1402-06-08 08:48
697
0
86284
عضو هیئت مشورتی استاندارگلستان تأکید کرد:

ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آب محدود شهر‌ها در جهت کاهش چالش بی‌آبی

عضو هیئت مشورتی استاندارگلستان گفت: مدیریت آب باران در محدوده شهر‌ها، یک تیر و چند نشان در مبحث مدیریت یکپارچه منابع آب است.

به گزارش گلستان ما؛ سید محسن حسینی در نشست با مدیر کل امور شهری و شورا‌های استانداری گلستان گفت: ۳۶ شهر در استان گلستان وجود دارد که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده و از طرفی بالغ بر ۷۰ درصد سطح شهر‌ها عایق هستند و چون از نفوذ اب به زمین جلوگیری می‌شود، موجب افزایش رواناب در شهر‌ها شده است و کاهش سطح عایق در شهر‌ها موجب کاهش سیلاب هاب شهری می‌شود.
عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب اظهار کرد: در مبحث مدیریت یکپارچه منابع آب، جمع‌آوری آب باران در سطح شهر‌ها می‌تواند به شهر و پایین دست شهر کمک نماید. از طرف دیگر هم مدیریت سیلاب شهری نگاهی به بالادست شهر دارد که به چه نحو مدیریت بشود که آسیب‌پذیری شهر‌ها کاهش یابد.
وی افزود: جمع‌آوری آب باران سطح منازل مسکونی و تجاری، اصلاح هندسی و نوع مصالح موجود در پیاده رو‌ها و اسفنجی کردن آن‌ها، اصلاح مهندسی بلوار‌ها در خیابان‌های جدید الاحداث از جمله مواردی است که می‌توان با این اقدامات کاهش سیلاب‌ها را در شهر‌ها شاهد بود و با یک تیر، چند نشان را زد از جمله استفاده بهینه از آب در شرف هدر رفتن یا بصورت مستقیم یا تغذیه در ابخوان‌ها.
حسینی بیان کرد: از ۳۶ شهر در استان، ۱۴ شهر در جنوب و ۱۲ شهر در شمال استان است و علاوه بر سیل، در حال حاضر گرد و غبار هم به برخی شهر‌های ما آسیب می‌زند و گونه‌ای مانند صنوبر سریع الرشد که سازگار با آب و خاک شور است، می‌تواند برای پوشش گیاهی شمال استان مفید باشد و همچنین یک منبع درآمدی خوب برای شهرداری‌ها با زراعت چوب باشد.
مدیر کل دفتر امور شهری استانداری گلستان در این جلسه ضمن استقبال از مدیریت یکپارچه منابع آب در شهر‌ها، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها در تصفیه پساب‌های شهری و بازچرخانی پساب‌های تصفیه شده حاصله در صنایع و فضای سبز، و نیز جداسازی آب فضای سبز شهری از شبکه آب شرب از مؤلفه‌های استفاده بهینه از منابع اب است.
حسین علیقلی‌زاده افزود: در خصوص جمع‌آوری آب باران در خانه‌ها نیازمند جمعبندی مقرراتی هستیم و باید مقررات موجود را کنار هم بگذاریم و به سمت اجرا برویم که در این زمینه تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی مختلف و شهرداری‌ها که موضوع را راهبری کند، ضروری بنظر می‌رسد.
وی بیان کرد: در خصوص موضوع ریزگرد‌ها در استان که مدتی است استان را تحت تأثیر قرار داده، ایجاد کمربند‌های سبز در شهر‌های شمالی استان با استفاده از گونه‌های سازگار با کم آبی مورد تأکید این دفتر است که پیگیری‌های لازم توسط شهرداری‌ها صورت خواهد گرفت.
انتهای خبر/۴۲۰۲

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.