1402-03-24 08:51
1161
0
85348
تخلف پشت تخلف؛

مسئولان گلستان چشمشان را به نان مردم بستند

مسئولان بار نظارت خود را به دوش مردم انداختند و مردم هم که برخورد قاطع نمی‌بیند نسبت به تخلفات نانوایی‌ها یا سکوت می‌کنند و یا بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند.

گلستان ما-داود خاندوزی ، آرام و آرام که به فصل تابستان و حضور مسافران نزدیک می‌شویم صف نانوایی‌ها نیز در گلستان قد کشیده و روز به روز طولانی و طولانی‌تر می‌شود.

طولانی شدن این صف‌ها گرچه کلافه کننده است و باعث شده وقت بسیاری از شهروندان که یا می‌خواهند سر کار بروند، به امور خانه رسیدگی کنند و یا آنکه با تن خسته در  این روزهای گرم از سر کار برگشتند هدر برود اما درد مردم از جایی دیگر است.

وقتی مردم می‌بینند که در رو به روی چشمشان انواع و اقسام تخلف از سوی نانوا سر می‌زند و کسی هم نیست به آنها نظارت کند مجبور می‌شوند در برابر تخلفات سکوت و یا بی تفاوت باشند.

در بازدید میدانی که خبرنگاران مجموعه گلستان ما از سطح نانوایی های چند شهر داشت این تخلفات به صورت آشکار دیده می‌شود کافی است مسئولان نظارتی چشمشان را باز کنند و بار نظارت خود را در زمان خرید نان به دوش مردم نگذارند آن وقت با این هجمه تخلف بسیاری از واحدهای خبازی یا باید پلمپ شوند و یا باید جریمه، البته مقصر این ماجرا خبازی ها نیستند چون نظارت ها جدی نیست این تخلفات روی می دهد.

در این بازدید میدانی به چند تخلف که مشاهده کردیم اشاره می کنیم، نخستین مسئله تعطیلی خارج از نوبت نانوایی ها است برخی نانوایی ها گویا هروقت عشقشان می کشد نان طبخ می کنند و هر زمانی هم خسته شوند واحد خبازی خود را می بندند برایشان مهم هم نیست که به چه کسی نان می رسد و به چه کسی نمی رسد و با فرمول هایی که خود طراحی کردند صف انبوه جمعیت را مدیریت می کنند.

یکی از تخلفات در واحدهای خبازی فروش نان روغنی از کارتخوان هوشمند نانوایی است، قمیت نان روغنی در واحدهای خبازی دولتی تقریبا هفت هزار تومان است و خباز به ازای یک نان روغنی هفت سهمیه نان از کارتخوان هوشمند می‌کشد طبیعتا این اقدام باعث خواهد شد مسیر تخلف واحد خبازی برای آنکه سهمیه دولتی را در بازار آزاد به فروش برساند باز شود.

فروش کیسه های پلاستیکی از سهمیه نان در واحدهای خبازی از دیگر تخلفاتی است که هر روز در رو به روی چشم مردم رقم می خورد و کسی نیز به آنها نظارتی ندارد.

از سویی دیگر برخی از شهروندان از کوچک بودن نان گلایه دارند، شاید هم برای شما پیش آمده است در یک روز نان را از دو واحد خبازی با یک قیمت خریداری کرده باشید و ولی از نظر سایز و وزن برای شما جای تعجب باشد چرا اینقدر اختلاف وجود دارد.

فروش نان بدون نوبت و یا بیش از سهمیه با کارت های مختلف و کارت هدیه از دیگر موضوعاتی است که باعث شده ایستادن در صف و خرید نان برای برخی از افراد به عنوان یک شغل محسوب شود، فروش نان در شهر آزادشهر توسط افرادی که در کنار خیابان نان بدست ایستادند نمونه بارزی از این مسئله است که نشان می دهد برخی نانوایان برای سوپرمارکت و کبابی و غیره بازار طبخ می کنند نه مردم!

کبود نیروی انسانی در واحدهای خبازی یکی دیگر از موضوعاتی است که باعث طولانی تر شدن صفوف نانوایی شده است، گاهی دیده شده واحد خبازی تنها با یک کارگر مشغول به فعالیت است و گاهی هم در برخی شهرستان ها مثل کردکوی به دلیل صدور مجوزات زیاد برای نانوایی و سهمیه کم برای واحدهای خبازی مقرون به صرفه نیست که خباز کارگر جذب کند و با تعداد کم کارگر مشغول فعالیت هستند این مسئله هم باعث کاهش کیفیت نان می شود و هم مردم باید مدت بیشتری در صف نانوای دست تنها بمانند تا پس از خالی شدن فر نسبت به چانه زدن و طبخ آن اقدام کنند.

البته برخی از شهروندان هم از کیفت نان طبخ شده برخی از واحدهای خبازی گلایه دارند که شاید این گلایه ها هیچ وقت مورد رسیدگی قرار نگیرد، چرا که مسئولان نظارتی منتظر هستند که مردم این گزارشات را ارائه کنند ولی وقتی مردم نظارت ها را جدی و آنی نمی بینند گاهی خبازان هم در گلایه و اعتراض مردم می گویند «شما هر کاری که دوست دارید انجام بدهید برای شما نان ندارم».

شاید اگر نانوا می‌دانست که مسئولان استانی و شهرستانی هم برای خرید نان در صف ایست می کنند هیچ گاه به خود جرات تخلف را نمی دادند، این موضوعی است که همه مردم به آن اذعان دارند و می‌گویند جای خالی مسئولان در این صف ها باعث رونق گرفتن این تخلفات شده و انتظارشان از مسئولان دولتی که مدعی مردمی بودن و انقلابی بودن است چنین چیزی است.

انتهای خبر/4202  

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.