1401-01-24 08:28
598
0
79524
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان مطرح کرد؛

27 هزار هکتار زراعت پنبه در سرزمین طلای سفید/ استقرار زنجیره تولید و مصرف گیاهان لیفی در گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در اهمیت تقویت کشت پنبه در استان گلستان گفت: امسال 27 هزار هکتار کشت قراردادی پنبه و 10 هزار هکتار برنج در استان گلستان پیش بینی شده است که خرید این محصولات بصورت توافقی صورت خواهد گرفت.

به گزارش گلستان ما، گلستان زمانی به سرزمین طلای سفید شهرت داشت، در پس سالها وقتی دخل و خرج این محصول استراتژیک با هم همخوانی نداشت کشاورزان از تولید آن بصورت انبوه گذشتند و به سراغ کشت و کار محصولاتی رفتند که مقرون به صرفه باشد و بتواند چرخ زندگی آنها را بچرخاند، گرچه بعد از مدتها اهمیت تولید این محصول بر همگان روشن شد و با حمایت و تشویق مسئولان از پنبه کاران رغبت برای تولید این محصول زیاد شده است تا هویت سرزمین طلای سفید به آن برگردد.

پنبه این طلای سفید جزو محصول گران‌بها و با ارزشی است که از نظر اقتصادی موقعیت خاصی در دنیا به خود اختصاص داده است و از نظر احتیاج به انواع وسایل و لوازمی که از فرآورده‌های این گیاه تهیه می‌شود روز به روز بر اهمیت تولید و افزایش سطح زیر کشت آن افزوده می‌شود، در حقیقت بین گیاهان صنعتی، پنبه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است.

پنبه نه تنها با تولید الیاف در صدر مهم‌ترین گیاهان لیفی جای گرفته، بلکه از نظر غذایی بسیار حائز اهمیت بوده و در بازارهای جهانی جزء پنج دانه روغنی مهم محسوب می‌شود، از مزایای دیگر این محصول می توان برای تهیه الیاف، کنجاله برای مصرف دام و مصارف دیگری که میتواند در تقویت اشتغالزایی در استانی که مهد کشاورزی است به وجود آورد.

خصوصیات انحصاری الیاف پنبه از قبیل شستشو، دوام، استحکام، قابلیت هدایت بخار آب، نرمی، انعطاف و دوام شیمیایی باعث شده که هیچ ماده مصنوعی نتواند با آن به رقابت بپردازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در اهمیت تقویت کشت پنبه در استان گلستان گفت: امسال 27 هزار هکتار کشت قراردادی پنبه و 10 هزار هکتار برنج در استان گلستان پیش بینی شده است که خرید این محصولات بصورت توافقی صورت خواهد گرفت.

محمد برزعلی با اعلام یک خبر خوش به مردم استان گلستان بیان کرد: ان‌شاءالله بر اساس پیش‌بینی‌های خوبی که در سطح ملی و در سطح استان انجام‌گرفته در آینده شاهد استقرار هرچه بیشتر زنجیره تولید و مصرف گیاهان لیفی به‌ویژه پنبه در استان گلستان خواهیم بود.

تشویق کشاورزان گلستان به کشت پنبه در حالی انجام می گیرد که در گذشته و در دهه 80 بیش از ۱۸۰ هزار هکتار پنبه در گلستان تولید می شد و 40 کارخانه پنبه پاک کنی فعال در استان داشتیم و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن پنبه تصفیه شده به ۲۱ کشور دنیا صادر می‌شد، حالا باید دید عزم استان برای رسیدن به جایگاه قبلی میسر واقع خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.