1401-12-19 14:10
2906
21
83999
اثری فاخر برای تمام فصل‌ها؛

جلد پنجم کتاب نهضت امام خمینی منتشر شد

پس از سال‌ها انتظار جلد پنجم کتاب معروف نهضت امام خمینی (ره) به قلم مورخ اندیشمند سیدحمید روحانی به چاپ رسید.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی که از دوستان قدیمی سید حمید روحانی است در خصوص جزئیات نشر جلد پنجم کتاب نهضت امام خمینی (ره) اظهار کرد: پیش از این چهار جلد از کتاب نهضت امام خمینی منتشر شده بود که اولین جلد در سال 56 در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی در خارج از کشور به چاپ رسید و تا کنون به چاپ بیستم رسیده و در بازبینی‌های بعدی حجم صفحات آن به حدود یکهزار و هفتصد صفحه با فونت ریز افزایش یافته است.

خارکوهی با اشاره به سوابق مبارزانی و مشاهدات و مطالعات میدانی حاج سید حمید روحانی گفت: اهمیت این مجموعه علاوه بر مستند و معتبر بودن آن، حضور فعال نویسنده در صحنه‌های مختلف مبارزه از سال 41 تا 57 و همراهی او با امام خمینی از قم تا نجف اشرف و نوفل لوشاتوی فرانسه و افتخار شاگردی امام و عضویت وی در دفتر معظم له در شهر نجف است. 

این تاریخ‌نگار اضافه کرد: این مجموعه و نویسنده آن همواره مورد توجه حضرت امام خمینی بوده، بطوری که در دی ماه سال 67 امام طی نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام سید حمید روحانی ضمن تقدیر از تلاش‌های وی، از او خواست که با دقت تاریخ انقلاب اسلامی را به نگارش در آورد. 

وی گفت: هر یک از مجلدات این کتاب به مقطعی از تاریخ معاصر ایران و تعدادی از موضوعات مهم تاریخی اختصاص دارد. با این وجود تحلیل‌های این مجموعه تا اواسط سال 56 رسیده و به سال 57 هنوز ورود نکرده است. لذا جلد پنجم این اثر ویژه زندگی و مبارزات و جریان شهادت شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی فرزند بزرگ امام خمینی است. سید مصطفی بعد از امام دومین شخصیت سیاسی و مخالف برجسته رژیم پهلوی بود که در اول آبان سال 56 در شهر نجف اشرف توسط عوامل رژیم به شهادت رسید و شهادتش نه تنها موجب توقف روند مبارزات نشد، بلکه موج تازه ای در خیزش مردم علیه رژیم شاه ایجاد کرد که حاصل آن پیروزی 22 بهمن بود.

خارکوهی با اشاره به اینکه پس از سال‌ها انتظار اخیراَ جلد پنجم کتاب معروف «نهضت امام خمینی» به قلم مورخ اندیشمند سید حمید روحانی به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار گرفته، گفت: حجم جلد پنجم کتاب نهضت امام خمینی 840 صفحه است و اخیراً در شمارگان 1000 نسخه و در قطع وزیری توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، با جلد سخت- گالینگور- و کاغذ سبک به شکلی زیبا و وزین منتشر شده است.  

وی افزود: این کتاب در 8 فصل تدوین شده و مولف در هر فصل موضوعی خاص از ابعاد شخصیت سید مصطفی خمینی را به صورت مستند تشریح و تحلیل نموده است. عناوین فصل‌ها عبارتند از: زندگی و زمانه مصطفی، در میدان مبارزه، مجاهدت‌های فکری و علمی، تاوان بصیرت، مکتوبات، پیرامون شهادت مصطفی، شهادت مصطفی و بازتاب‌های آن، شهادت مصطفی و پیامدهای آن. علاوه بر این بیش از 200 قطعه سند و 82 قطعه عکس نیز به انتهای این کتاب ضمیمه شده که بر غنای علمی و اسنادی آن افزوده است. 

این تاریخ‌نگار با اشاره به اینکه اولین‌بار است کتابی به این حجم و گسترده درباره شخصیت سیدمصطفی نوشته می‌شود، گفت: علاوه بر عظمت علمی و مستند بودن این کتاب، آنچه بر مزیت آن می‌افزاید، دوستی و همراهی دیرینه نویسنده کتاب با آیت الله سیدمصطفی خمینی است که صحت و دقت مندرجات کتاب را دو چندان می‌کند، و این افتخار نصیب هر نویسنده ای نشده و نمی‌شود. زیرا وی سالیان متمادی در قم و نجف با سید مصطفی آشنا بوده و مراودات دوستانه داشته است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.