1402-02-04 13:09
349
0
84634
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان:

پرورش پیله‌تر ابریشم در گلستان آغاز شد

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان گفت: پرورش پیله‌تر ابریشم با پیش‌بینی تولید ۳۰۰ تا ۳۲۰ تن محصول در گلستان آغاز شد.

به گزارش گلستان ما،صاحب نیک‌اندیش اظهار کرد: شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی برای سال زراعی جاری، قیمت هرجعبه تخم نوغان ۲۰۰ هزار ریال و خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله‌تر ابریشم را یک میلیون و ۵۶۰ هزار ریال تعیین کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان در حمایت از صنعت نوغانداری استان، گفت: این اداره کل طرح حمایت مالی از پرورش دهندگان به ویژه دهک‌های یک یا پنج جامعه را طی تفاهم نامه‌ای بین جهادکشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به اجرا درآورده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، حمایت از متقاضیان علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی یا ایجاد زنجیره کرم ابریشم در استان در اولویت بوده و نمونه آن حمایت از یک سرمایه‌گذاری برای ایجاد زنجیره کرم ابریشم در شهرستان آزادشهر شامل ایجاد توتستان، ایجاد سالن‌های پرورش، تفریغ (زمینه‌سازی شرایط خروج کرم از تخم) و استقرار صنایع نخ ریسی، است.

نیک‌اندیش از توزیع ۵۲ هزار نهال توت اصلاح شده برای ایجاد توتستان در گلستان طی سال قبل خبر داد و گفت: امسال هم برنامه‌ریزی شده تا ۵۶ هزار نهال توت اصلاح شده برای ایجاد توتستان در این استان تهیه و در اختیار پرورش دهندگان علاقمندان قرار گیرد.

نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم هر ساله از اوایل اردیبهشت با شکوفایی درختان توت در مناطق مستعد این حوزه در استان گلستان آغاز می‌شود.

مینودشت با ۶۰ درصد تولید این محصول قطب تولید پیله‌تر ابریشم گلستان است و رامیان، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد، دیگر شهرستان‌های فعال در نوغانداری این استان هستند.

مدت زمان نگهداری هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، ۴۵ روز است که برگ توت موردنیاز پرورش کرم ابریشم در استان گلستان از طریق هزار و ۵۰۰ هکتار توتستان واقع در حاشیه زمین‌های زراعی یا باغی استان تامین می‌شود.

مطابق داده‌های آماری جهادکشاورزی گلستان، چهار هزار و ۲۰۰ بهره بردار در حوزه پرورش کرم ابریشم در این استان فعالیت دارند.

سال قبل در استان گلستان از پرورش هفت هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان، مقدار ۲۸۰ تُن پیله تر ابریشم تولید شد که این استان رتبه سوم کشوری تولید این محصول را بعد از گیلان و خراسان رضوی دارد.

تولید پیله‌تر ابریشم در گلستان بیشتر به دلیل نبود صنایع تبدیلی در منطقه، روانه استان خراسان رضوی می‌شود.

جهاد کشاورزی گلستان با توجه به قدمت دیرینه پرورش پیله‌تر ابریشم در این خطه، برای افق سال ۱۴۰۴ ویژه‌ برنامه هایی برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیت در رونق اقتصادی روستائیان منطقه از جمله توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان را پیش بینی کرده است.

انتهای پیام/4202

  • منبع خبر : ایرنا

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.