1403-02-11 11:49
125
0
89802
در پی بارش‌های مطلوب انجام شد؛

نجات 800 هکتار از باغ‌های زیتون گلستان از شر آفت

بارش مطلوب بهار امسال، ۸۰۰ هکتار از درختان زیتون سه شهرستان «گنبدکاووس، مینودشت و آزادشهر» را از شر آفت «عسلک» نجات داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «گلستان ما»؛ پسیل یا عسلک از آفت‌های مکنده است که با تغذیه از شیره گیاه باعث رنگ‌پریدگی، کوچک ماندن، پیچیدگی و تغییر شکل برگ شده و ضعف و زردی درخت را به دنبال دارد و در نهایت باعث کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت محصول شده و اقتصاد کشاورز را تحت ثاثیر قرار می‌دهد.

 کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی مینودشت در این راستا، گفت: براثر بارش خوب باران بهار امسال، ۸۰ درصد آفت «پسیل» درختان زیتون این شهرستان کاهش یافت.

 عیسی کرامتلو اظهار کرد: امسال ۴۰۰ هکتار از باغات زیتون مینودشت به سبب کم‌بارشی و خشکی هوا، دچار آفت پسیل شد؛ اما با بارش‌های خوب باران فصل بهار و رفع ۸۰ درصد این آفت، نگرانی باغداران مینودشت برطرف شد.

 کرامتلو با بیان اینکه پسیل آفتی است که در اوایل بهار، هنگام رویش سرشاخه‌های جوان و پیدایش گل روی درختان زیتون ایجاد می‌شود، ادامه داد: باغداران می‌توانند برای کنترل این آفت نسبت به سم‌پاشی و یا پاشیدن آب‌روی درختان اقدام کنند.

 کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مینودشت همچنین یادآور شد: سال گذشته درختان زیتون شهرستان باردهی کمی داشتند و به سبب آلودگی به آفت پسیل و خشکیده شدن جوانه‌ها، دچار خسارت ۵۰ درصدی شدند.

 وی افزود: علاوه بر پسیل، «پالپیتا» یا پروانه جوانه خوار، از دیگر آفات زیتون است که از اواخر بهار آغاز و تا اوایل پاییز ادامه دارد و می‌تواند تهدید جدی به این محصول بزند.

 کرامتلو اضافه کرد: مراقبت از درختان زیتون و سم‌پاشی مستمر علیه آفات به کاهش خسارات احتمالی به این محصول کمک می‌کند.

 مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر هم به ایرنا گفت: این شهرستان ۲۶۰ هکتار باغ زیتون دارد که سال گذشته ۲۲۰ هکتار آن درگیر آلودگی آفت پسیل شد.

 حسین ممشلی اظهار کرد: رطوبت هوا مانع از طغیان آفت‌هایی همچون پسیل بود که امسال به دلیل شرایط اقلیمی آلودگی این آفت ۲۰ درصد و در حد کنترل است.

 وی افزود: مبارزه شیمیایی پیش بهاره با آفات یکی از راه‌های مناسب برای کنترل عوامل خسارت‌زا است که تاکنون در ۲۰۰ هکتار از باغات زیتون آزادشهر انجام شده است.

 ممشلی بیان کرد: رطوبت مناسب در سال جاری به صورت طبیعی این آفت را کنترل کرده؛ ولی در صورت مشاهده تراکم بالای این آفت باغداران می‌توانند با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و با سموم اختصاصی مانند مالاتیون با دُز مناسب نسبت به سم‌پاشی اقدام کنند.

 همچنین کارشناس مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی گنبدکاووس هم گفت: این شهرستان دو هزار هکتار باغ زیتون دارد که سال گذشته آفت پسیل به حدود ۲۰۰ هکتار از این باغ‌ها آسیب زد.

 نجمه خاتون‌احمدی اظهار کرد: با پیشگیری انجام شده توسط باغداران و شرایط آب‌وهوایی مناسب کمتر از ۱۰ درصد باغ‌های زیتون گنبدکاووس توسط این آفت تهدید شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.