1400-09-13 15:42
672
0
77381
در گفت و گو با فعال صنعت بیمه؛

گسترش بیمه لازمه فرهنگ سازی دقیق در جامعه/ نمایندگان مجلس به فکر اصلاح قوانین بیمه ای کشور باشند/ تشریح کمک هایی که مدیران استان می توانند به صنعت بیمه کنند

به مناسبت روز بیمه به سراغ ناصر سنگدوینی مدیرعامل شرکت نمایندگی بیمه آرکا رامش نوین یکی از جوانان فعال صنعت بیمه در استان رفتیم تا در خصوص میزان فرهنگ پذیری جامعه از این صنعت در گلستان و چالش های بیمه گران و بیمه گذاران گفت و گویی را داشته باشیم.

به گزارش گلستان ما، تاریخ گلستان را با توجه به شرایط اقلیمی از قدیم با حوادث طبیعی دانسته اند که شاید مهم ترین حادثه طبیعی چند دهه اخیر سیل آق قلا بود که بخش عمده ای از ترکمن صحرا را با مشکلات جدی رو به رو کرد.

ضرب المثل های مختلف بسیاری مانند پیشگیری بهتر از درمان است، یا بهترین راه علاج حادثه پرداختن به آن قبل از وقوع است روزانه بسیاری از ما استفاده می کنیم اما شاید برخی از اوقات تا زمانی که درگیر موضوعی نشویم نمی توانیم به اهمیت فراوان مسائل پی ببریم.

یکی از مسائلی که در دهه فعلی اقتصادی و اجتماعی کشور نسبت به آن فرهنگ سازی اجتماعی صورت گرفته مسئله بیمه و پرداختن به اهمیت اجتماعی آن است چرا که با توجه به کاربرد های مختلف بیمه از جهت های گوناگون وجود بیمه در زندگی بسیار ارزشمند است اما اکثریت مردم، بیمه گذاران، سیاست گذاران وقتی به اهمیت بیمه پی می برند، که دچار حادثه یا خسارتی شوند و نیاز به جبران خسارت های وارده باشد.

اولین بار در تاریخ تاجران چینی را کسانی می دانند، که کاری شبیه بیمه را برای کاهش خسارت های وارد به اموالشان انجام می دادند، آن ها بار خود را در چند کشتی به سمت مقصد بارگیری کرده و می بردند و پس از آن بیمه در سال 1269 در ایران تعریف شد و اما فعالیت جدی بیمه در ایران به سال 1310 بر می گردد اما با گذشت سال های بسیار از شروع صنعت بیمه در ایران، بیمه نتوانسته جای خود را در خانه های ایرانیان باز کند.

13 آذر در تقویم کشور با عنوان روز صنعت بیمه ناگذاری شده تا شاید بتوان در این روز با نگاه به تقویم تلنگری را به برخی از افراد برای توجه به این صنعت و اهمیت آن از نگاه اجتماعی تبیین کرد.

به مناسبت روز بیمه به سراغ ناصر سنگدوینی مدیرعامل شرکت نمایندگی بیمه آرکا رامش نوین یکی از جوانان فعال صنعت بیمه در استان رفتیم تا در خصوص میزان فرهنگ پذیری جامعه از این صنعت در گلستان و چالش های بیمه گران و بیمه گذاران گفت و گویی را داشته باشیم.

ناصر سنگدوینی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: همانطور که می دانیم مفهوم اصلی بیمه به زمان پیدایش انسان ها باز می گردد، از آنجا که زندگی، سلامت، دارایی و افراد در معرض حوادث طبیعی و غیر طبیعی قرار دارد ترس از تحمیل هزینه های ناشی از این گونه حوادث انسان ها به جهت پیشگیری و جبران خسارات احتمالی و مقابله با تهدیدهای آن سوق داد.

این فعال صنعت بیمه خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته که توانسته اند پیشرفت خوبی در عرصه های مختلف داشته باشند توانسته اند صنعت بیمه را در کنار صنایع خود قرار دهند تا بتوانند هزینه های ناشی از خسارات احتمالی را جبران کنند اما ضریب نفوذ بیمه در کشورهای در حال توسعه آن چنان که باید فرهنگ سازی نشده و مردم بیمه را یک نوع هزینه تحمیلی به خود تلقی می کنند در صورتی که اگر فرهنگ سازی دقیق و درست از تعریف بیمه صورت پذیرد می توانیم تحول عظیمی را در زندگی اقتصادی اجتماعی افراد ایجاد کنیم.

وی افزود: به طور مثال در زمینه بیمه های زندگی در کشور طبق آمار های رسمی ضریب نفوذ تقریبا 10 درصد می باشد که این رقم با توجه به شرایط اجتماعی اقتصادی و طبیعی کشور ما بسیار پایین است.

مدیرعامل شرکت نمایندگی بیمه آرکا رامش نوین ابراز کرد: بیمه یکی از صنعت های بروزی است که می تواند خود را با شرایط روز وفق دهد و در کنار تولیدگران و صنعتگران قرار گیرد و حتی در عرصه هایی مانند بهداشت و درمان مطابق با شرایط روز قرار گیرد به عنوان مثال در زمان کرونا علاوه بر قرار گرفتن بیمه در کنار بیماران در کنار صنعت گران برای جبران خسارت اقتصادی ناشی از این بیماری قرار گرفت.

سنگدوینی یادآورشد: گلستان با وجود داشتن پتانسیل های فراوان از جمله وجود فرهنگ متنوع و تراکم جمعیت پایین در مقایسه با مقیاس کشوری بین رتبه 12 تا 15 را از نظر ضریب نفوذ بیمه و تولید پرتفوی بیمه دارد که البته اگر نگاه ویژه تری به این صنعت به ویژه از سوی فعالان اقتصادی صورت پذیرد می تواند این جایگاه را اتقا بخشد.

این فعال صنعت بیمه تصریح کرد: شرکت های بیمه با محصولات متنوعی که ارائه می دهند در تمامی زمینه های اقتصادی اجتماعی بر اساس نیازهای فعالان این عرصه خدمات می دهند حتی اگر افراد سالم باشند و بیمه عمر را پرداخت کنند می توانند از پرداخت های بلاعوض در جهت بهبود سلامت اجتماعی افراد برخوردار شوند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که می توانند مدیران استانی با عنایت به کارکرد بسیار مهم شرکت های بیمه در زمان بروز خسارت داشته باشند این است با فرهنگ سازی دستگاه های اجرایی و خروج از حالت آماری و نمایشی در زمان بروز خسارت های طبیعی خارج از پیش بینی به راحتی امور را مدیریت کنند.

مدیرعامل شرکت نمایندگی بیمه آرکا رامش نوین عنوان کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال 1400 مالکان واحدهای مسکونی مکلف هستند منزل یا آپارتمان خود را تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار دهند و تمامی مالکان می بایست از طریق شرکت های بیمه و بر اساس ارزش ساختمان و اثاثیه و تأسیسات منزل، با پرداخت حق بیمه اقدام به خرید بیمه آتش سوزی نمایند که این در صورتی است که این موضوع تا قبل از این تصمیم بر عهده شهرداری بوده است این دست از مصوبات منجر به تحمیل هزینه های اقتصادی به مردم در شرایط عدم فرهنگ سازی صحیح شده که اگر نمایندگان مجلس به این مسئله به صورت تخصصی ورود کنند می توانند تصمیمات بهتر و کارشناسانه تری بگیرند.

سنگدوینی گفت: یکی از چالش های مهم و اساسی این صنعت عدم آشنایی با قوانین بیمه و ارائه نادرست مشاوره توسط برخی نمایندگی ها است که خسارات زیان باری را به بیمه گذاران وارد کرده، انتظار است شرکت های بیمه از طریق آموزش های مستمر که نیاز سطح علمی نمایندگان بیمه است را برگزار کنند تا نسبت به رفع این چالش نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.