1401-01-28 12:17
1238
2
79593
اقتصاد دوم کشور در ورطه ورشکستگی؛

پیش دستی دلالان برای ضربه مهلک به دولت رئیسی/ آیا پای فساد زنجیره ای در عرضه مرغ مطرح است؟

با توجه به پیش بینی هایی میزان جوجه ریزی و سهمیه 35 درصدی وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه مرغ گلستان در بازار بهمن تهران این سوال پیش می آید که آیاد پای فساد زنجیره ای برای ضربه مهلک به دولت رئیسی در آستانه اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی مطرح است؟

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ اگر سری به بازار مرغ بزنید در فروشگاه ها تغییر محسوسی در قیمت مرغ احساس نمی کنید در استان گلستان مرغ کیلویی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود همین مرغ نیز در بازار خرده فروشی تهران ۳۱ تا ۳۷ هزار تومان عرضه می شود که به نظر می رسد این تفاوت قیمتی تنها به خاطر هزینه حمل مرغ از استان گلستان که تامین کننده بخش عمده مرغ استان تهران به شمار می رود به وجود آمده باشد.

اما در فضای مجازی مرغداران گلایه مند هستند و از آشفتگی بازار می نالند، شاید در ابتدا تصور کنید که این مرغداران قصد دارند با این گلایه ها قیمت مرغ را گران تر کنند، یعنی مرغ ۳۱ تا ۳۷ هزار تومانی تهران به ۴۰ هزار تومان برسانند، ولی داستان چیز دیگری است.

فریاد این مرغداران و کشتارگاه ها که مسئول عرضه مرغ در کشور به شمار می رود به خاطر در دام افتادن دلالانی است که کفتارگونه سرمایه ها و سودی که بنا بود نصیبشان شود را می بلعند.

متاسفانه ضوابط دولتی هم به کمک دلالان آمده است و مسئولان هم هنوز واکنش جدی به آن نشان ندادند، کشتارگاه های گلستانی که هیچ یارانه و یا نهاده ای از سوی دولت دریافت نکردند موظف هستند که ۳۵ درصد محصول خود را به بازار تهران(میدان بهمن) و ۲۵ درصد بازار استان گلستان بفرستند.

اما با وجود پیش بینی هایی وزارت جهاد کشاورزی و در حالی که انتظار می رفت عرضه کنندگان مرغ خود را در بازار تهران به قیمت مصوب عرضه کنند با عرضه بیش از حد  مرغ  رو به رو شدند  که بخشی از آن به دلیل عرضه مرغ های منجمد دولتی در ماه رمضان است و این مسئله باعث شد که مرغ آنها زیر قیمت مصوب و حتی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان  قیمت گذاری شود و برای آنکه متهم به عرضه خارج از شبکه نشوند این مرغ را به فروش برسانند.

اگر بنا بود قیمت تولید کننده بر روی این محصول درج شود طبیعتا واسطه های خرید باید مرغ را در تهران کمتر از قیمت فعلی به فروش برسانند اما به نظر می رسد که درج قیمت تولید بر روی مرغ اجرایی نشده است و این خود جایی بررسی بیشتری دارد و شبکه معیوب عرضه مرغ هم شعله آتش واسطه گری را دوچندان کرد و لذا  از این تلاطم بازار سودهای بادآورده ای گیر واسطه ها شده و  سوال همیشگی که چرا باید قیمت مرغ گلستان در بازار تهران مشخص شود.

این تکلیف شبانه دولت به کشتارگاه ها در حالی است که یک سال هنوز نهاده های مشوق خود بابت ضرر سال گذشته و بارهای ارسالی به میدان بهمن را با خلف وعده مسئولان جهاد کشاورزی دریافت نکردند.
موضوعی که باعث نگرانی می شود این است که مسیر به وجود آمده در زنجیره توزیع مرغ آن هم در آستانه گام بلند دولت برای اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی باعث خواهد شد که مرغداران که با ضرر انباشته در این دوره جوجه ریزی رو به رو بودند برای کاهش ریسک با میزان کمتری جوجه ریزی دوره بعدی را سپری کنند و این یعنی افزایش قیمت مرغ در دو ماه آینده و دود آن به چشم مردمی می رود که مرغ را با قیمت مصوب خریدند و از تحمیل بار زیان واسطه گران به صنعت مرغداری بی خبر هستند.
انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.