1400-10-30 11:08
491
0
78204
آخر هفته ‎با اخبار دانشگاهی |

از دغدغه‌های رفاهی دانشگاه‌ها برای حضوری شدن تا بررسی مشکلات بورسیه‌های بلاتکلیف

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش گلستان ما، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

 

ثبت‌نام قابل توجه برای دریافت وام ازدواج دانشجویی دانشگاه آزاد


رئیس صندوق رفاه دانشگاه آزاد اسلامی از ثبت نام بیش از ۱۰۰۰ دانشجوی این دانشگاه برای دریافت تسهیلات وام ازدواج دانشجویی خبر داد.

سید هادی سید فضلی، رئیس صندوق رفاه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پرداخت وام‌های شهریه به دانشجویان این دانشگاه گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای دریافت وام شهریه از صندوق رفاه دانشجویان در نیمسال اول تحصیلی به مشکل ثبت نام برخورد کردند، اما برای نیمسال دوم این مشکل برطرف شده و دانشجویان می‌توانند از ابتدای بهمن برای دریافت وام شهریه درخواست‌های خود را ثبت کنند.

/


وی در خصوص افزایش وام‌های شهریه دانشجویان این دانشگاه افزود: دانشجویان می‌توانند از ابتدای نیمسال دوم سال تحصیلی تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقطع کاردانی تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۲۴ ماهه، کارشناسی تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۳۶ ماهه، کارشناسی ارشد تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۳۶ ماهه، دکتری تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۳۶ ماهه و با نرخ کارمزد ۲ الی ۳ درصد از تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی بهره‌مند شوند.

 

ثبت نام اعتکاف دانشجویی ۱۴۰۰ دانشگاه امیرکبیر


ثبت نام اعتکاف دانشجویی ۱۴۰۰ دانشگاه امیرکبیر آغاز و تا ۱۰ بهمن ماه علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام به سایت masjed.aut.ac.ir مراجعه کنند.

 زمان برگزاری مراسم اعتکاف از ۲۵ تا ۲۸ بهمن ماه در مسجد دانشگاه امیر کبیر برگزار می‌گردد.

 

/


تغذیه و خوابگاه دانشجویی، مهمترین دغدغه بر سر راه بازگشایی دانشگاه‌ها


بر اساس تاکیدات و مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مراکز آموزش عالی، وزارت علوم اعلام کرد که دانشگاه‌ها از بهمن ماه حضوری خواهند بود و تمامی آموزش‌ها به صورت حضوری انجام می‌شود.

 با کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا و واکسیناسیون اکثریت مردم حالا روند حضوری شدن بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها و باز شدن مراکز آموزشی به سرعت در حال انجام است و در حال بازگشتن به شرایط عادی خود هستند.

بر اساس تاکیدات و مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشائی مراکز آموزش عالی، وزارت علوم اعلام کرد که دانشگاه‌ها از بهمن ماه حضوری خواهند بود و تمامی آموزش‌ها به صورت حضوری انجام می‌شود البته این تصمیم وزارت علوم و ابلاغیه‌ای که به دانشگاه‌ها ارسال شده است، اختیار بازگشائی را به دانشگاه واگذار کرده است، اما یکی از مسائلی که همواره دغدغه اصلی مسئولین دانشگاهی است، نگرانی از تامین تسهیلات رفاهی دانشجویان و خوابگاه‌های دانشجویی و واکسینه نشدن ۱۰ درصد از جمعیت دانشجویی است.

 

/


استبداد علمی در برخی از مقاطع تحصیلی اجازه نقد و بازنگری نمی‌دهد


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: یک نوع استبداد علمی در برخی از مقاطع تحصیلی، حوزه‌ها و رشته‌ها وجود دارد که اجازه نقد، بازنگری و بازخوانی را نمی‌دهد.
 

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم افتتاحیه اندیشکده‌های علوم انسانی و تحول در حکمرانی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: گفت: یکی از مشکلاتی که ما در فضا‌های دانشگاهی داریم این است که یک نوع استبداد علمی در برخی از مقاطع تحصیلی، حوزه‌ها و رشته‌ها وجود دارد و اجازه نقد، بازنگری و بازخوانی را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف تصور که انتظار از دانشگاه، انتظار محیط نقد آزادانه و ورود آزاد به فضای اندیشه‌ورزی است، آنچه که در برخی از حوزه‌ها دیده می‌شود مواجه با هرگونه نقد است، بعضی از ایراد‌هایی که در بحث نگاه انتقادی در حوزه علوم انسانی وجود دارد، ریشه آن به نوعی استبداد علمی بر می‌گردد، به جز فرصت دهی، به نقد، به بازخوانی و به نوعی ارزیابی و ارائه راهکار و استدلال پذیری امکان رشد، وجود ندارد.

 

/

 

مشکلات بورسیه‌های ایثارگر کارمند بلاتکلیف بررسی می‌شود


هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای حل مشکلات بورسیه‌های ایثارگر کارمند بلاتکلیف که دارای مدرک دکتری و موافقت دستگاه مربوطه برای ادامه تحصیل هستند، جلسه برگزار می‌کند.

 هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای حل مشکلات به وجود آمده برای بورسیه‌های ایثارگر کارمند بلاتکلیف که دارای مدرک دکتری و موافقت دستگاه مربوطه برای ادامه تحصیل هستند (حکم مأموریت تحصیلی) جلسه‌ای به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.

 

/


بنا به تصمیم اتخاذ شده در هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی و پیرو مذاکره با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مقرر شد برای رفع مشکلات دانش آموختگانی که مدرک دکتری را اخذ کرده و مشمول بند ز ماده ۴۴ و بند پ ماده ۹۰ برنامه ششم توسعه هستند، جلسه‌ای به صورت حضوری و مجازی در روز سه شنبه مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شود؛ لذا از کارمندان ایثارگر دانش آموخته دکتری که مشمول شرایط فوق هستند، دعوت به عمل می‌آید اطلاعات و مدارک خود شامل (نام، نام خانوادگی، کد ملی، تلفن همراه، دانشگاه محل بورس و تاریخ اتمام دوره دکتری، علت عدم جذب، دانشگاه کارشناسی، دانشگاه کارشناسی ارشد، دانشگاه دکتری، معدل کارشناسی، معدل کارشناسی ارشد، معدل دکترا، رشته کارشناسی، رشته کارشناسی ارشد، رشته دکتری، تصویر مدرک دکتری، تصویر مأموریت تحصیلی و تصویر کارت ایثارگری) را به آدرس پست الکترونیکی jazb@sccr.ir ارسال نمایند تا لینک حضور در جلسه از طریق پیامک برای آن‌ها ارسال شود.


درخواست رئیس صندوق رفاه دانشجویان از مسئولان دانشگاه‌ها


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از مسئولان دانشگاه‌ها درخواست کرد در صورت مشکلات رفاهی می‌توانند تا اول بهمن به صندوق رفاه مراجعه کنند.


مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، در خصوص ثبت نام وام‌های نیمسال دوم تحصیلی گفت: ثبت نام وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان از اول بهمن آغاز می‌شود و دانشجویان متقاضی می‌توانند برای ثبت نام به سامانه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم مراجعه کنند.

 

منتشر نشود/// از دغدغه‌های رفاهی دانشگاه‌ها برای حضوری شدن تا بررسی مشکلات بورسیه‌های بلاتکلیف


وی با اشاره به حل مشکلات اختصاص وام‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها گفت: هیچ دانشگاهی برای دریافت وام دانشجویی از نظر ما مشکلی ندارد و تلاش کردیم در چند ماه گذشته مشکلات موجود را حل کنیم از جمله ثبت نام دانشجویان دانشگاه آزاد، فنی و حرفه ای، علمی کاربردی، پیام نور و سایر دانشگاه‌ها که از ابتدای بهمن ماه می‌توانند برای ثبت نام وام اقدام کنند.

گنجی با درخواست از دانشگاه‌ها گفت: به مسئولان دانشگاه‌ها اعلام می‌کنیم که هر دانشگاهی که مشکل رفاهی دارد تا قبل از اول بهمن ماه به صندوق رفاه مراجعه کند تا قبل از بازگشائی سامانه ثبت نام بتوانیم مشکل دریافت تسهیلات را حل کنیم که دانشجو برای دریافت تسهیلات دچار مشکل نشود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.