1401-09-02 14:31
1130
2
82366
در تور خبری گمرک مرزی اینچه‌برون مطرح شد؛

گلستان عاری از قاچاق کالاهای لوکس و تشریفاتی/ درآمد 107 میلیاردی گمرکات گلستان در 8 ماه

31 دستگاه در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئولیت دارند، برای حمایت از تولید و شکوفایی اقتصادی باید در مبارزه با قاچاق اهتمام جدی شود، مسئولان می‌گویند گلستان عاری از قاچاق کالاهای لوکس و تشریفاتی است.

به گزارش گلستان ما، تور خبری اصحاب رسانه گلستان با دستگاه‌هایی که در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کنند در گمرک مرزی اینچه‌برون انجام گرفت.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان؛ هدف این تور خبری را آشنایی فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز برشمرد و گفت: زحمات بسیاری در زمینه مبارزه با قاچاق از طریق دستگاه‌های گمرک، راهداری، شرکت نفت، مرزبانی کشیده می‌شود اما دیده نمی‌شود، رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگسازی مبارزه به قاچاق قرار دارند که این ظرفیت باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

رضا انتصاری با بیان اینکه 31 دستگاه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئولیت دارند، افزود: برای حمایت از تولید و شکوفایی اقتصادی باید در مبارزه با قاچاق اهتمام جدی شود.

وی بیان کرد: اگر صادرات و واردات در مرز به کندی صورت بگیرد آن وقت عده‌ای برای به دست آوردن مایحتاج از طریق مرزهای غیرقانونی دست به قاچاق می‌زنند.

انتصاری: رسانه‌ها فرهنگ «حمایت از کالای ایرانی» و «نه به قاچاق» را احیا کنند

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان از امحای کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون تومان در استان گلستان خبر داد و گفت: کالای قاچاق بیشتر مربوط به لوازم آرایشی، دخانیات، سیگار و مواد غذایی بوده است.

انتصاری؛ مبارزه با قاچاق را مولفه‌ای مهم خواند و گفت: در سطح کشور به خاطر پدیده قاچاق حتی نابینا هم دادیم اما در بازار اهمیتی به نخریدن کالای قاچاق نمی‌شود و صرفا به دلیل ارزان بودن طرفداران خاص خود را دارد.

وی؛ احیای فرهنگ «حمایت از کالای ایرانی» و «نه به قاچاق» را جدی خواند و ابراز کرد: نه به کالای قاچاق باید فرهنگسازی شود و رسانه در این زمینه نقش مهمی دارد.

به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان؛ استان گلستان در رتبه‌بندی کشور به لحاظ مبارزه با قاچاق کالا و ارز درجه سوم را دارد.

انتصاری بیان کرد: بر اساس تبصره یک ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمیسیون برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانها به ریاست استاندار و زیر نظر ستاد و حسب مورد با اعضای متناظر ستاد تشکیل می شود.

وی افزود: تمامی مصوبات این کمیسیون با امضای استاندار لازم الاجرا است، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به رعایت احکام این قانون مربوط به سامانه‌های راه اندازی شده هستند و اشخاص حقیقی متخلف به محرومیت از اشتغال به حرفه خود تا یکسال و اشخاص حقوقی به ممنوعیت از فعالیت تجاری تا شش ماه محکوم می شوند.

حسینی: استقرار تجهیزات کنترلی برای تسهیل فعالیت تجاری در مرز اینچه برون

مدیرکل گمرکات گلستان نیز در این تور خبری با اشاره به اهمیت پایانه مرزی اینچه برون گفت: این پایانه مرزی تنها پایانه‌ای است که کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان و مسیر اوراسیا را ارتباط می‌دهد.

سیدابراهیم حسینی با اشاره به اینکه این پایانه مرزی بیشتر صادرات محور و ترانزیت محور است، افزود: قاچاق کالا و ارز در استان گلستان چشمگیر نیست.

وی توضیح داد: گمرک استان در مرز اینچه برون مستقر است و تمام امکانات و تجهیزات کنترلی در این مرز استقرار دارد برای اینکه فعالیت تجاری بازرگانان داخل استان تسریع و تسهیل شود.

مدیرکل گمرکات گلستان با اشاره به راه اندازی ایکس ری گفت: به منظور ممانعت از کالاهای ممنوعه؛ سگ های موادیاب در مرز قرار دارند.

حسینی ادامه داد: 32 ماه که درگیر شیوع کرونا بودیم مرز بسته بود و تردد کامیون های ایرانی به ترکمنستان ممنوع شد و با پیگیری هایی که انجام گرفت یک هفته است که مرز بازگشایی شده است..

وی با بیان اینکه میزان صادرات در هشت ماهه امسال 238 هزار تن کالا به ارزش 141 میلیون دلار بوده است، از افزایش 28 درصدی میزان صادرات خبر داد و ابراز کرد: عمده کالا در استان به ترکمنستان صادرات می شود و این کشور ظرفیت خوب صادراتی دارد.

مدیرکل گمرکات گلستان در خصوص وضعیت واردات بیان کرد: طی هشت ماهه امسال 16 هزار تن کالا به ارزش 27 میلیون دلار که بیشتر در بخش ماشین آلات خط تولید بود است واردات صورت گرفت، کالاهای لوکس و تشریفاتی وارد مرز اینچه برون نمی شود.

حسینی با اشاره به اینکه در ترانزیت کالا نسبت به سال گذشته افزایش خوبی محقق شد، گفت: از نظر ارزش وزنی 23 هزار تن کالا به ارزش 116 میلیون دلار ترانزیت شد، ترکمنستان نیز خواهان توسعه ترانزیتی است.

وی درآمد وصولی گمرکات استان گلستان را در مدت هشت ماهه امسال بالغ بر 107 میلیارد تومان اعلام کرد و این رویه را در مقایسه با سال گذشته مثبت و صعودی دانست.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.