1401-06-12 07:46
543
0
81464
دستیار ویژه استاندار گلستان در امور علمی و فناوری:

عقب ماندگی گلستان در ایجاد شرکت‌های خلاق و دانش بنیان/ راه‌اندازی مراکز نوآوری روستایی در گلستان

دستیار ویژه استاندار گلستان در امور علمی و فناوری گفت: برحسب میزان جمیعت استان نسبت به کشور باید ۳۸ شرکت خلاق و ۱۶۹ شرکت دانش بنیان در گلستان داشته باشیم.

گلستان ما- هادی علمدار؛ عماد آیدانی، دستیاور ویژه استاندار گلستان در امور فناوری و دانش بنیان گفت: استفاده از دانش و علم و نفوذ این دانش در جامعه و تجاری‌سازی دانش را می‌توان دانش بنیانی خواند و این مفهوم فرهنگی زمانی در جامعه رشد پیدا خواهد کرد که همه ارکان جامعه شرایط را برای پذیرش آن آماده کرده باشند.

آیدانی افزود: اگر هزینه‌های زیادی در آموزش و پرورش و زیرساخت‌ها انجام می‌دهیم ولی در اقتصاد جامعه اثری نمی‌بینیم و یا اثر کمرنگی را مشاهده می‌کنیم این یعنی ما رویه‌ها را درست نرفتیم و در راستای برنامه‌ریزی هدفمند مسیر درستی را طی نکردیم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ بنا به فرمان مقام معظم رهبری در حمایت از تولید، اشغال افرینی و دانش بنیان در استان گلستان با حمایت‌هایی که استاندار گلستان از این حوزه دارند، باید این روند‌های ناقص را اصلاح کنیم و به سمت رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و هم افزایی دستگاه‌های اثرگذار در این حوزه و ارتقاء بهره وری با توجه به دانش موجود برویم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروز هفت هزار و ۶۵ شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور داریم و با توجه به جمعیت ۲.۴ درصدی استان گلستان نسبت به کشور حداقل باید ۱۶۹ شرکت دانش‌بنیان در استان داشته باشیم، حتی با وجود قانون دانش بنیانی که برای استانی مثل گلستان ظرفیت مناسب‌تری را ایجاد کرده، می‌توان شرکت‌های دانش بنیان نوع سه را گسترش داد و تعداد شرکتهایی که از مزایای دانش بنیانی میتوانند بهره مند شوند را افزایش داد.

آیدانی تأکید کرد: همچنین حدود یک هزار و ۵۸۵ شرکت خلاق نیز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز دریافت کرده اند و باز اگز از جمعیت ۲.۴ درصدی کشور استفاده کنیم باید تا الان  ۳۸ شرکت خلاق در استان داشته باشیم و این در حالی است که امروز ۱۵ شرکت خلاق دارای مجوز در استان داریم و این در حالی است که استان گلستان از نظر صنایع خلاق بسیار با ظرفیت است و این ظرفیت‌ها در کشور کم نظیر است.

وی متذکر شد: با توجه به شرایطی که می‌بینیم در حوزه خلاقیت و دانش‌بنیانی باید بسیار تلاش کنیم و همه اعضای اکوسیستم نوآوری و فناوری استان باید تلاش بی‌وقفه داشته باشند، اگر قرار است به رشد هشت درصدی در اقتصاد برسیم قطعاً با افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش آنها در اقتصاد این اتفاق خواهد افتاد چون توسط این شرکت‌ها هزینه تولید کاهش پیدا می‌کند و بهره‌وری که یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر کیفیت نیز که یکی دیگر از ویژگی‌های مهم تولیدات دانش بنیان به‌شمار می‌رود نیز افزایش می باید.

مدیر شتابدهنده  ایمن صنعت هیرکانیا ادامه داد: این محصولات دانش‌بنیان می‌تواند در بازار جهانی نیز رقابت‌پذیر باشد و با این ویژگی‌ها می‌توانیم در افق ۱۴۰۴ تولید ناخالص استان را به ۲۵۰ همت برسانیم و این مسأله شدنی است.

آیدانی ابراز داشت: بر همین مبنا استان گلستان باید به ظرفیت‌های بی‌نظیری که دارد توجه کند و باید برنامه‌ریزی در مسیر اشتغال دانش‌بنیان داشته باشد و دستگاه‌های اجرایی باید بسته‌های پیشنهادی تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین براساس شاخصه‌های تولیدی و دانش‌بنیانی را طراحی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه کشاورزی باید به بهره‌وری و بهبود شاخص‌های تولید توجه شود و مراکز علم و فناوری استان باید ظرفیت ها و فرصت‌های استان را احصاء کنند و براساس آن بسته‌های سیاست‌گذاری در حوزه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین را احصاء کرده و براساس آن برنامه داشته باشند.

عضو هیأت امنای مرکز تحقیقاتی شهید فخری‌زاده بسیج دانشجویی تأکید کرد: استان گلستان یکی از قطب‌های کشاورزی است و در تولید بذور جدید، مکانیزاسیون کشاورزی، امنیت غذایی، آبیاری نوین، افزایش درآمد کشاورزی و افزایش بهره‌وری در محصولات پایه کشاورزی، خوراک دام و دانه‌های روغنی و غیره باید حرکت تحولی داشته باشد و همه این‌ها منجر به تولیدات دانش بنیان و ارتقاء شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد.

 

آیدانی بیان کرد: از آنجایی که ۴۷ درصد جمعیت استان را روستائیان تشکیل می‌دهند و روستا‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم استان به شمار می‌روند لذا ورود فناوری‌های نوین و پلتفرم‌های روستایی بسیار ضروری است، شناسایی نیاز‌های فناورانه و نوآورانه روستا‌ها و از طرفی تجمیع و شناسایی ظرفیت‌های موجود در حوزه روستایی و ارتباط بین این دو توسط رویداد‌های مختلف و ایجاد یک مرکز نوآوری روستایی که مورد استقبال استاندارمحترم  نیز قرار گرفته از اقدامات مهم استان برای پیوست دانش‌بنیانی برای روستا‌ها می باشد.

وی افزود: استان گلستان از نظر هوش و استعداد نیروی انسانی جزء ۱۰ استان برتر کشور است و مهمترین رکن در اقتصاد دانش‌بنیان توجه به این ظرفیت‌های بی‌نظیر استان است، امروز پذیرفته نیست که فناوران ما در کوچه‌های طویل اخذ مجوز سرگردان باشند و در این خصوص همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها باید به درگاه اخذ مجوز‌ها را متصل باشند.

این مقام مسئول متذکر شد: ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان با ایجاد کارگروه‌های مختلف با هدف توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و نخبگان از لحاظ موارد مختلف از جمله تأمین زیرساخت‌ها و صدور مجوز‌ها، تأمین مالی و تبلیغات، توسعه بازار و اقدامات حمایتی و دانش‌بنیانی و اشتغال و ... سعی در رفع مشکلات شرکت ها و تسهیل عملکرد آنها را دارد همچنین عدالت محور بودن در توزیع منابع برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور از دیگر اقداماتی است که در استان لحاظ شده است.

آیدانی تأکید کرد: در حوزه بین‌الملل ارتباط با همسایگان و کشور‌های حوزه آسیای‌میانه بسیار ضروری است و باید از ظرفیت مرکزی چون انجمن بین المللی پارک‌های علم و فناوری و انجمن پارک‌های علم و فناوری آسیا استفاده کرد نه اینکه صرفاً حق عضویت بدهیم و ارتباط برقرار نکنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان ما باید در این مسیر تحلیل کنند.

وی گفت: امروز مراکز علم و فناوری ما باید به سمت برنامه‌های اصولی و کارشناسی شده بروند و باید از برنامه‌های غیراصولی و نمایشی دست بکشند و منابع بیت‌المال باید دقیق هزینه شود و گرنه کما فی السابق دچار مشکلات مختلف خواهیم بود، اگر چه شاید ظاهر قضیه را زیبا جلوه داده باشیم.

 قانون جهش تولید دانش بنیان یک فرصت بزرگ است و اگر به درستی توسط نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شود به موفقیت بزرگی در اقتصاد دانش‌بنیان دست پیدا خواهیم کرد.

دستیاور ویژه استاندار گلستان در امور علمی و فناوری خاطرنشان کرد: فناوری در شرکت‌های صنعتی استان باید رسوخ پیدا کند و زمینه ورود فناوری‌ها به صنایع باید فراهم شود و باید مراکز فناوری ما به سراغ صنایع بروند و با نشستن در دفتر خود حتماً اتفاقی نخواهد افتاد.

 در تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان نخست باید ساز و کارهایی ایجاد کنیم که محصولاتی تولید شود که نیاز بازار باشد و دوما حلقه‌های پازل تجاری‌سازی و اتصال تیم‌ها به بازار تکمیل شود و در این خصوص باید از ظرفیت کارگزاران مختلف باید استفاده شود.

آیدانی ابراز داشت: در خصوص مباحث دانش بنیانی نکته زیاد وجود دارد و ابتدا باید وضع موجود توسط مراکز علم و فناوری و دستگاه‌های مرتبط شناخته شود و با برنامه‌ریزی دقیق بگویند که در افق ۱۴۰۴ به کجا خواهند رسید و باید چرخش‌های تحول آفرین را بدانیم چیست و با استفاده از آن‌ در حوزه علم وفناوری تحول ایجاد کنیم.

 در استانداری گلستان نیز ما آمادگی کمک به فعالان حوزه دانش بنیان و فناروی را تا حصول نتیجه رضایت بخش داریم.

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.