1401-11-17 09:16
466
0
83419
قبل از انقلاب اسلامی 37 درصد مردم گلستان باسواد بودند؛

جهش دانایی و توانایی در انقلاب اسلامی/ موانع سواد با سقوط پهلوی رفع شد

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در گلستان گفت: قبل از انقلاب اسلامی 37 درصد از جمعیت 10 الی 49 ساله در استان گلستان باسواد بودند ولی اکنون 95 درصد باسواد هستند.

به گزارش گلستان ما، دهه فجر فرصتی برای بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی است، پیشرفت‌هایی که باید برای نسل جوان مرور شود تا آنها بدانند تاریخ سیاه طاغوت چه بلایی بر سر گذشتگان آورده و حالا به برکت انقلاب اسلامی چه فرصت‌هایی برای جهش دانایی و توانایی مردم خلق شده است، در این روایت قرار است رفع موانع سواد با سقوط پهلوی را بررسی کنیم.

خارکوهی: ۹۵ درصد مردم گلستان باسواد هستند

غلامرضا خارکوهی با بیان اینکه خدمات بعد از انقلاب در زمینه تعلیم و تربیت فوق‌العاده زیاد است، گفت: توسعه مدارس و دانشگاه در رشته‌های مختلف به طور گسترده در استان گلستان رشد داشته به طوری که قبل از انقلاب حدود ۳۷ درصد از جمعیت 10 تا ۴۹ ساله استان گلستان با سواد بودند ولی اکنون حدود ۹۵ درصد باسواد هستند.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در گلستان افزود: قبل از انقلاب تعداد مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، فنی و حرفه‌ای و شبانه‌روزی استان گلستان در مجموع ۱۸۷ مدرسه بود اما اکنون تعداد مدارس استان گلستان افزایش پیدا کرده است.

خارکوهی توضیح داد: تعداد مدارس استان گلستان در دوره ۴۰ ساله جمهوری اسلامی حدود ۴۰ برابر مدارس دوره ۵۷ سال حکومت پهلوی افزایش یافته است.

وی گفت: علاوه بر این بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از خدمات خوبی که برای اولین بار در آموزش و پرورش انجام شد فعالیت‌های قرآنی بود در این راستا آموزش و پرورش استان گلستان ۱۵ مرکز دارالقرآن تاسیس کرد که در این مراکز سالانه حدود ۳۰ هزار نفر از دانش‌آموزان آموزش‌های قرآنی می‌بینند.

به گفته خارکوهی؛ همچنین سالانه ۱۱۶ هزار نفر از دانش آموزان و فرهنگیان گلستانی در طرح مسابقات حفظ موضوعی و روخوانی جزء ۳۰ قرآن کریم شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان و فرهنگیان گلستانی برگزیده مسابقات کشوری و منطقه‌ای قرآن عترت و نماز شدند که دو نفر از آنها به مسابقات بین‌المللی راه یافتند.

خارکوهی بیان کرد: همچنین در همه مدارس استان گلستان مکانی برای اقامه نماز تهیه شده و در ۷۰۰ مدرسه نمازخانه زیبا و مستقلی احداث شده است که نقش مهمی در برپایی نماز جماعت و جذب دانش‌آموزان به این فریضه الهی ایفا می‌کند.

نظری: 3 هزار مدرسه سنگر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان گلستان شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان نیز با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت گفت: ۳ هزار مدرسه با ۲۵ هزار معلم و ۴۰۲ هزار دانش‌آموز در سنگر تعلیم و تربیت استان گلستان فعالیت دارند.

سید رضا نظری با اشاره به رشد ورزشی در مدارس استان بیان کرد: طی ۲۴ سال از تاسیس استان گلستان ۷۰ پروژه ورزشی درون مدرسه‌ای اجرا شد و فقط در دولت سیزدهم ۴۴ پروژه ورزشی درون مدرسه‌ای به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: ۴۴ پروژه ورزشی درون مدرسه‌ای در ایام‌الله دهه فجر امسال افتتاح شود که تاکنون ۳۸ پروژه بهره‌برداری شده و سه پروژه در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.