1401-01-11 09:24
662
0
79321
مدیرکل بنیادمسکن گلستان:

۴۳ درصد واحدهای مسکن روستایی گلستان غیرمقاوم است/ جلوی ساخت و سازهای غیرفنی و ناایمن گرفته شود

مدیرکل بنیادمسکن گلستان گفت: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۵ تعداد ۲۲۸ هزار واحدمسکونی در روستاهای استان گلستان وجود داشت که از این تعداد ۱۲۸ هزار واحد غیرمقاوم و ناایمن بود.

به گزارش گلستان ما، سیدمحمد حسینی با اشاره به وجود واحدهای مسکونی غیرمقاوم و ناایمن در استان اظهار کرد: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۵ تعداد ۲۲۸ هزار واحدمسکونی در روستاهای استان گلستان وجود داشت که از این تعداد ۱۲۸ هزار واحد غیرمقاوم و ناایمن بود. در سال‌های اخیر با تلاش‌های صورت گرفته و به ویژه بعد از سیل نوروز ۹۸، کار بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده در روستاهای استان شتاب بیشتری گرفت‌.

وی اقدامات در این حوزه را موفقیت‌آمیز و نتیجه‌بخش دانست و گفت: در ۵ سال گذشته حدود ۱۳ درصد از تعداد واحدهای غیرمقاوم و ناایمن در روستاهای استان کاسته شده است.

حسینی با بیان اینکه مردم در طرح نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی، نقش اصلی و اساسی را برعهده دارند و به نوعی میزبان هستند، ادامه داد: با توجه به افزایش سقف تسهیلات بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد، همکاری شبکه بانکی در پذیرش ضمانت سفته زنجیره‌ای، همکاری بخشداران و دهیاران در صدور پروانه‌ها و ... شرایط خوبی برای ساخت خانه‌های مقاوم و ایمن در روستاها فراهم شده است.

وی بیان کرد: تعداد واحدهای مسکونی غیرمقاوم و ناایمن در روستاهای استان گلستان از ۵۶ درصد در سال ۹۵ اکنون به ۴۳ درصد رسیده، هرچند اقدامات در زمینه نوسازی و بهسازی انجام شده اما هنوز حدود ۱۰۰ هزار خانه ناایمن در روستاهای استان گلستان وجود دارد.

حسینی گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در کشور قرار شده تا در افق ۱۴۱۰ و طی دو برنامه ۵ ساله تعداد واحدهای مسکونی غیرمقاوم و ناایمن در روستاهای کشور از جمله در گلستان به صفر برسد.

وی افزود: اما یک‌ چالش اساسی در تحقق این هدف وجود دارد و آن ساخت واحدهای مسکونی غیرفنی و غیراصولی با مصالح مرغوب است. این اتفاق اغلب در روستاها و شهرهای کوچک شمال و شرق استان در حال انجام است و ما شاهد تولید مسکن غیرمجاز و غیرفنی در داخل و حتی خارج بافت هستیم. این واحدها در زمان بروز حوادثی مانند سیل و زلزله و ... به شدت خسارت جانی و مالی ساکنان را افزایش می‌دهد و لازم است دستگاه‌های متولی و ذیربط به این نوع ساخت و سازها برخورد جدی داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ نوسازی و بهسازی ۵ هزار واحدمسکونی در بافت‌های فرسوده روستایی در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: برای همه واحدها پروانه صادر و به بانک‌ها معرفی شده‌اند و از این تعداد ۷۰ درصد موفق به انعقاد قرارداد با بانک‌ها شدند.

حسینی گفت: براساس آخرین بررسی‌ها حدود ۲ هزار واحد مسکونی در این طرح در مرحله فونداسیون، یکهزار و ۵۰۰ واحد در مرحله اسکلت و حدود یکهزار واحد نیز در مرحله سقف و ستون قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.