1400-11-07 11:10
786
0
78319
خدمت 40 ساله جمهوری اسلامی؛

نقاط کوری که بعد از انقلاب روشن شد/ رادیوهای کوچک شاهنشاهی به فرستنده‌های قوی دیجیتال تبدیل شد

قبل از انقلاب شبکه تلویزیونی مستقلی در استان گلستان وجود نداشت، اما بعد از انقلاب هم شبکه استانی سیما در استان راه اندازی شد و ساختمان و تجهیزات پیشرفته‌ای به این منظور در بالای تپه زیباشهر گرگان احداث و مستقر گردید.

به گزارش گلستان ما؛ قبل از انقلاب شبکه تلویزیونی مستقلی در استان گلستان وجود نداشت، اما بعد از انقلاب هم شبکه استانی سیما در استان راه‌اندازی شد و ساختمان و تجهیزات پیشرفته ای به این منظور در بالای تپه زیباشهر گرگان احداث و مستقر گردید.

مرکز صدا و سیمای گلستان اکنون به طور شبانه روزی برنامه پخش می کند؛ و هم پوشش تلویزیونی شبکه های سراسری تهران در این منطقه توسعه یافت.

لازم به ذکر است که قبل از انقلاب فقط دو کانال تلویزیونی در استان گلستان قابل مشاهده بود که بسیاری از نقاط نقطه کور بود و قابل مشاهده نبود. البته اغلب مردم هم به لحاط اعتقادی تلویزیون را به خاطر برنامه های مبتذل آن، قبول نداشتند و هم به خاطر گرانی آن، قادر به خریدش نبودند. آنها هم که داشتند سیاه و سفید هم فعالیت رادیو گرگان از سال ۱۳۳۲ با نام "رادیو ارتش" آغاز شد که روز حدود نیم ساعت با موج کوتاه برنامه پخش می کرد.

امکانات فنی – تولیدی این مرکز در آن زمان منحصراً یک دستگاه ضبط و یک دستگاه میز پخش صـدا بـود. اما در سال ۱۳۳۸ روزی ۲ ساعت برنامه (۱ ساعت فارسی و ۱ ساعت ترکمتی) با فرستنده یک کیلوواتی پخش می شد که در سال 48 قدرت فرستنده آن به ۱۰ کیلو وات افزایش یافت.

این در حالی بود که رادیو گرگان در سال ۵۷ دارای استقلال نبود و زیر نظر مرکز رشت در استان گیلان فعالیت می کرد. اما این رادیوی کوچک شاهنشاهی، از برکت جمهوری اسلامی امروز تبدیل به فرستنده بر قدرت و دیجیتالی و مدرن در استان گلستان شده که دارای ین و مدرنترین تجهیزات رادیویی است. شامل: الف) فرستنده رادیویی ۲۲ بهمن گرگان: ساختمان ایس فرستنده در کنار جـاده کمربندی واقع شده و به طور شبانه روز به پخش برنامه های تولیدی و محلی صدای فارسی مرکز گلـــــتان و همچنین تقویت و پخش برنامه های شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

ب) فرستنده رادیویی ۱۲ فروردین بندر ترکمن: یکی از فرستنده های پرقدرت کشورمان محسوب می شود که در بندر ترکمن در کرانه دریای خزر واقع شده و روزانه 16 ساعت پخش برنامه دارد که 5 ساعت آن برون مرزی ترکمنی یک ساعت محلی ترکمنی، یک ساعت تقویت روسی و ۹ ساعت أن هـم تقويت و پخش شبکه سراسری جمهوری اسلامی ایران است.

این فرستنده کشور ترکمنستان و بخش هایی از سایر جمهوری های آسیای مرکزی و بخشی از افغانستان را تحت پوشش دارد و در بخش درون مرزی و محلی هم كـل اسـتان گلستان و بخشی از خراسان را پوشش می دهد. علاوه بر این یکی از ثمرات جمهوری اسلامی تاسیس شبکه تلویزیونی مــتقل در استان گلستان است که از نیمه اول سال ۱۳۷۸ رسماً به بهره برداری رسید و اکنون شاهد پوشش ۹۹ درصدی تلویزیون در سطح استان گلستان می باشیم که از طریق فرستنده پرقدرت تلویزیونی درازنو و همچنین ایستگاه های پرقدرت و کم قدرت، رلهها و ایستگاه های زمینی ماهواره موجود در سطح استان انجام می گیرد.

ج) فرستنده رادیویی گنبد کاووس: این فرستنده در قسمت غربی شهر واقع شده و یکی از فرستنده های پرقدرت و در حال فعالیت می باشد. علاوه بر این یکی از ثمرات جمهوری اسلامی تاسیس شبکه تلویزیونی مستقل در استان گلستان است که از نیمه اول سال ۱۳۷۸ رسماً به بهره برداری رسید و اکنون شاهد پوشش ۹۹ درصدی تلویزیون در سطح استان گلستان می باشیم که از طریق فرستنده پرقدرت تلویزیونی درازنو و همچنین ایستگاههای پرقدرت و کم قدرت، رلهها و ایستگاه های زمینی ماهواره موجود در سطح استان انجام ی گیرد.

مجموعه ساختمان تولید و پخش صدا و سیمای مرکز گلستان در زمینی به وسعت 46 هزار متر مربع واقع شده و دارای ۱۱ هزار متر مربع زیربنا است و یکی از بهترین مراکز رادیویی و تلویزیونی کشور به شمار می رود.

این مجموعه مجهز به ۳ استودیوی تولید و ۲ استودیوی پخش (فارسی و برون مرزی ترکمنی)، یک استودیوی تولید و پخش سیما، بخـش هـای ادیت و بازشنوایی، فنی، واحدهای تولید فارسی، ترکمنی محلی و برون مرزی، خبر، صیانت و حفاظت اسناد، آرشیو و کتابخانه، مالی و اداری، نمازخانه، سال ورزشی جام جم ، رستوران و... است.

در مجموع صدا و سیمای مرکز گلستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با یک ایستگاه فرستنده اصلی پرقدرت تلویزیونی، شامل ۱۲۱ ایستگاه زمینی و ماهواره ای کوچک و رله تلویزیونی، برنامه های مختلف شبکه های سراسری و محلی سیما را به سمع و نظر مردم استان می رساند. صدای مرکز گلستان با تعهد ٤١٠٠ ساعت تولید برنامه در سال و پخش 4 ساعته برنامه ها، با تولید ۱۱ ساعت به صورت روزانه در حال فعالیت است.

سیمای مرکز گلستان با تعهد ١٤٨٣ ساعت تولید برنامه در سال و پخش ٢٤ساعته برنامه ها، با تولید 4 ساعت به صورت روزانه در حال فعالیت است. لذا پیشرفت های صدا و سیما در استان گلستان و سراسر کشور مدیون حکومت جمهوری اسلامی است.

از سوی دیگر بسیاری از برنامه ها در دوره حکومت پهلوی، مبتذل و مروج فرهنگ غربی بود. ولی اکنون برنامـه هـای صـدا و سیما، سالم و سازنده و با رویکرد فرهنگ و ارزش های مذهبی و ایرانی پخش می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.