1400-12-07 16:40
361
0
78860
نیم نگاهی به سلامت مردان در جامعه؛

مردان؛ قربانیان خاموش سلامت روان/ مردان نسبت به زنان کمتر به سلامت روان خود توجه می‌کنند

حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آن که سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود،بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار است، متخصصان سلامت و پزشکان به خاطر مسئولیت‌های فراوان مردان در قبال خود و خانواده، آنها را به تلاش برای حفظ سلامتی‌شان در تمام مراحل و سنین تشویق می‌کنند.

به گزارش گلستان ما، حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آن که سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار است، متخصصان سلامت و پزشکان به خاطر مسئولیت‌های فراوان مردان در قبال خود و خانواده، آنها را به تلاش برای حفظ سلامتی‌شان در تمام مراحل و سنین تشویق می‌کنند.

متأسفانه اغلب مردان به حفظ سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی‌کنند، آنها فکر می‌کنند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویا است، از سلامت کامل برخوردار هستند، مردان کمتر از زنان به روانشناس مراجعه می‌کنند و مراجعه آنها به روانشناس نیز به صورت مداوم نیست، در حالی که لازم است حتی با وجود احساس سلامت روان، برنامه ای منظم برای مشاوره تنظیم کنند.

مجتبی سلطانی رئیس اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص افزایش نرخ خودکشی و نداشتن سلامت روانی در مردان، گفت: با توجه به اینکه سلامتی مردان در جهان مورد توجه قرار گرفته است نشان می دهد که خودکشی کامل در جهان توسط مردان بیشتر از زنان است.

سلطانی با بیان اینکه باید مردان را در خصوص سلامت حساس کنیم، تصریح کرد: طبق آخرین آمارهای جهانی، مردان نسبت به زنان در خصوص سلامت خود حساس نیستند اگر به آمارهای مراکز مشاوره نگاه کنید متوجه می شوید که مردان کمتر به مراکز مشاوره حضور پیدا می کنند تا سلامت روان خود را تامین کنند.

رئیس اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اینکه مردان سعی در نادیده گرفتن مسائل را دارند، افزود: اولین اقدامی که باید در راستای سلامت روان مردان انجام شود آموزش های مداوم در راستایی حساس سازی سلامت روان است.

تاثیر سلامت مردان بر اطرافیان

وی با بیان اینکه وقتی مردی دچار بیماری روانی یا جسمی شود خواسته و یا ناخواسته بر روی اطرافیان خود تاثیر منفی خواهد گذاشت، تشریح کرد: وقتی سلامت روان یک مرد دچار مشکل می شود بسیار آسیب جدی به خانواده وارد شده و تاثیرات منفی زیادی بر خانواده وارد می شود.

سلطانی با اشاره به اینکه وقتی سرپرست خانواده دچار اختلال روانی شود در کارکردهای خود و زندگی شخصی خودش و برخورد هایش در اجتماع می تواند دارای تاثیرات منفی متعددی باشد، عنوان کرد: بدون شک وقتی مرد در خانواده و در اجتماع از سلامت روانی مناسب برخوردار نباشد اثرات منفی این اتفاق به راحتی در جامعه احساس می شود.

رئیس اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه قطعا همه به عنوان بشر نیازمند در دنیا به وجود آمده اند، بیان کرد: هیچ نیازی در بین زن و مرد متفاوت نیست همه نیاز هایی را دارند همانطور که سلامت روان می تواند مردان را به مشکل مبتلا کند زنان جامعه را هم می تواند دچار مشکلات متعددی کند.

وی با اشاره به اینکه همه افراد جامعه نیاز به احترام و نیاز به سلامت روح و جسم دارند، تصریح کرد: درست است همه نیازمند هستند ولی احساس نیاز در بین زن و مرد متفاوت است و مردان احساس نیازشان در بحث سلامت روان کم رنگ تر است.

سلطانی عامل نداشتن سلامت روان در مردان را استقلال طلبی دانست و عنوان کرد: مردان دوست ندارند درباره مشکلاتشان با دیگران صحبت کنند و این اقدام را کاری زنانه می دانند و در خصوص مشکلات روحی روانی خودشان نمی خواهند با کسی مشورت کنند و یا کمک بخواهند.

رئیس اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اینکه مشکلات سلامتی روان مردان رو به افزایش است، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و موارد متعدد دیگر که کرونا عامل آن بود بیماری های روانی و سلامت روان مردان رو به افول رفته است و متاسفانه آمارهای افزایشی بوده است.

وی فاصله گرفتن خانواده ها در جامعه و نداشتن ارتباط با دیگران را عامل افزایش مشکلات سلامتی در مردان دانست و تصریح کرد: هرچه این ارتباط بین خانواده ها در جامعه کم رنگ شود مشکلات روانی بیشتر می شود و با توجه به وضعیت کنونی جامعه این مشکل افزایش چشم گیری پیدا کرده است.

مشکلات اقتصادی عامل تاخیر در بلوغ فکری مردان

سلطانی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در جامعه بلوغ فکری را به تاخیر انداخته است، تشریح کرد: بلوغ شخصیتی و حضور افراد در جامعه با توجه به مشکلات امروزی جامعه به تاخیر افتاده و این مشکلات باعث ازدواج نکردن جوانان و ایجاد مشکلات روانی در جامعه خواهد شد.

رئیس اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اینکه ارتباط بین پدران گذشته و پدران امروزی با فرزندانشان تغییر کرده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه افکارها در جامعه تغییر کرده است دنیای این دو هم با هم فرق دارد و پدارن امروزی نمی توانند همانند پدران گذشته با فرزندان خود رفتار کنند.

وی با بیان اینکه حضور پدران در جامعه امروزی گاها حضوری فیزیکی است، تصریح کرد: زمانی که در خانه حضور پیدا می کنند با توجه به اینکه تحت تاثیر شبکه های اجتماعی هستند از خانواده غافل می شوند که این عامل باعث می شود بین خانواده و پدر خانواده فاصله ای ایجاد شود و آن ها حضور پدر را احساس نکنند.

سلطانی با اشاره به اینکه قطعا سلامت روان پدران با سلامت فرزندانشان در ارتباط است، خاطر نشان کرد: وقتی پدری مشکل سلامت روان دارد به صورت کاملا طبیعی این اتفاق انتقال پیدا می کند و فرزند از پدر الگو گیری می کند پس اگر سلامت روان پدر مشکل داشته باشد فرزند هم دچار مشکل خواهد شد.

رئیس اداره مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه مردان در سنین مختلف نقش ها و نیازهای متفاوتی دارند، بیان کرد: مردی که پشت کنکور است یک نیازهایی را دارد و فردی که تازه ازدواج کرده نیاز های دیگری را دارد که نشان دهنده این است که در هر زمان از زندگی نیازهای متفاوتی است که باید سلامت او در آن زمان تامین شود.

آموزش سبک زندگی عامل بازدارنده در خودکشی مردان

سبا عسجدی کارشناس روانشناسی در خصوص افزایش نرخ خودکشی در مردان و راهکار های پیشگیری و کاهش این اتفاق، گفت: آموزش های متفاوتی باید در این زمینه صورت بگیرد تا نرخ خودکشی در مردان کاهش پیدا کند.

عسجدی با بیان اینکه این اتفاق می تواند ناشی از اختلافات مختلف شخصیتی، اضطراب ها و شرایط مالی در مردان ایجاد شود، تصریح کرد: فشارهای مختلف در جامعه و استرس ها همه و همه دست به هم می دهند تا باعث خودکشی یک فرد در جامعه امروزی شود که به تفکیک گروه های سنی کم خطر و پر خطر آموزش ها و راههای درمانی متعددی وجود دارد.

کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه رسانه ها می توانند نقش ویژه در کاهش آمار خودکشی در جامعه داشته باشند، تصریح کرد: متاسفانه خودکشی مردان نسبت به زنان بیشتر است و بیشتر خودکشی زنان با هدف جلب توجه نسبت به دیگران است اما مردان بر اثر مشکلات روانی و مشکلات متعددی که در جامعه اتفاق میافتد خودکشی می کنند.

سلامت روان پدر اثرگذار در زندگی فرزندان خواهد بود

وی با بیان اینکه سلامت روان پدر در خانواده تاثیرات زیادی بر روی فرزندان خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: این اضطراب‌ها باعث تغییر سبک زندگی فرزندان در جامعه خواهد شد و فرزندان با وسواس‌های مختلف فکری و عملی روبرو می‌شوند.

عسجدی با اشاره به اینکه اگر یکی از والدین دچار اضطراب شود همه خانواده تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، عنوان کرد: این اتفاق باعث می‌شود اعتماد و استقلال خود را از دست داده و عزت نفس رو به پایین را تجربه کنند.

کارشناس روانشناسی با بیان اینکه والدین افسرده قطعا بچه های بی کفایتی را تربیت می کنند، افزود: بی قانونی در خانواده ها آسان گیری و سختگیری های بی دلیل نوسان های خلقی و آسیبهای روحی و روانی و جسمی را رقم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه خانواده باید مشکلات گذشته خود را حل و درمان کنند، تشریح کرد: والدینی که مشکلات خود را حل و درمان نکنند برای فرزندان و همسر خود مشکلات عاطفی و هیجانی و رفتاری زیادی را به وجود می آورند که این مشکلات می تواند عوارض جبران نا پذیری را برای خانواده در پی داشته باشد و این زنجیره به تناسب ارائه خواهد شد.

عسجدی با بیان اینکه مردان نسبت به زنان کمتر به سلامت روان خود توجه می‌کنند، بیان کرد: با توجه به آمارهای مراکز مشاوره مردان کمتر به مراکز مشاوره حضور پیدا کرده و خیلی پیگیر این موضوع نخواهند شد.

کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه مردان برای ابراز احساسات خود دچار ضعف هستند، تصریح کرد: بافت فرهنگی در شهرهای مختلف باورهای غلط و ناکارآمد مشکلات عمیق تعاریف غلطی که در مورد مردان وجود دارد باعث می شود که مردها کمتر نسبت به سلامت روان خود اهمیت دهند.

وی با بیان اینکه آسیب های عمیق و ریشه ای در مردان وجود دارد، خاطر نشان کرد: بی هویتی های اخلاقی که در همه وجود دارد نا امیدی ها و درماندگی هایی که مردان تجربه می کنند سطح درآمد و مشکلات شغلی و برآورده نشدن سطح نیاز خانواده و در مقابل تلاش مردان برای بدست آوردن عشق در خانواده همه ابعاد زندگی را در بر گرفته است.

عسجدی سلامت مردان را رو به افول دانست و عنوان کرد: سلامت روان مردان تحت تاثیر قرار گرفته است محدودیت های موجود در جامعه تغییر سبک زندگی تغیرات حاصل از عوامل محیطی و خارجی محدودیت های را در پی دارد.

فقر در جامعه عامل تاثیر گذار در سلامتی روان

کارشناس روانشناسی فقر را عاملی تاثیرگذار در سلامت روانی مردان عنوان کرد و گفت: مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی،‌ باورهای ذهنی غلط، مشکلات جنسیتی و عوامل مختلف و متعددی در جامعه امروزی وجود دارد که باعث می شود یک مرد از سلامت روان مناسبی برخوردار نباشد.

وی با بیان اینکه پدارن قدیم اقتدار و جسارت و شجاعت بیشتری نسبت به پدران امروزی داشته اند، بیان کرد: پدران قدیم احساسات را کمتر نشان می دادند و حس حمایتگری و کار آمدتری و توانمندتری را داشته اند که همین امر باعث شده است تا کانون خانواده گرم تر و منسجم تر شود و نگرانی های ناشی از آن نیز کمتر به چشم آید اما امروزه نقش پدران بسیار تغییر کرده است.

عسجدی با اشاره به اینکه تک فرزندی نشانه بی هویتی در خانواده ها شده است، خاطر نشان کرد: پدران نسبت به قبل اقتدار و جسارت کمتری دارند و احساسات را بیشتر بروز می دهند و کم بود جای خالی فرزند در زندگی باعث می شود نقش پدری کم تر در زندگی ایفا شود.

کارشناس روانشناسی با بیان اینکه هرچه سلامت روان مردان سالم تر باشد به همان میزان کیفیت زندگی افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: خانواده ای که در سلامت روانی کامل رشد می کند زندگی بهتری را نیز تجربه خواهد کرد و از یک سو هرچه سلامت مردان در معرض بیماری های مختلف جسمی و روانی باشد به همان نسبت کیفیت زندگی رو به افول و دارای فراز و نشیب های مختلفی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باورهای ذهنی متفاوت از سبک زندگی خانواده و آنچه از رسانه‌های جمعی دریافت می شود تناقص های زیادی را در پی دارد، عنوان کرد: هرچه میزان سلامت خانواده بالاتر باشد همان نسبت خروجی آن ها نیز بهتر خواهد بود و فرزندان تربیت یافته در خانواده سالم در مواجهه با مشکلات شخصی و اجتماعی بهتر عمل می کنند و موفق تر خواهند بود.

عسجدی با بیان اینکه آموزش مهارت زندگی در مدرسه و دانشگاه و محیط کار می تواند در سلامت روان اقشار مختلف جامعه نقش اساسی داشته باشد، افزود: جامعه امروزی ما نسبت به کشورهای توسعه یافته اهمیت کمتری به درمان‌های روانی و فشارهای زندگی می دهد که همین امر مشکلات زیادی را در روان مردان به وجود آورده است.

کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه هر چه خانواده مشکلات خود را با افراد آگاه تر و خبره تر در میان بگذارند نتیجه بهتری دریافت می کنند، عنوان کرد: هجوم زیاد اطلاعات مناسب و نامناسب که از طریق مختلف به جامعه تزریق می شود جهان را نسبت به سلامت روان جامعه نیز دچار نوسان می کند. آگاهی و مشاوره مناسب می تواند حجم وسیعی ناشی از این مشکلات را خنثی کند و در مسیر درست هدایت کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.