1403-05-13 09:08
282
0
90916
به بهانه ۱۷ مرداد نگاشته شد؛

دادرسان بی‌دادرس

هر بار تقویم به صفحه ۱۷ مرداد می‌رسد اصحاب رسانه استان گلستان مطالبات‌شان را بیان می‌کنند؛ اما دادشان به‌ جایی نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ وقتی تقویم به صفحه ۱۷ مرداد می‌رسد قلم باز به تب‌ و تاب می‌افتد که سیاهه‌هایی از مشکلات خبرنگاران که هر ساله بیان می‌شود و مسئولان برای حل آن قول می‌دهند و عمل نمی‌کنند را در صفحه‌ای از کاغذ روزنامه، سایت با تیترهای «وعده‌های تکراری و عمل‌نشدنی» بنگاریم و به چاپ برسانیم.

گرچه این بی‌مهری‌ها باعث نشده که دست‌هایمان را از قلم برداریم و لحظه‌ای از رسالت خود کوتاهی کنیم؛ اما با عشق می‌نویسیم چرا که ما مطبوعاتچیان معتاد حقیقت و دغدغه‌های مردم شدیم و اگر یک روز هم اندیشه ما برای حل مشکل مردم از شکستن لوله آب سر کوچه گرفته تا پروژه‌های مهم استان به روی کاغذ نیاید روزمان شب نمی‌شود.

البته در بین ما جامعه رسانه کسانی هم هستند که عبای رسانه را بر تن می‌کنند؛ اما مثل گنجشک‌هایی هستند که یک‌ عمر از این شاخه به آن شاخه پریدند و نه عاشق حقیقت هستند و نه مرهمی بر دردهای مردم فقط صفحه‌های مجازی را با تیترهای زرد خود شلوغ می‌کنند و گرچه ژست خبرنگاری به خود گرفتند؛ اما بیش از آن بلاگری هستند که می‌خواهند تبلیغات خود را به فروش برسانند.

اما بی‌شمار خبرنگاران استان فروشندگان چسب‌های زخمی هستند که اگر همه آن را هم بخریم نه زخم‌هایشان خوب می‌شود و نه مشکلات جامعه پایان می‌یابد البته می‌شود مرهمی بود بر دردهای قشری که مطالبه‌گر مشکلات مردم است تا یک روز نفس راحت‌تر بکشد.

با این بهانه بار دیگر به سراغ همکاران زحمت‌کش جامعه رسانه رفتیم تا مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلاتشان را بشنویم.

موضوعات تقریباً همان مسائل همیشگی بود و برای هر یک از آن‌ها اگر جستجوی کوچکی در اینترنت داشته باشید راه‌حل هم وجود دارد؛ ولی در مقام حرف این مسائل ساده باقی‌مانده و باعث شده دل بسیاری از همکاران ما خون شود.

* کم و کاستی‌های حوزه رسانه ناشی از کم‌توجهی متولیان

فریده ستایشگر، خبرنگار خبرگزاری تسنیم در این‌ خصوص گفت: مصائبی که اصحاب رسانه با آن روبه‌رو هستند مختص به ۱۷ مرداد نیست، مشکلات زیادی اصحاب رسانه با آن روبه‌رو هستند که نباید حل آن را تنها به ۱۷ مرداد خلاصه کرد و در طول سال باید به آن فکر کرد.

این فعال رسانه‌ای استان گلستان ادامه داد: نخستین مسئله مهم که اصحاب رسانه با آن روبه‌رو هستند عدم متولی درست‌وحسابی است، اگر ارشاد به عنوان متولی، مشکلات رسانه را یدک می‌کشد تاکنون خوب عمل‌ نکرده وگرنه این مسائل باقی نمی‌ماند.

ستایشگر بیان کرد: بیمه، امنیت شغلی، ثبات شغلی موضوعاتی است که می‌شود برای آن راه‌حل پیدا کرد؛ ولی تاکنون کسی نتوانسته برای این مشکلات راه‌حل مناسب و کارآمدی ارائه کند، حتی ارشاد نتوانسته سند بخشی در حوزه رسانه ارائه کند.

وی افزود: این مشکلات در حالی است که رسانه برای حل مشکلات مردم شبانه‌روز تلاش می‌کند و کم و کاستی‌هایی که در حوزه رسانه وجود دارد از کم‌توجهی متولیان امر منشأ گرفته است.

این فعال رسانه‌ای استان گلستان ابراز داشت: موضوع دیگری که ما فعالان رسانه از آن رنج می‌بریم دخالت دولتی‌ها در امورات صنفی رسانه است، درخواست ما این است که دولتمردان به مشکلات خود و مردم برسند و اجازه دهند رسانه‌ها نیز مسئولیت و مأموریت خود را دنبال کنند.

* اهالی رسانه بدون حامی

جواد عموزاد خلیلی، سرپرست خبرگزاری برنا در استان گلستان نیز گفت: بیش از ۱۵ سال است به‌صورت حرفه‌ای فعالیت خبرنگاری می‌کنم و در استان گلستان بیشتر هم‌وغم من حل و پیگیری مشکلات مردم بوده است.

عموزاد افزود: این در حالی است که خبرنگاران به مشکلات همه گروه‌های مردمی و حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره می‌پردازند ولی کسی نیست که بیاید و به مشکلات خبرنگاران بپردازد و برای حل آن گام بردارد.

وی بیان کرد: هفته خبرنگار می‌تواند بهانه خوبی باشد که به بیمه، رتبه‌بندی خبرنگاران، اعتبارات حوزه رسانه پرداخته شود و در این ایام بسیاری از مسئولان باید به مشکلات حوزه رسانه توجه کنند.

*سوابق ۲۵ ساله خبرنگاری هم به کار نیامد

گرچه برخی از اصحاب رسانه استان گلستان مشکل بیمه دارند؛ ولی حمایت و خدمات بیمه خبرنگاران نیز چنگی به دل نمی‌زند و در این‌خصوص معصومه سادین خبرنگار و همسر یحیی آذری دیگر فعال رسانه‌ای استان گلستان که ۲۵ سال در عرصه رسانه فعالیت دارد و خبرنگار نخستین هفته‌نامه استان گلستان است و امروز چهار سال است با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند به آن اشاره کرده است.

سادین گفت: ما خبرنگاران داد همه را می‌زنیم؛ ولی یحیی آذری خبرنگار باسابقه استان نزدیک به چهار سال بیمار است و ما همواره با تأمین اجتماعی سر استعلاجی‌ها و بیمه تکمیلی با مشکل روبه‌رو هستیم.

 وی افزود: خبرنگاران حقوق ثابت ندارند و اگر کار کردیم درآمد خواهیم داشت و اگر کار نکردیم چیزی نخواهیم داشت و امسال بعد از ۲۵ سال کار در حوزه رسانه با توجه‌ به شرایطی که برای ما پیش‌آمده باید «کاسه چه‌کنم‌چه‌کنم» دست بگیریم.

این فعال رسانه‌ای استان گلستان ضمن قدردانی از تلاش ارشاد در خصوص حمایت‌های انجام شده بیان کرد: با شرایط فعلی آقای آذری بیمه تأمین اجتماعی باید از کارافتادگی پرداخت می‌کرد؛ ولی شرایط سخت‌گیرانه‌ای که دارد مانع از این مهم شده است.

* مظلومیت کار خبرنگاری

حمیده عرب، دیگر فعال رسانه‌ای استان گلستان با اشاره به مظلومیت کار خبر و خبرنگاری گفت: مرحوم سمیه عرب خبرنگار استان گلستان با ۱۸ سال سابقه فعالیت رسانه‌ای در حین کار خبر تصادف می‌کند و جان می‌بازد؛ اما حتی در روز ۱۷ مرداد نیز از آن یاد نمی‌شود و این مظلومیت کار خبرنگاری را نشان می‌دهد.

عرب بیان کرد: حرفه خبرنگاری کار سختی است و هیچ‌گونه حمایت نمی‌شود و بیمه اصحاب رسانه مطلوب این قشر نیست و حمایت‌های صندوق هنر نیز چنگی به دل نمی‌زند.

* دادرسی نداریم

علی‌اصغر سلیمانی نیز دیگر فعال رسانه‌ای استان گلستان بیان کرد: داد همه اقشار را می‌زنیم؛ ولی دادرسی نداریم، با معضلات مختلفی در این حرفه روبه‌رو هستیم که باید برای آن فکری شود، خبرنگاران صنف خوب و قوی ندارند و وقتی صنف خبرنگاری نداشته باشیم با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.

سلیمانی بیان کرد: کار خبر سخت است و همیشه لبه تیغ هستیم اگر اخبار ما مشکلی داشته باشد باید پاسخگو در دادگاه باشیم و حقوق پایداری نداریم که به آن دلخوش باشیم و بیمه و حمایت‌های آن نیز دغدغه همیشگی اصحاب رسانه است.

* رستم رسانه‌ها خسته از وضعیت خبرنگاران

رستم جرجانی نیز دیگر فعال رسانه‌ای استان گلستان که به مدت ۲۰ سال در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی با نشریه اقتصاد گلستان فعالیت دارد نیز گفت: تلخ و شیرینی زیادی داشتیم و انگیزه و امید ما را سرپا نگه داشته است رسالت خبرنگاری سنگین است و تنها با عشق و محبت است که این کار را ادامه می‌دهیم.

جرجانی بیان کرد: هر هفته می‌گوییم دیگر کار خبرنگاری را ادامه نمی‌دهیم ولی می‌بینیم در این مسیر قرار داریم نشریه آماده چاپ است و بدهی چاپخانه پیش روی ما است و با این دغدغه و مشکلات روزگار سپری می‌کنیم تا مشکلات رسانه‌ها به امید روزی برطرف شود.

گرچه انصاف این است که برای پاسخ به این دغدغه‌ها سراغ متولیان امر برویم و با آن‌ها گفتگو کنیم؛ ولی به احترام همکاران ما که در این سال‌ها این مسائل را بیان کردند؛ ولی پاسخی نشنیدند اجازه می‌دهیم مسئولان امر در ۱۷ مرداد آن‌گونه که شایسته اصحاب رسانه است به تکریم و دلجویی از آنها بپردازند.

به امید روزی که بن‌بست ناکارآمدی‌ها نیز در حوزه رسانه و مطبوعات با اراده و جدیت مسئولان بشکند.

انتهای خبر/
 
 
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.