1400-06-28 11:28
465
0
76181
تب گرانی لوازم خانگی و بخت‌هایی که پشت در می‌ماند؛

جهیزیه های سنگین؛ مهمترین مانع ازدواج های آسان/ خوشبختی جای دیگری است

تهیه جهیزیه سنگین و مخارج برگزاری مراسم یکی از موانع بزرگ در به تأخیر افتادن ازدواج جوانان در شرایط کنونی است و این در حالی است که با کمترین امکانات، آن هم به حد ضرورت می توان سنت پیامبر (ص) را احیاء کرد.

به گزارش گلستان، این روزها به دلیل تب گرانی لوازم خانگی ایرانی و خارجی، گرایش مردم به خرید اثاثیه دست دوم از سمساری‌ها بیشتر از هر وقتی شده است  به طوری که لوازم صوتی تصویری و یخچال و فریزر و بعد از آن وسایل چوبی بیشترین کالاهای هستند که در اولویت خرید، خریداران  قرار میگیرند.

بررسی‌های میدانی از بازار لوازم خانگی نشان از قیمت نجومی این کالا‌ها در بازار دارد. قیمت در این بازار به قدری بالا رفته که خانوار‌ها این روز‌ها خراب‌شدن لوازم خانگی را به مثابه یک کابوس و قوز بالا قوز به شمار می‌آورند، زیرا درآمد خانوار، همین که کفاف هزینه‌های روزمره زندگی را بدهد، هنر کرده است. حال چه رسد به آنکه بخواهد از پس هزینه تعمیر یکی از لوازم منزل نیز برآید. ناگفته نماند تعویض لوازم منزل نیز زور و بازوی مالی ورزشکاری می‌خواهد، زیرا یک کارگر تا بخواهد ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای خرید یک یخچال پس‌انداز کند، آنقدر مشمول مرور زمان می‌شود که احتمالاً قیمت یخچال در آن زمان به ارقام بالاتری رسیده و از طرف دیگر به دلیل کاهش ارزش پول و حداقل حقوق کارگر قدرت خریدش فریز شده است. از این رو به جای اینکه یخچال فریزر گیرش بیاید، پس انداز و درآمدی فریز شده با تورم عایدش می‌شود.

همه می‌دانند یخچال، تلویزیون، اتو، ماکروفر، جاروبرقی، اجاق گاز و آبگرمکن نرخ‌های بسیار بالایی پیدا کرده است، به حدی که عموم مردم وقتی سری به بازار می‌زنند و قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند، خود را گم می‌کنند.

اگر قرار باشد یک جهیزیه تهیه کرد هزینه‌اش با دیه آدمی که قوه ‌قضائیه آن را برای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۸۰ میلیون تومان تعیین کرده، برابری می‌کند. شاید همین موجب شود تا کمتر شاهد بازگشایی در خانه بخت جوانان باشیم، البته تلاش‌هایی در جهت فرستادن جوانان به خانه بخت شده است، اما باید دانست علاوه بر راه‌اندازی سایت‌هایی که نقش حلقه وصل خانواده‌های آتی را ان‌شاء‌الله بازی می‌کنند باید در راستای تکمیل زنجیره ازدواج جوانان توجهی هم به حلقه مفقوده تأمین مالی و اقتصاد خانواده‌ها نیزکرد.

خلاصه باید گفت قیمت‌های سرسام‌آور لوازم خانگی نو موجب شده است تا خانواده‌ها در استفاده از لوازم خانگی لطافت بیشتری به خرج دهند، هر چند نوسان برق را چاره‌ای نیست و امکان دارد یک نوسان نابهنگام موتور لوازم برقی خانگی و جیب صاحب لوازم را یکجا با هم پایین بیاورد.

از این رو این روز‌ها استرس خراب‌شدن نابهنگام لوازم خانگی نیز به سایر استرس‌های خانوار اضافه شده است.

مقدمه طولانی از این باب مطرح شد که بگوییم این روزها دیگر مردم مشتری پر و پا قرص لوازم خانگی نو و تازه نیستند.

قیمت لوازم خانگی در بازار سر به فلک کشیده است

 جلالی یکی از شهروندان کردستانی است که این روزها برای تهیه جهیزیه دخترش راهی بازار شده است از تفاوت قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف برایمان گفت.

وی با بیان اینکه خیلی زیاد است و برای خرید یک قلم جنس باید قیمت آن را از کل مغازه‌ها بپرسیم" ادامه داد: قیمت‌ها سر به فلک کشیده است، مردم واقعاً قدرت خرید ندارند، شرایط خیلی سخت است و چاره‌ای هم نداریم به همین خاطر تصمیم گرفتم که برای بعضی از اجناس صوتی تصویری از سمساری ها خرید کنم.

وی با یااشاره به اینکه  قیمت‌ها روز به روز تغییر می‌کند افزود: کالایی را که امروز قیمت گرفتیم اگر دو روز بعد برای خرید آن مراجعه کنیم با دو بارابر قیمت به فروش میرسد و وقتی علت را جویا میشویم  فروشندگان می‌گویند که افزایش قیمت داشتیم.

یکی دیگر از خریداران لوازم خانگی با تصریح به اینکه بعضی از لوازم خانگی مانند یخچال جزو ضروریات زندگی است و در صورتی که نیاز به تعویض داشته باشد، چاره‌ای جز خرید آن را به هر قیمتی که شده نداریم افزود: از مسوولین کشوری خواهشمندیم که فکری به حال بازار در این شرایط، تورم و جیب خالی مردم بکنند.

وی در ادامه عنوان داشت: در این مدتی که در بازار به‌دنبال کالای مورد نیاز خود بودیم، هیچ گونه نظارتی را مشاهده نکردیم و همین نبود نظارت ها باعث شده است که فروشندگان با هر قیمتی کالاهای خود را به فروش برسانند.

در ادامه آقای موسوی یکی از فروشندگان لوازم خانگی در کردستان در این باره در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: بالا و پایین رفتن کالاهای خانگی خارجی مثل بسیاری از اجناس دیگر به قیمت دلار بستگی دارد.

وی افزود: مشکل نه از کاسب کار جزء و نه تولیدکننده و نه مردم است بلکه باید ریشه این نابسامانی‌ها را در اقتصاد مریض جست و جو کرد.

این فروشنده عنوان کرد: به دلیل گرانی اجناس ما هنوز کالاهای چند ماه پیش خود را نفروخته ایم که بخواهیم کالای جدیدی از شرکت تحویل بگیریم.

 وی درباره آسیب‌های ناشی از کرونا به این صنف نیز اظهار کرد: با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، صنف سمساران نیز متحمل آسیب‌های جدی شد، چرا که با شیوع این ویروس، خانواده‌ها به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به ندرت اجازه ورود افراد غریبه به خانه خود را می‌دهند. 

متاسفانه قهر مردم با بازار لوازم خانگی همچنان ادامه دارد  و از آن طرف این فروشندگان هستند که نمی توانند کالای خود را بفروشند.

 

و سخن آخر ....

در هر حال به نظر می‌رسد نظارت بر بازار فروش لوازم خانگی باید بیش از این باشد، چرا که تحت هر شرایطی این نوسان قیمت‌ها پذیرفتنی نیست و باید سامانی به این بازار نابسامان فروش لوازم خانگی داد.

منبع کردتودی

انتهای پیام/

  • منبع خبر : راه دانا

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.