1400-12-01 08:07
807
0
78738
فصل جدید ساماندهی دستفروشان رونمایی شد؛

قانونی شدن یک تخلف در گرگان/ ساماندهی دستفروشان با اجاره معابر عمومی!

فصل جدید ساماندهی دستفروشان در روزبازارهای گرگان به گونه‌ای رونمایی شده است که تخلف غیرقانونی و آشکار سد معبر نه تنها برای مردم عادی انگاری شده است بلکه مسئولان نیز راهکاری برای آن ندارند.

به گزارش گلستان ما، غول گرانی و رشد بیکاری دو معضل آشکاری است که به پدیده حاشیه‌نشینی در شهرها بویژه بازارهای سنتی از جمله نعلبندان گرگان ریشه دوانده است، اکثر مردم گرگان ترجیح می دهند ینیازهای روزمره خود را از بازار نعلبندان تهیه کنند این امر باعث شده دستفروشان این بازار سنتی را برای فروس اجناس شان انتخاب کنند اما ساماندهی نامناسب آنها باعث شده حقوق شهروندان تضییع شود.

اینکه خرده فروشان دستفروشان بتوانند به کاسبی بپردازند و اقتصاد خانواده خود را تامین کنند امر واجب و ضروری است ولی آیا شهرداری و متولیان نباید برای ساماندهی آنان کاری کنند اینکه مغازه دارن اصلی در بازار بخواهند از خلاء ناظران بازار سواستفاده کنند و جلوی درب مغازه هایشان را به دستفروشان اجاره دهند آیا کار صحیحی است، این عمل مصداق تضییع حق شهروندی است.

روز گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری دولت قرار گرفت با این مضمون که معاون خدمات شهری شهرداری گرگان از رشد دست فروشی و سد معبر در بازارچه سنتی نعلبندان و دیگر نقاط این شهر خبر داده و گفته است: برخی مغازه داران معابر عمومی را به دست فروشان اجاره می دهند اما از سوی دیگر فریاد برخورد با متخلفان سد معبر سر می دهند.

احمد سالاری در جلسه رسمی و علنی شورای شهر گرگان افزود:‌ دست فروشی و سد معبر در همه خیابان های گرگان در وضعیت اضطرار قرار دارد اما مسوولیتش را بنده نمی پذیرم.

وی اظهارداشت: ویرانه ای را تحویل گرفتم که با قوانین فعلی و اختیارات قانونی موجود شهرداری نمی توانم برخورد موثری با دستفروشان انجام دهم.

سالاری خاطرنشان کرد: خرید از نعلبندان برای مردم گرگان به یک نوستالژی تبدیل شده و تعداد بیشماری از اهالی شهر ۴۰۰ هزار نفری گرگان برای خرید به نعلبندان می آیند، از یک سو مغازه داران با تماس با متولیان شهر تقاضای برخورد با دست فروشان را دارند ولی از سوی دیگر جلوی مغازه خودشان را به دست فروشان اجاره می دهند.

وی افزود: سالهاست که در نعلبندان ِبخش هایی از کوچه ها و پارکینگ ها توسط چند نفر به دست فروشان اجاره داده می شود و هیچ نهادی پیگیر آن نیست  این افراد با اجاره شارع عام المنفعه درآمدهای چند ۱۰ میلیونی در ماه کسب می کنند.

معاون شهردار گرگان ادامه داد: برخی مغازه داران حتی پله مغازه ها را هم اجاره می دهند که این کارها با هیاهوی آنها در فضای مجازی برای برخورد با دست فروشان مغایرت دارد.

سالاری بدون اشاره به برنامه های شهرداری برای توانمندسازی ماموران سد معبر گفت که تا زمانی که شهروندان نگاه ترحم آمیزی به دست فروشان دارند نمی توانیم این چالش را مدیریت کنیم.

سالاری مشکل سد معبر را به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا گره زد، اما از برنامه های شهرداری برای ساماندهی سدمعبر در این شهر سخنی به میان نیاورد.

 در این جلسه تعدادی از اعضای شورای بازار نعلبندان با حضور در صحن شورا از روند کند و ناهماهنگی در اجرای طرح آزاد سازی سد معبر در نعلبندان و محور پاسرو  انتقاد کردند. به گفته بازارایان نعلبندان تعدادی از ماموران مبارزه با سدمعبر با دست فروشان همکاری می کنند و زمان اجرای طرح های  سد معبر را به دست فروشان اطلاع می دهند.

حجت اله مقسم رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: برای ساماندهی دست فروشان در گرگان به ویژه بازار سنتی نعلبندان به همراهی سایر نهادها نیاز داریم تا زمانی که انتظارات فقط به شهرداری باشد این قضیه درست نمی شود.

شهر گرگان با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو شورای شهر دارد و در سالیان اخیر موضوع سد معبر در هسته مرکزی این شهر و بازار تاریخی آن به یک چالش جدی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.