1400-07-13 15:13
761
0
76390
به مناسبت رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص)؛

نگاهی به زندگی پیامبر مکرم اسلام (ص)

در اوایل سال ۱۱ق، پیامبر(ص) بیمار شد. چون بیماری وی سخت شد، به منبر رفت و مسلمانان را به مهربانی با یکدیگر سفارش نمود و فرمود: «اگر کسی را حقی بر گردن من است بستاند، یا حلال کند و اگر کسی را آزرده‌ام اینک برای تلافی آماده‌ام».

به گزارش گلستان ما،محمد بن عبدالله(ص) ، در ۱۷ ماه ربيع الاول روز جمعه ، پس از طلوع فجر در مکه چشم به دنيا گشود و در این سال حادثه اصحاب فيل اتفاق افتاد .

 اهل تسنن معتقدند ۱۲ همان ماه میلاد حضرت است؛ این فاصله ۷ روزه در در ایران به عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

معجزات هنگام ولادت حضرت :

 ممنوع شدن شیاطین از رفتن به آسمان های هفتگانه و گرفتن خبر

سرنگون شدن همه بت ها

 ترک برداشتن کنگره های طاق کسری و فروریختن ۱۴ کنگره آن

 سرنگون شدن تخت تمام سلاطین عالم و لال شدن آنها در آن روز

 باطل شدن سحر ، ساحران و جادوی جادوگران و قطع شدن ارتباط کاهنان با همزادان شیطانی آنها

 پدر پيامبر‌ ، عبدالله نام داشت که چند ماه پیش از ولادتشان از دنیا رفت و مادرش آمنه دختر وهب که هنگام خُرد سالی پیامبر ، ایشان نیز فوت نمودند .
حضرت دایه ای پاک به نام حلیمه داشتند .

 محمد(ص) پس از فوت مادرش ، در كنف حمايت جدش عبدالمطلب قرار گرفت ، اما او نيز در ۸ سالگي پیامبر درگذشت و سرپرستی حضرت بر عهده عمويش ابوطالب گذارده شد.

 شغل پیغمبر چوپانی که شغل اکثر انبیا بوده است ، بود ‌.

ایشان در دوران نوجوانی خود به دلیل امانت داری ، به صفت امین مشهور شد .

 پیامبر اسلام در سن ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه کبری(س) ازدواج نمود .

حضرت ۳ پسر و ۴ دختر داشت که همگی در زمان حیات پیامبر درگذشتند و نسل ایشان تنها از طریق فاطمه(س) ادامه یافت. 

  شبی در ماه رجب فرشته وحی در غار حرا آن حضرت را مامور هدايت و اصلاح جامعه از فسادهای دينی و اخلاقی و پاك گردانيدن خانه خدا از بتان ، و دلهای آدميان از خدايان دروغين در ۳ مرحله کرد :

 دعوت سری

 دعوت خویشان و نزدیکان که با نزول آیه انذار صورت گرفت .

 دعوت علنی

 اولین کسی که از زنان به او ایمان آورد، همسرش خدیجه ، و از مردان ، پسرعمویش علی بن‌ابی‌طالب(ع) بود که تحت سرپرستی پیامبر بود.

در موسم حج سال ۱۳ بعثت ، تعداد ۷۰ مرد و ۲ زن در عقبه با پیامبر(ص) بیعت کرده و از رسول خدا(ص) خواستند تا به همراه آنها به یثرب بیاید. 

 پس از آن رسول خدا(ص) به مسلمانانى كه در مكه تحت شكنجه بودند دستور مهاجرت به یثرب را داد و خود آن حضرت چشم به راه فرمان خداى تعالى در مكه ماند.

 پس از آنکه مشرکان مکه ، برای قتل پیامبر نقشه کشیدند ، جبرئیل خبر این توطئه را به ایشان داد.

پیامبر به علی(ع) فرمود تا به جای او بخوابد. پس از آن رسول خدا(ص) با عنایت خداوند از خانه خارج شده و راه یثرب را پیش گرفت .

 در یثرب که به محض ورود پیامبر اسلام به "مدینه النبی" (شهر پیامبر) تغییر نام داد ، و رسول خدا با داشتن مشروعیت از سوی خدا و مقبولیت از سوی مردم مدینه ، تشکیل اولین حکومت اسلامی را دادند .

پیامبر(ص) در ماه رمضان سال ۸ ه.ق با ۱۰,۰۰۰ نفر برای فتح مکه حرکت نمود و فرمودند :

«هر کس به خانه رود و در را به روی خود ببندد در امان است و هرکس به خانه ابوسفیان پناهنده شود در امان است، و هرکس به مسجد الحرام برود در امان است».

  سعد بن عباده رئیس تیره خزرج ، چون به مکه درآمد گفت: «امروز روز کشتار است! امروز روز درهم شکسته شدن حرمت است».

 پیامبر(ص) ، علی(ع) را فرستاد و بدو گفت: «پرچم را از سعد بگیر که امروز روز رحمت است».

 بین مسلمانان و مردم مکه جز چند درگیری مختصر رخ نداد. 
پیغمبر(ص) به مسجد درآمد و همچنانکه سوار بود ۷ بار کعبه را طواف کرد و بر در کعبه ایستاد و فرمود : «لا اله الا الله وحده لا شریک له صدق وعده و نصر عبده و هزم الاحزاب وحده»

شيخ كلينى روايت كرده كه: حضرت رسول (ص) بعد از هجرت، ۱۰ سال در مدينه ماند و حج به جا نياورد تا آن كه در سال دهم خداوند عالميان  آيه ۲۷ سوره حج را نازل نمود .

هنگامی که رسول اکرم(ص) از اعمال حجة الوداع فارغ شد ، چون به غدیر خم رسيدند. حق تعالى آيه ۶۷ سوره مائده را فرستاد که اگر این امر را ابلاغ نکنی رسالت خود را انجام نداده ای .

رسول الله(ص) در آنجا خطبه معروف غدیرخم را قرائت فرمودند و حضرت علی(ع) را به جانشینی خود معرفی کردند. سپس همه بر گرد رسول خدا(ص) و اميرالمؤمنين(ع) جمع شدند و با آن حضرت مصافحه كرده و بيعت نمودند.

 در اوایل سال ۱۱ ق ، پیامبر(ص) بیمار شد. چون بیماری وی سخت شد، به منبر رفت و مسلمانان را به مهربانی با یکدیگر سفارش نمود و فرمود: «اگر کسی را حقی بر گردن من است بستاند، یا حلال کندو اگر کسی را آزرده‌ام اینک برای تلافی آماده ام 》

 عالی‌ترین و بارزترین خصوصیت پیامبر(ص) بعد اخلاقی ایشان بوده است. قرآن در این باره می‌گوید که«تو بر اخلاقی بزرگ و گرانمایه تکیه داری».

به قلم؛  مجتبی لشکربلوکی کارشناس تعلیم و تربیت

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.