1403-06-07 08:25
156
0
91205
مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان عنوان کرد:

منابع زیرزمینی آب گلستان در خطر شوری

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: به‌ ازای هر متر کاهش آب زیرزمینی در استان گلستان ۴۰ متر پیشروی آب شور از سمت دریا را خواهیم داشت.

گلستان ما- هادی علمدار؛ ایرج حیدریان گفت: به‌ ازای برداشت یک متر از ذخایره آب زیرزمینی در استان ۴۰ متر آب شور از سمت دریا پیشروی خواهد کرد و این مسئله باعث می‌شود که دسترسی به آب شیرین در استان محدود شود و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: با این اتفاق هم به‌ لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی آب شرب استان مورد تهدید قرار می‌گیرد و لذا در طرح جامع آب شرب استان با جمعی از فرهیختگان نشست‌هایی برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در افق سال ۱۴۲۵ به بیش از ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب برای جمعیت استان نیاز داریم.

وی افزود: ۷۴ میلیون متر مکعب از آب زیرزمینی برنامه‌ریزی شده است و ۷۱ میلیون آب سطحی و ۳۶ میلیون متر مکعب شیرین‌سازی آب نامتعارف دریا پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: برای شیرین‌سازی آب دریای خزر مراحل سختی در محیط‌زیست سپری کردیم تا اقناع‌سازی صورت گیرد و با تمام نگرانی‌هایی که محیط‌زیست دارد ما مطالعات دریا را انجام دادیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که در ۵۰ سال گذشته چه میزان پسروی داشته و چه میزان عمق آب کم شده است.

حیدریان یادآور شد: در ساحل چارقلی ۱۰٫۵ کیلومتر از دریا فاصله می‌گیریم و در عمق هفت متر این طرح را اجرا می‌کنیم و خطوط انتقال را به ساحل می‌آوردیم و از ساحل به شهرهای مورد نظر گمیشان، بندرترکمن، بندرگز و آق‌قلا و گرگان خواهیم آورد.

وی افزود: با توجه به حساسیت برنامه و بودجه و نحوه منابع اعتباری این برنامه را در فاز نخست با ۱۵ هزار متر مکعب برای شهرهای مبداء در نظر گرفتیم.

گفتنی است که ۸۵ درصد از میزان آبی که در گلستان مصرف می‌شود، مربوط به بخش کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی و آبزی‌پروری است.

تنش آبی در استان گلستان به واسطه وابستگی گلستان به ذخایره آب‌های زیرزمینی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند و طرح‌های دولتمردان برای کاهش وابستگی گلستان به آب‌های زیرزمینی کماکان به نتیجه نرسیده است.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.