهای دیگر ظلم می‌کنند داشته باشیم.

کارشناس حقوق ادامه داد: رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم ولی این رژیم در دعوی متعدد داخلی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند.

حسینی بیان کرد: در محاکم داخلی این رژیم شاهد آن بودین که خانمی که ربطی به جنگ ندارد علیه ایران در جنگ غزه دعوی می‌کند و این در حالی هیچ رابطه سوبی و نصبی با سرباز در جنگ ندارد و به ازای هر قطر اشک آن محکمه ۵۰ دلار ایران را محکوم می‌کند.

وی بیان کرد: حالا به جنایات که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد توجه کنید، قهرمانان ملی و فرماندهان ما در کنسولگری به شهادت رسیدند و همه مردم باید در محاکم داخلی طرح دعوی کند و شعباتی در کشور برای این قوانین بین‌المللی داریم.

کارشناس حقوق ابراز داشت: در محاکم بین‌المللی نیز می‌توانیم در مباحث بین‌المللی این موضوعات را پیگیری کنیم و همه مردم و حقوق‌دادنان ما پای کار باشند.

کنسولگری ایران در سوریه از حمایت قواعد بین‌الملل برخوردار بود

علی غلامی؛ رئیس دادگاه‌های تجدید نظر استان گلستان گفت: براساس کنوانسیون ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین بر مصونیت اماکن دیپلماتیک تاکید دارند، آنجا محل سیاسی بود و از حمایت قواعد بین‌المللی برخوردار است.

رئیس دادگاه‌های تجدید نظر استان گلستان ادامه داد: این کنسولگری از نظر حقوقی زیر نظر سفارت است و امور وابسته به دولت‌ها را انجام می‌دهد و به این نحو تعرض را کمتر در دنیا خاطر داریم.

غلامی بیان کرد: این اقدام نوعی فرار رژیم گرگ صفت صهیونیستی است، نتانیاهو توانی برایش باقی نمانده ومسئولان نظامی و سیاسی باید بررسی کنند چگونه می‌توانند به این تعرض پاسخ دهند تا رژیم صهیونیستی جرات پیدا نکند که اینگونه تعرض داشته باشد.

وی افزود: سلسله اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مستشاران ما رو به گسترش است و باید پاسخ قاطع به ان داده شود، در حوزه بین‌النللی در حوزه مباحث حقوقی مقررات داخلی، شرعی و بین المللی این اماکن را مصون دانسته و عرف دیپلماتیک نیز این مسائل را نمی‌پذیرد.

رئیس دادگاه‌های تجدید نظر  استان گلستان ابراز داشت: چه قواعد و کنوانسیون‌هایی که ما به ان پیوستیم و چه قوانین داخلی و شرعی این مسئله را نمی پذیرد و رژیم صهیونیستی ناجوانمردان و خصمانه جان انسان‌ها را می‌گیرد.

غلامی خاطرنشان کرد: در جوامع اسلامی نتوانستیم آن اتحاد را ایجاد کنیم که متحدانه در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کنیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.