1401-09-15 09:19
527
0
82527
پژوهشگر حوزه پوشاک فرهنگ و هنر:

پوشاک تاریخی و پوشاک اقوام، دریچه تازه‌ای از ظرفیت‌ها به رویم گشود

پژوهشگر حوزه پوشاک فرهنگ و هنر گفت: به علت کمبود منابع مکتوب در بخش پوشاک در کشور، با خود عهد بستم که راهم را با عزم و جزم بیشتر ادامه خواهم داد و پوشاک اقوام ایران زمین را نشر. با بررسی و مطالعه روستا‌ها و ظرفیت استان گلستان، دست به تحقیق در حوزه پوشاک، صنایع‌دستی، میراث فرهنگیِ ناملموس و فرهنگ عامه زدم. از استان گلستان بعنوان زادگاهم شروع کردم .

سمانه شهری نژاد در گفتگو با خبرنگار گلستان ما گفت: سال‌ها قبل (۱۴سال پیش) وقتی دانشجوی لیسانس در رشته طراحی پوشاک بوده‌ام، برای درس فرهنگِ پوشش، تحقیقی با عنوان \" زن و مردم‌شناسی جنسیت\" ارائه دادم، که در سال ۱۳۹۰ توانستم در مجله استانی قوه قضاییه چاپ کنم و این رهگذر، ‌اندیشه‌ای شد تا در پژوهش گامی اساسی بردارم.

پژوهشگر حوزه پوشاک فرهنگ و هنر ادامه داد: به علت کمبود منابع مکتوب در بخش پوشاک در کشور، با خود عهد بستم که راهم را با عزم و جزم بیشتر ادامه خواهم داد و پوشاک اقوام ایران زمین را نشر. با بررسی و مطالعه روستا‌ها و ظرفیت استان گلستان، دست به تحقیق در حوزه پوشاک، صنایع‌دستی، میراث فرهنگیِ ناملموس و فرهنگ عامه زدم. از استان گلستان بعنوان زادگاهم شروع کردم و آغازی شد برای تحقیق و مطالعه. ماحصل آن صد‌ها مقاله، کنفرانس و نشست شده است.

شهری نژاد افزود: در این رهگذر، در تدریس دانشگاهی، تاریخ همیشه برایم جذاب بود و تخصصم را به سمت تاریخ پوشاک سوق دادم؛ تا بتوانم فرهنگ، هنر و اصالت را بازنمایی کنم. با بررسی پوشاک تاریخی و پوشاک اقوام، دریچه تازه‌ای از ظرفیت‌ها به رویم گشاده شد. تنوع بی‌نظیری از رنگ‌ها، برش‌ها، فرم‌ها، آرایه‌های تزیینی و جنیست‌ها، شکل و فرم لباس‌ها و جایگاه اجتماعی، نوع جهان‌بینی و نگاه انسان‌شناسی فرهنگی در پوشاک، گستردگی این حوزه با دیگر علوم مانند ارتباطات، ادبیات، جامعه‌شناسی، روانشناسی و الهیأت؛ همه و همه مرا ترغیب کرد تا پژوهش‌هایم را در این حوزه شکل دهم و قوت بخشم. سال‌های تدریسم در دانشگاه، با درس تاریخ پوشاک ایران و اقوام گذشته است.

وی افزود: درسی تئوری که گاهی یادگیری آن برای دانشجویانی که سرگرم فعالیت هنری و عملی هستند شاید زیاد راحت نباشد، تلنگری شد تا‌ایده‌ای را بتوانم عملی نمایم.

این مقام مسئول ابراز داشت: بجای نمره میانترم، دانشجویان بصورت گروهی(۵ تا ۷ نفره) فعالیتی عملی را در کلاس تئوری انجام دهند، با رضایت دانشجویان مواجهه شده‌ام و بسیار خوشحال. نتیجه آن شد که هر گروه، لباس قومیتی که خود می‌پسندند را دوخت کنند.

شهری نژاد افزود: البته روش دیگری هم به زیبایی جواب داد. آن این بود؛ هر دانشجویی اگر متعلق به قومیتی خاص است، موقع تدریس آن قومیت، لباس محلی خود را به تن کند و در کلاس حاضر شود و زمام کلاس را به دست گیرد، و تدریس نماید و ما را با قومیت خود، فرهنگ، پوشاک، زبان، آداب و رسوم خود آشنا نماید. نتیجه-ی بسیار رضایت‌بخشی حاصل شد.

وی افزود: علاوه بر ارج‌گذاری به فرهنگ‌های اقوام متفاوت، شوق و ذوقی وصف ناشدنی در یادگیری برای دانشجویانی که با پوشاک محلی خود سر کلاس حاضر می‌شدند و از داشته‌های فرهنگی قوم خود می‌گفتند حاصل شد.

این مقام مسئول تأکید کرد: این یک تجربه عینی برای بنده در جهت احیا و اشاعه فرهنگ و هنر گسترده‌ی اقوام بوده است؛ که به جرات می‌توانم بگویم بهترین لحظات را زمانی تجربه کرده‌ام که دانشجویی لباس قوم خود را می‌پوشید و با لهجه و زبان خود کلمات را ادا می‌کرد و از فرهنگ و باور‌هایش، سبک زندگی و تمام داشته‌های مادی و معنوی قوم خود می‌گفت. در این بین ما با یک جهان‌بینی بسیار ارزنده از فرهنگ و هنر روبرو بوده‌ایم.

شهری نژاد تأکید کرد: از همین طریق توانسته‌ام در یک بازده زمانی مشخص، در حوزه پوشاک و صنایع‌دستی، پژوهشگران جوان و مستعدی را در شهر‌های مختلف ایران تربیت نمایم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.