1401-06-29 16:33
682
1
81608

همه دروغ‌ها، تهمت‌ها و سیاه‌نمایی‌های یک سلبریتی فوتبالیست/ جادوی سیاه دیده شدن آقای‌ جادوگر را تا کجا مسخ می کند؟

فضای مجازی فرصت نسبتاً برابری برای همه جهت ایجاد رسانه شخصی خود فراهم کرده است اما برخی افراد همچون علی کریمی با سوءاستفاده از شهرت خود صفحات پرمخاطبی را به دست آورده و بدون داشتن نگرانی در قبال آن چه منتشر می‌کنند دست به انتشار انواع مطالب کذب می‌زنند و آرامش روانی جامعه را بهم می‌ریزند.

به گزارش گلستان ما، رشد فضای مجازی با ویژگی‌های خاصی همچون در دسترس بودن، سرعت انتقال داده، ارزان بودن، امکان اشتراک گذاری انواع داده و غیره، زمینه این موضوع را فراهم کرد که هر کسی در دنیا بتواند صفحه شخصی خود برای دسترسی عموم را ایجاد کرده و در یک کلام رسانه شخصی خود را ایجاد کند؛ رسانه‌ای که اگر با پشتوانه شناختی قبلی و یا با خلاقیت همراه باشد، به سرعت می‌تواند پرمخاطب شود.

یک بازیگر، یک فوتبالیست، یک عکاس و غیره همگی این امکان را دارند که از این فرصتی که فضای مجازی برای همه ایجاد کرده است استفاده کرده و با استفاده از شهرت خود یا تخصص شان و یا هر موضوع دیگری، دنبال کننده جذب کنند.

روزگاری رسانه‌ها تنها محدود به چند صفحه معدود بودند و آن چه منتشر می‌کردند از فیلترهای مختلفی عبور می‌کرد و در برابر آن چه منتشر می‌کردند مسئولیت داشتند اما امروزه به عدد مردم دنیا بلکه بیشتر از آن، رسانه در جهان موجود است و هر فرد در صفحه شخصی خود هر سخنی بخواهد به زبان می‌آورد بدون این که خیلی به صورت جدی مانع قانونی برای اظهار مطالب کذب یا توهین آمیز داشته باشد، به ویژه برای کشورهایی که دیرتر به این تکنولوژی پیوسته‌اند و هنوز از زیرساخت‌های بومی و قانونمندی برخوردار نیستند.

این موضوع تبدیل به یک مشکل اساسی برای حکومت‌ها شده است. افراد بعد از جذب مخاطب با استفاده از شهرت قبلی خود و یا با استفاده از مثلا گذاشتن مطالب طنز در صفحه شخصی شان، اگر اقدام به شایعه پراکنی و یا نشر اکاذیب کنند، می‌توانند به راحتی برای حکومت هزینه بتراشند و آرامش و امنیت روحی-روانی جامعه را بهم بریزند.

این مسأله در کشور ما که یک دنیا در کمین تهدید امنیت آن نشسته‌اند، بسیار شایع است و افرادی هستند که چه بدون هیچ سابقه قبلی و تنها با انتشار کلیپ‌های خنده‌دار مالک صفحات پرمخاطب شده‌اند و چه به سبب این که روزگاری پا به توپ بوده و در فوتبال مهارتی داشته‌اند تعداد بسیار زیادی مخاطب و دنبال کننده پیدا کرده‌اند و از این فرصت استفاده کرده و در حالی که هیچ تخصصی در هیچ رشته دیگری ندارند در همه موضوعات بدون فکر اقدام به گذاشتن مطالبی می‌کنند که مصداق واقعی نشر اکاذیب بوده و آرامش جامعه را بهم می‌زند.

علی کریمی، فوتبالیست سابق تیم ملی کشورمان، یکی از این اشخاص است که به سبب شهرتش در این رشته ورزشی تعداد زیادی دنبال کننده دارد و هر از گاهی با گذاشتن مطالب جنجالی در صفحات شخصی خود، جنجالی به پا می‌کند. خواستیم مروری بر چند مطلبی داشته باشیم که این بازیکن سابق تیم ملی که روزی به سبب مهارتش در فوتبال توسط رسانه‌های ورزشی به جادوگر مشهور شده بود، منتشر کرده است اما یا فاقد اعتبار و صحت بوده‌اند، یا در اوج بی‌اخلاقی حاوی توهین به اشخاصی بوده است و یا حاوی سیاه نمایی از وضعیت جامعه است.

استوری پایین که در صفحه اینستاگرام علی کریمی منتشر شده است در اعتراض به گرانی و اخطار قطعی برق بعد از آمدن قبض برق چهار میلیون و 600 هزار تومانی برای امارت شخصی وی است که به این خاطر از عبارت «فقط خدا باید به داد ما برسه» استفاده کرده است.

این استوری با واکنش تعداد زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی روبرو شد که یکی از این واکنش‌ها متعلق به سیده راضیه طاهریان، خبرنگار و کارشناس ارشد رسانه، بود که با عکس العمل زشت کریمی روبرو شد. وی در پاسخ به این خبرنگار و کارشناس ارشد رسانه توئیت‌های توهین آمیز زیر را منتشر کرد:

جالبتر این که همین فرد و امثال این سلبریتی‌های بی‌سواد بودند که با حمایت از حسن روحانی وی را به ریاست جمهوری رساندند و این وضعیت را برای کشور رقم زدند. حمایتی که وی بعدها مجبور شد بابت آن از مردم عذرخواهی کند.

غرور کاذبی که تعداد زیاد طرفداران در یک فرد به وجود می‌آورد می‌تواند گستاخی وی را به جایی برساند که به خود اجازه دهد به هر کسی توهین کند و افترا بزند و برایش فرقی هم نمیکند این فرد یک رئیس فدراسیون باشد یا وزیر بهداشت کشور و یا یک استراتژیست بین المللی:

انتشار مطلبی از امیرالمومنین حضرت علی -علیه السّلام- و نسبت دادن آن به کوروش و همچنین نسبت دادن مطلبی از شکسپیر به کوروش، از دیگر افاضات این سلبریتی بیسواد است که واکنش‌های اهل علم را دربرداشت:

وی با آغاز ماه محرم امسال استوری را منتشر کرد با این متن که «میلیاردها تومان خرج میکنیم نذری بدهیم و در پایان آرزی شفای بیماری را داریم که برای نداشتن پول درمان میمیرد». این استوری نیز که از روی بیسوادی و عم تفکر و تأمّل بر این مسأله که این سفره‌ها و مراسمات مدرسه انسان سازی برای ساختن انسان‌هایی است که در سیل و زلزله و بیماری دست انسان‌های دیگر را می‌گیرند، موجب جریحه دار شدن عاشقان اهل بیت -علیهم السّلام- و ارادتمندان حضرت اباعبدالله الحسین -علیه السّلام- شد. کریمی بار دیگر مجبور شد با انتشار یک استوری دیگر بابت این کارش عذرخواهی کند.

وی که با مطالب خود نشان داده نسبت به مقدسات دینی و جمهوری اسلامی ایران پایبندی چندانی ندارد بارها با استوری‌های خود، از وضعیت کشور سیاه نمایی کرده است:

علی کریمی که با سرمایه این نظام و مردمی که این نظام را به بار نشاندند به اینجای خود رسیده است در ماجرای مهسا امینی مانند دیگر دروغ‌هایی که منتشر کرده بود، بدون کسب اطلاع صحیح و دقیق از ماجرا، بار دیگر به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تهمت زد و نشر اکاذیب کرد:

او اخیراً تیر آخر را زد و ماهیت واقعی خود را علیه انقلاب مردم ایران نشان داد:

وی در دروغی دیگر با گذاشتن فیلمی از وداع پرستاران ارومیه‌ای با بیمار مرگ مغزی، آن را به عنوان وداع پرستاران بیمارستان کسری با مهسا امینی منتشر کرد، به همین راحتی یک دروغ را نشر داد بدون این که نگرانی برای پاسخگو بودن در قبال آن چه منتشر می‌کند داشته باشد.

اما سؤال این جا است که این روند تا کی باید ادامه پیدا کند و تا کی باید این افراد بی‌سواد به معنی تامّ آن برای کشور هزینه بتراشند و به مملکت آسیب وارد کنند!؟ در کشورهای دیگر با چنین کسانی چه برخوردی می‌شود و اصلاً آیا در کشورهای پیشرفته کسی جرأت می‌کند این چنین گستاخانه علیه کشورش مطلب منتشرش کند؟

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه با اشاره به دروغ‌هایی که در ماجرای مهسا امینی توسط رسانه‌ها در جامعه پراکنده شد، به خبرنگار صاحب نیوز گفت: هم اکنون در فضای مجازی هر کسی با هر هدف و نیتی می‌تواند هر مطلبی که خواست را منتشر کند و متأسفانه هیچ مرجعی نیست که با این مدعیان که امنیت روانی مردم را نشانه گرفته و آرامش روحی-روانی مردم را به هم می‌ریزند برخورد کند و در همین فضا برخی رسانه‌ها با نشر اکاذیب به راحتی امنیت روانی جامعه را بهم می‌ریزند که باید با آن‌ها برخورد لازم صورت بگیرد.

علی اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان، هم در این رابطه در گفتگو با صاحب نیوز ضمن انتقاد از سران سه قوه برای رها کردن فضای مجازی و سر و سامان نبخشیدن به آن خواستار اراده نمایندگان مجلس و مسئولان نظام برای این فضای رها که به قول رهبر معظم انقلاب به قتلگاه جوانان و نوجوانان ما تبدیل شه است، شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.