1402-02-27 14:40
772
0
84993
معاون دادستان مرکز گلستان مطرح کرد:

«نشر اکاذیب» در صدر پرونده‌های کیفری بخش مطبوعات

معاون دادستان مرکز گلستان؛ «نشر اکاذیب» را در صدر پرونده‌های کیفری بخش مطبوعات دانست و گفت: نقد، حق رسانه است، اما تخریب منافات با نقد دارد.

به گزارش گلستان ما، محمد ارمی امروز در نشست با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: نقد حق رسانه و آحاد جامعه است اما تخریب منافات با نقد دارد و گاهی ممکن است آثار قانونی و مجازات در پی داشته باشد.

وی افزود: خط مشی کلی برای رسانه را در دو منشور «اخلاق رسانه» و «منشور حرفه‌ای رسانه و ارتباط آن با عموم جامعه» می‌توان درنظر گرفت.

مهمترین نقش رسانه در بیان واقعیت است

معاون دادستان مرکز گلستان گفت: در بیانات مقام معظم رهبری موثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان امروز ابزار رسانه است و حتی می‌تواند از سلاح اتمی خطرناکتر باشد.

ارمی تاکید کرد: هر چه رسانه فعال، دقیق و روشنگر باشد کمتر در فضای غبارآلودی که رسانه‌های بی‌شمار در فضای جهانی بوجود آوردند مورد آسیب قرار می‌گیرد.

وی افزود: رسانه اگر در چارچوب قوانین و اخلاق رسانه‌ای فعال شوند با موج گسترده اخبار نادرست میتواند مقابله کند.

معاون دادستان مرکز گلستان با اشاره به اینکه مهمترین نقش رسانه در بیان واقعیت است نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر؛ گفت: اگر این نقش به درستی ایفا شود روشنگری لازم اتفاق می‌افتد و فضای روانی جامعه آرام و به دور از التهاب خواهد بود.

تخریب بدترین آفت نقد

معاون دادستان مرکز گلستان با بیان اینکه نقد و نظارت، اطلاع‌رسانی شفاف، تبادل آرا در جامعه رسالت رسانه است، ابراز کرد: نقد در حقیقت عیارسنجی دقیق است که باید همراه با راهکار باشد نقد بی‌هدف و تحلیل نشده و بدون راهکار قطعاً اثرگذار نیست و مخاطب اقبال چندانی به آن ندارد.

ارمی بیان کرد: نقد آفاتی نیز به همراه دارد و گاهی با عیب‌جویی، نق زدن و حتی خلط مبحث می‌شود بدترین آسیب در این زمینه مسئله تخریب است، یکی از آسیب‌هایی که در فضای مجازی دیده می‌شود تخریب شخصیت‌ها، ارگان‌ها و تخریب مدیران که فعال هستند.

به گفته وی؛ گاهی صراحت خبر با اصل خبر تفاوت دارد، سیاست دستگاه قضایی محدود کردن رسانه‌ها نیست، بیشترین اعلام جرم از رسانه‌ها مربوط به شاکی خصوصی است.

معاون دادستان مرکز گلستان تصریح کرد: دستگاه قضایی همواره سعی کرده از تشکیل پرونده برای رسانه‌ها جلوگیری کند اما وقتی پای شکایت خصوصی و سازمان‌ها در میان می‌آید آنجا نگاه حمایتی نداریم و ما قاضی بین دو طرف دعوی هستیم و ملاک ما قانون است.

 چراغ قرمزهای رسانه‌ای

ارمی با اشاره به اینکه  رسانه‌ها از چراغ قرمزها رد نشوند تعارض بوجود نمی‌آید، گفت: هرچه نقش رسانه داخلی را پررنگ‌تر کنیم و در چارچوب اخلاق رسانه‌ای فعال باشیم در مقابل موج نادرست عمل می‌کنیم.

وی بیان کرد:  در بسیاری از مواقع جنگ رسانه و دستگاه قضا فرضی است، اگر چهارچوب‌ها به درستی عمل شود این مشکلات و شبهات بوجود نمی‌آید چرا که قانون و حقوق افراد مشخص است و خط قرمز ها مشخص است.

معاون دادستان مرکز گلستان با اشاره به اینکه چراغ سبز و چراغ قرمز رسانه‌ها مشخص است، گفت: رسانه‌ها اگر از چراغ قرمزها رد نشوند تعارضی بوجود نمی‌آید.

به گفته ارمی؛ اینکه در خبرها از کلمات «شنیده‌ها» استفاده می‌شود حاکی از «غیر حرفه‌ای» بودن آن رسانه است؛ گاهی رسانه‌ها صرفا خبری را منتشر می‌کنند که فقط تیری در تاریکی انداخته باشند.

انتهای پیام

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.