1400-05-04 09:12
1665
17
75503
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

پنجمین اثر تاریخی گلستان ثبت جهانی شد

تجری گفت: راه آهن سراسری ایران و ایستگاه‌های بندرگز و بندرترکمن و مسیر ریلی آن به عنوان پنجمین اثر گلستان، ثبت جهانی شد.

به گزارش گلستان ما، احمدی تجری شامگاه یکشنبه در گفتگوی خبری اظهارکرد: در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی به میزبانی کشور چین، پرونده راه‌آهن شمال به جنوب تحت نام «راه آهن سراسری ایران» به طول ۱۳۹۴ کیلومتر که از مسیر هفت استان کشور (گلستان، مازندران، تهران، قم، مرکزی، لرستان، خوزستان) عبور می‌کند در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: این مسیر از بندرترکمن در شمالی‌ترین نقطه آن آغاز و از بندرگز عبور می‌کند که استان گلستان به عنوان مقصد آغازین خط سراسری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: راه آهن سراسری ایران و ایستگاه‌های بندرگز و بندرترکمن و مسیر ریلی آن به عنوان پنجمین اثر بعد از میراث جهانی قابوس، کمانچه ایرانی (کمانچه ترکمن)، دوتار ایرانی (دوتار استان گلستان) و جنگل‌های هیرکانی به ثبت جهانی رسیده است.

تجری اضافه کرد: استان گلستان جزو معدود استان‌هایی است که دارای پنج اثر جهانی در حوزه‌های میراث طبیعی، میراث ناملموس و میراث غیرمنقول تاریخی و فرهنگی است که در کنار ظرفیت‌های غنی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی، گردشگری، گوناگونی اقلیمی و تنوع اقوام، بستر مناسبی را در گلستان برای جذب گردشگر خارجی و داخلی و توسعه و رونق استان فراهم خواهد کرد.

وی ضمن تبریک به مردم و تشکر از مساعدت‌های مسئولان گفت: تلاش برای تهیه پرونده ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان ادامه دارد و امید است با مساعدت مسئولان ذیربط در آینده نزدیک شاهد جمع‌بندی پرونده ثبت این اثر در راستای ثبت جهانی آن باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.