1401-10-15 09:07
641
0
82838
هزینه‌هایی که خام‌فروشی روی دست تولیدکننده می‌گذارد؛

طعم تلخ مرکبات به کام باغداران گلستان/ «بی‌برنامگی» باغ پرتغال را به شالیزار تبدیل می‌کند

قصه پرغصه باغداران گلستانی در فصل برداشت مرکبات همانند زخمی کهنه سر باز کرده است و ادامه این «بی‌برنامگی» باغ‌های پرتغال را به شالیزار تبدیل می‌کند.

به گزارش گلستان ما، قصه پرغصه باغداران گلستانی در فصل برداشت مرکبات همانند زخمی کهنه سر باز کرده است و مطالبات برزمین مانده تولیدکنندگان، امنیت غذایی مردم را نشانه گرفته است، زنجیره معیوب و ناقص در صنایع تبدیلی باعث شده تا تولید برای باغدار صرفه اقتصادی نداشته باشد، اینکه مسئولان وعده دهند و این وعده‌ها عملیاتی نشود جز سنگ‌اندازی در مسیر تولید راهی از پیش نمی‌برد.

«کشت قراردادی باغبانی» وعده‌ای است که از سوی مسئولان داده شد اما جای این سوال وجود دارد که تا زمان اجرای این طرح آیا درختی باقی خواهد ماند که باغدار وقت و سرمایه‌اش را برای تولید محصول بدون صرفه بگذارد؟

هزینه تولید بالا رفته و قیمت مرکبات نسبت به سال قبل درجا می‌زند، در این میان فقط باغداران ضرر می‌کنند و سود به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر می‌شود.

مسئولان متولی باید با خرید محصولات به قیمت مناسب حمایت لازم را از باغداران و کشاورزان داشته باشند تا موانع پیش‌روی تولید برداشته شود.

باغدار گلستانی: تولید جوابگوی هزینه‌ها نیست

یکی از باغداران گلستانی از وضعیت بغرنج بازار مرکبات می‌گوید: پرتقال در بازار کیلویی 5 هزار تومان و سرباغ 3 هزار تومان خریداری می‌شود، در حالی که قیمت تمام شده پرتغال حدود 6 الی 7 هزار تومان برای باغدار آب می‌خورد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی باغبانی درآمدزایی لازم را نداشته باشد دیگر حفظ درخت باغی مفهومی ندارد و برای اینکه هزینه سخت زندگی را تامین کنیم باید به سمت کشت محصولات پردرآمد و پرآب‌طلب از جمله شالی برویم، عدم حمایت دولت از کشاورز و باغدار باعث می‌شود تا کم‌کم شاهد زمین‌های بایر در استان شمالی مانند گلستان باشیم.

این باغدار می‌گوید: حمایت از باغداران باید در شرایط خاص مانند زمان برداشت محصول صورت بگیرد اما محسوس نیست، آنها گلایه دارند که تولید دیگر جوابگوی هزینه‌ها نیست، هزینه‌ها خیلی بالا رفته، آنها باید کود را به قیمت چند برابری نسبت به سال گذشته تهیه کنند، هزینه کارگر بالا رفته اما قیمت محصول تقریباً نصف سال گذشته است.

 فراهانی: محصولات باغی گلستان بازارپسندی صادراتی ندارد

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص وضعیت بازار مرکبات استان گفت: کیفیت و کمیت محصولات باغی گلستان به لحاظ صادرات بازارپسندی لازم به کشورهای مقصد را ندارد.

نویدرضا فراهانی افزود: برای عرضه محصولات تولیدی در بازارهای داخلی هیچ مشکلی نداریم و خوشبختانه محصول استان با توجه به رنگ‌پذیری و مزه خوب مشتری خود را دارند.

وی توجه به صادرات و صنایع تبدیلی را راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت موجود دانست و توضیح داد: این مسائل الزامات مربوط به خودش را دارد و طبیعتاً باید به این سمت حرکت کنیم، در جذب سرمایه‌گذار و توجه به کیفیت محصولات صادراتی باید به سایز، مزه، پالپ درشت برای صنایع آبمیوه گیری دقت شود.

فراهانی در خصوص حمایت از باغداران مرکبات گفت: بخشی از میوه شب عید توسط سازمان تعاون روستایی خریداری و انبار می‌شود، کشت قراردادی باغبانی از طرح‌هایی است که به زودی وارد فاز اجرا خواهد شد، گلستان در کشت قراردادی محصولات زراعی رتبه اول را در سطح کشور به دست آورده است.

وی توضیح داد: در سفر وزیر کشاورزی به استان گلستان یکی از موضوعاتی که پیگیری کردیم موضوع باغبانی قراردادی بود در این زمینه تمهیداتی فراهم خواهد شد، باید باغدار، بازرگان و صنایع تبدیلی را در کنار هم قرار دهیم و واسطه‌ها را حذف کنیم تا برای سال آینده سود و عواید تولید به جیب که باغداران برود.

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما متاسفانه در ساختار آمایش سرزمینی خودمان به این شکل که باید محصولات کشاورزی و باغی را بتوانیم ساماندهی و تناسب کشت را رعایت و حمایت‌های لازم را در ساختار ملی تعریف کنیم وجود ندارد.

عبدالجلال ایری توضیح داد: عدم وجود ساختار مشخص باعث شده که گاهی محصول با شرایط مناسب در بازار عرضه شود و گاهی با شرایط بغرنج مواجه باشد، فقدان برنامه‌ریزی واحد از سوی مسئولان این مشکلات و گرفتاری‌ها را به دوش کشاورز، باغدار و تولیدکنندگان گذاشته است که یا با شرایطی ایده‌آل روبرو شوند یا اینکه به خاک سیاه بنشینند.

وی با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم بر مبنای عقلانیت موضوعات تولیدی را مدیریت کنیم، گفت: با وجود اینکه سرمایه‌های زیادی در این زمینه صرف می‌شود اما بازخوردی که تاکنون گرفته شده نتیجه بخش نبوده است.

ایری با اشاره به بی‌برنامه‌گی در تولید و کشت محصولات بیان کرد: وقتی برنامه‌ریزی در این زمینه وجود ندارد حمایت هم معنایی پیدا نمی‌کند، باید معلوم باشد برای چه محصولی چه میزان بودجه اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه قیمت‌های خرید تضمینی برخی محصولات هم محل مناقشه است، ابراز کرد: چرا باید ابتدا کشت محصول صورت بگیرد و سپس قیمت خرید تضمینی اعلام شود، این موارد نشان می‌دهد تا چه حدی در ساختارهای برنامه‌ریزی به لحاظ زمانی عقب هستیم.

ایری با اشاره به اینکه اختصاص بودجه بدون برنامه‌ریزی هدررفت سرمایه است، گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیق بر اساس نیاز کشاورزی انجام شود همین بودجه به صنایع تبدیلی تزریق و در چرخه تولید تا فروش حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: در بندرگز و کردکوی که قطب باغبانی استان گلستان هستند هنوز صنایع تبدیلی به لحاظ آمایشی و ساختاری شکل نگرفته است، تا زمانی که این اتفاقات رخ ندهد قطعاً گله‌های کشاورزان و باغداران را نمی توانیم پاسخ دهیم، پاسخگویی ما هم تصادفی و اتفاقی خواهد بود، ممکن است تولید در سالی خوب یا بد شود که قطعاً بد بودن شرایط بیشتر از خوب بودن است.

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مهمترین مطالبات مدیران بخش کشاورزی استان از شما چه بوده است، تصریح کرد: مدیران استانها در سطح کشور دنبال بودجه هستند ولی در استان ما خودمان اکثرا پیگیر موضوعات هستیم که در زمینه‌های مختلف انجام دهیم.

ایری ادامه داد: موضوع ارتباط گیری در سطح مدیران استان گلستان کمتر دیده می‌شود، گرچه استاندار در تلاش است تا موضوعات به بهترین شکل مدیریت شود.

وی با بیان اینکه موقعیت گلستان در ارتباط گیری با پنج کشور مجاور دریای خزر بی‌نظیر است، گفت: سرمایه‌گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی در بخش مرکبات حتی اگر مصرف داخلی نداشته باشد! برای مصرف خارجی بازار خوبی دارد.

ایری با تاکید بر اینکه سرمایه‌گریزی به جای جذب سرمایه‌گذاری سبب شده تا بسترهای لازم فراهم نشود، گفت: تنها راه سرمایه‌گذاری در استان بخش خصوصی است، در بخش‌های بنادر، کشاورزی، گردشگری و ... بسترهای مناسب برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی وجود دارد اما دور باطل در گرفتن مجوز باعث شده سرمایه‌گذار از استان گلستان فراری شود.

دبیدی: ظرفیت برندسازی در استان گلستان ایجاد نشده است

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه باید ارتباط با نمایندگان را قوی کنیم، گفت: این مهم در برنامه‌های ما است، در حوزه‌های مختلف به ویژه تولید مرکبات که جزو مزیت‌های نسبی استان گلستان به شمار می‌رود باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

دبیدی با بیان اینکه برای شکل‌گیری یک صنعت باید نسبت به جذب سرمایه گذاری اقدام شود، افزود: سیاست‌های تشویقی و حمایتی نیز باید مد نظر باشد.

وی گفت: تولید آبمیوه‌های پالپ‌دار با توجه به اینکه در مغازه و فروشگاه‌ها انواع برندها موجود است شاید به صرفه نباشد، زیرا  علاقه مردم به سمت برندهای معروف است.

دبیدی در خصوص اینکه ظرفیت برندسازی در استان گلستان ایجاد نشده است، بیان کرد: فرهنگ مصرف مردم تازه‌خوری است یا تهیه آبمیوه طبیعی در منزل است.

به گزارش گلستان ما، ظاهرا عادت به خام فروشی در تفکر مسئولان نهادینه شده است و مازاد محصولاتی که روی دست باغدار مانده و می‌تواند ارزش افزوده تولیدی کند اما به قیمت ناچیز تقدیم به استان‌های همجوار شده و به اسم صادرات دل خوش کرده‌ایم و این سناریوی تکراری چه موقع قرار است به خط پایان برسد؟ گویا این قصه سر درازی دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.