1401-05-06 11:41
1459
0
80968
در پی طولانی شدن بروکراسی اداری؛

خانه تاریخی گرگان فرو ریخت/ مقصر کیست؟

ساختمان تاریخی مربوط به دوره پهلوی یا قاچار کمتر از 500 متری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان در حالی در چند روز گذشته فرو ریخت که پیش از این انتشار فیلمی در مجموعه گلستان ما نگاه همه را به حواشی بافت تاریخی گرگان و حضور معتادان متجاهر جمع کرده بود.

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی ؛ خانه تاریخی که به دلیل عدم رسیدگی تبدیل به خوابگاه معتادان متجاهر شده بود گرچه با  گلایه یکی از شهروندان در فیلمی وایرال شده از مجموعه گلستان ما طرح جمع آوری معتادان متجاهر در بافت تاریخی گرگان قدرت گرفت، ولی مشکل اینجا به پایان نرسید و باز هم این مکان جولانگاه معتادان و سارقان شد.

 

اهالی محل هم که امنیت خود را در خطر می دیدند بارها به شهرداری مراجعه کردند و خواستار اعمال قانون در این خصوص شدند ولی از آنجا که شهردار می گفت مالک این ساختمان مشخص نیست اتفاق جز نصب بنر و هشدار انجام نشد.

حالا در روزهای گذشته یکی از شهروندان با انتشار فیلمی بیان کرده که دیوارهای این خانه تاریخی فرو ریخته و برخی از افراد نیز نسبت به سرقت چوب و امکانات تاریخی این ساختمان اقدام می کنند.

 

میراث؛ حفظ حراست ملک در اختیار مالک است

این مسئله باعث شد که به سراغ مسئولان برویم و علت وقوع چنین مسئله ای را جویا شویم؛ رحمان فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان پس از شنیدن این ماجرا دستور رسیدگی داد و از مسئول بافت تاریخی گرگان توضیح خواست.

توضیحات ارائه شده بیانگر آن است که این خانه تاریخی در تملک اوقاف قرار دارد و در ماه های گذشته چندین بار برای رفع خطر به اوقاف و شهرداری میراث فرهنگی استان گلستان مکاتباتی را انجام داده و حتی در خصوص این ملک کمتر از یک ماه گذشته جلسه ای نیز برگزار شده است.

مسئولان میراث هم از شرایط این ساختمان در حال حاضر مطلع هستند و می گویند دیوار به سمت کوچه شرایط خوبی ندارد و این مسئله باعث شده که 10 روز گذشته بخشی از آجرهای این  خانه تاریخی به داخل کوچه ریزش کند ولی ما بقی بخش ها توسط شهرداری و یا اوقاف  و یا معتادان متجاهری که نسبت به سرقت امکانات این ساختمان اقدام کردند تخریب شده است.

همچنین ملکی مسئول بافت تاریخی گرگان می گوید در پی انتشار فیلمی که در این خانه تاریخی برخی افراد که استعمال مواد مخدر داشتند اقدام کردیم و این مسئله باعث دستگیری برخی از این افراد شده است.

رحمان فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز اعتقاد دارد که باید این ساختمان مرمت اضطراری می شد و در سیکل های متعدد نسبت به دستگیری معتادان متجاهر و رفه خطر اقدام شده و چون این خانه تاریخی مالک دارد براساس ضوابط قانونی باید نسبت به حفظ و حراست آن اقدام می شد و ما در این خصوص پیگیری خواهیم کرد.

بنا به گفته مسئولان میراث فرهنگی استان گلستان اوقاف تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده و موضوع ریزش و مرمت بنا هم که برابر مقررات در اختیار اداره اوقاف و معاونت میراث می باشد و شهرداری هم موظف به انجام اقدامات رفع خطر است.

در پیگیری ما از مجموعه شهرداری معاون خدمات شهری گرگان این قول را داد که تا ظهر امروز به این مسئله رسیدگی کند ولی در پیگیری های ما با وجود هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی با مجموعه شهرداری اما هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

اوقاف؛ پولی این موقفه برای مرمت ندارد

همچنین برای توضیحات بیشتر به سراغ رئیس اداره اوقاف شهرستان گرگان رفتیم، حجت الاسلام امین قرائی در خصوص این خانه تاریخی می گوید: این ساختمان اگر تنها موقوفه بود اقدام ما نسبت به مرمت و بازسازی آن آسان بود ولی وقتی پای میراث وسط می آید شرایط خاص خود را دارند و استفاده از بیل و کلنگ و چکش و غیره را به راحتی به ما نمی دهند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گرگان ابراز داشت: ما به میراث بیان کردیم که برای رفع خطر دو بحث داریم یکی اینکه این موقوفه پول و موجودی ندارد که بخواهیم آن را مرمت و بازسازی کنیم و این مسئله به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مکاتبه کردیم و در جلسه نیز بارها مورد تاکید قرار دادیم.

حجت الاسلام قرائی بیان کرد: در جلسه با میراث این مساله را عنوان کردیم و صورت جلسه نیز نوشته شد ولی در نهایت مکاتبه میراث چیز دیگری بود ما در جلسه در خصوص رفع خطر از میراث توضیح خواستیم و آنها بیان کردن رفع خطر یعنی تخریب  و مسئولان شهرداری نیز در این جلسه حضور داشتند، و بیان کردیم تخریب را با هزینه اوقاف انجام می دهیم و اگر تخریب را انجام ندهید چون پیشگیری انجام نشده دادستان نظر می دهد و شهرداری رفع خطر می کند و بعدا هزینه را با اضافه 10 درصد از مجموعه اوقاف می گیرد.

وی افزود: آن جاهایی که تخریب است بگویید ما انجام می دهیم ولی مرمت نیاز به چند میلیارد هزینه دارد و ما این اعتبار در اختیار نداریم و سرمایه گذار نیز از این ساختمان استقبال نکرده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال ما که آیا این ساختمان فرو ریخته با این شرایط تخریب می شود، گفت: میراث لیستی برای ما ارسال کرده و بیان کرده همراه با مرمت با نظر میراث است، و این در حالی بود که ما رفع خطر کنیم و آن چیزی که باعث ریزش دیوار می شود و جان انسان ها را به خطر می اندازد را تخریب کنیم.

قرائی بیان کرد: ما به میراث گفتیم طبق قانون می تواند دادستان پس از اخطار مامور اجرای حکم بفرست و آن را تخریب کنند و ما به میراث بیان کردیم که شما از ابزار قانونی استفاده کنید و نسبت به رفع خطر اقدام کنید و حالا چرا این کار را انجام نمی دهد.

وی افزود: ما قبول داریم شرایط این ساختمان خوب نیست و جان انسان در خطر است و ممکن است هر لحظه اتفاقی بیفتد و به آنها گفتیم از ابزارهای قانونی که در اختیار دارند استفاده کنند.

بنا به گفته قرائی این ملک جزو املاک موقوفی است که ثبت میراثی است.

با این دست فرمانی که مسئولان استان در بافت تاریخی گرگان دارند به نظر نمی رسد که اتفاق خاصی در بافت ارزشمند گرگان شاهد باشیم و توصیه می شود علاوه بر ایجاد مدیریت یکپارچه حفظ و حراست از خانه های تاریخی گرگان مدعی العموم برای حفظ و صیانت از شریان اصلی تاریخ تمدن گرگان هر چه زودتر ورود پیدا کند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.