1401-09-15 08:15
2080
0
82526

نشریه انقلاب با تیتر رونمایی از کتاب قیام پاییزی منتشر شد

شماره 229و230 ماهنامه انقلاب که ویژه پاییز سال 1401 و روشنگر فرازهایی از تاریخ معاصر استان گلستان است، به همت غلامرضا خارکوهی منتشر شد.

به گزارش گلستان ما؛ این شماره ماهنامه انقلاب اختصاص دارد به بازخوانی حوادث آبان و آذر استان گلستان در سالهای 57 ؛ 60 ؛ سالهای ده 60 ؛ سال 70 و سال 1401 . در این نشریه به تظاهرات شاهدوستان چماقدار در روز 6 آبان سال 57 در شهر علی آبادکتول که با همدستی ژاندارمری و ساواک برپا شد، مختصر پرداخته شده است. اما در باره قیام 5 آذر سال 57 مردم گرگان که در دفاع از حرم امام رضا(ع) انجام شد، بطور مشروح مطالبی در قالب یک گزارش و دو خاطره از زبان شاهدان واقعه روایت کرده است، به اضافه تصاویر شهدای این واقعه. 

در شماره جدید نشریه انقلاب همچنین از زبان دو شاهد عینی به توضیحات مفصلی در باره سرکوب غائله کمونیستهای حزب رنجبران در جنگل توسکستان در آبان سال 60 درج شده است که بسیار خواندنی است.

در خصوص دهه شصت 6 قطعه سند از نقش مردم شهرستانهای گرگان، کردکوی، گالیکش، بندر ترکمن، و سایر شهرهای استان آورده که بسیار حائز اهمیت است. همچنین مطلبی در باره ابراز خوشحالی جهادگران جهاد سازندگی منطقه گرگان در آذر سال 70 بخاطر معرفی صدام رییس جمهور عراق به عنوان آغازگر جنگ علیه ایران منتشر شده است.

علاوه بر این دو مقاله نیز در باره اغتشاشات ماههای اخیر به اضافه مقاله‌ای در باره نقش و اهمیت شخصیت کوروش کبیر در تاریخ ایران درج شده است.

اما تیتر اصلی این شماره ماهنامه انقلاب اختصاص به رونمایی از کتاب قیام پاییزی دارد که بسیار مورد استقبال گسترده مردم و مسئولان استان قرار گرفته و این مراسم روز 5 آذر امسال همزمان با روز ملی گرگان برگزار شده است. بخشی از سرمقاله این نشریه چنین می باشد:

«کتاب قیام پاییزی» یکی از پروژه‌های تحقیقاتی دفتر ادبیات پایداری حوزه هنر انقلاب اسلامی در استان گلستان است که به شرح قیام مردم شهرستان گرگان در پنجم آذر سال 57 علیه رژیم پهلوی می‌پردازد. برای چاپ این کتاب علاوه بر حوزه هنری استان، سازمان تبلیغات و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان نیز مساعدت مالی نموده‌اند. این کتاب به حجم حدود 300 صفحه توسط غلامرضا خارکوهی تاریخنگار گرگانی بر اساس خاطرات شاهدان عینی تالیف شده و مجوز آن توسط انتشارات قلم صحرا اخذ شده و مجموعه حوزه هنری گلستان برای چاپ و رونمایی این کتاب در روز ملی گرگان- 5 آذر سال 1401- تلاش زیادی به عمل آوردند که جای تقدیر دارد. جمعیت فوق‌العاده زیادی از اقشار مختلف به سالن مراسم آمده بودند، بطوری که حدود نصف افراد سرپا ایستاده بودند. در ابتدای مراسم آقای بنی‌فاطمه رئیس حوزه هنری استان ضمن خوش آمدگویی به میهمانان در باره اهمیت این کتاب سخنان کوتاهی بیان کرد. استاندار گلستان دکتر زنگانه نیز طی سخنانی ضمن تجلیل از نویسنده کتاب بر ضرورت تدوین چنین آثاری تاکید نمود. خارکوهی مولف کتاب نیز ضمن معرفی این اثر به شرح قیام 5 آذر گرگان در سال 57 پرداخت. حدود بیست سایت و خبرگزاری نیز این مراسم را پوشش خبری دادند که نشانگر حُسن توجه رسانه‌ها به این کتاب می‌باشد.» مشروح‌ترین گزارش را در باره رونمایی این کتاب خبرگزاری کتاب (ایبنا) منتشر نمود.                                                     

ماهنامه انقلاب توسط غلامرضا خارکوهی تاریخ‌نگار گرگانی ، در 8 صفحه و دو رنگ به قیمت 2000 تومان آماده شده که حاوی مطالب بسیار خواندنی در باره فرازهایی از تاریخ معاصر استان گلستان است. عناوین مطالب این شماره چنین می باشد:

* وقتي جنگل تُوسکِستان پايگاه نظامي مائوئيستها شد  (خاطرات سید حمزه میراکبری)                                    

* نقش بسيجيان مينودشت در سرکوب غائله توسکستان  (خاطرات سید حسن حسینی)              

* مسأله اينست: اعتراض يا اغتشاش؟   (مولف: سیاوش= ص)                                                       

* کوروش آسوده بخواب!   (مولف: غلامرضا خارکوهی )                                                          

* واکنش جهادگران گلستاني به قطعنامه شوراي امنيت در سال 70ش

* اسنادي از دفاع مقدس مردم استان گلستان در دهه 60  (به کوشش: غلامرضا خارکوهی و سید علی کریمیان)         

* پنجم آذر سال 57 گرگان به روايت مرحوم شيخ رسول رضايي

* زنجيره دفاعي جوانان گرگاني در مقابل مأموران شاه   (خاطرات دکتر حسین میقانی استاد دانشگاه)

* گزارش ساواک گرگان از تظاهرات 200 نفره شاهدوستان چماقدار در علي آبادکتول

* شهداي 5 آذر سال 57 گرگان به روايت تصوير

***********************

اینک p.d.f  کامل نشریه انقلاب

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.