1400-08-01 09:26
1983
0
76664
مدیریت اعتبارات یا بحران مدیریت؛

تیرهای فرسوده برق در خط مقدم بحران گلستان/ واکنش معاون توانیر به شبکه فرسوده برق گلستان چه بود؟

در حالی مسئولان توانیر بیان می کنند که اعتباری برای نوسازی ۲۳۹ کیلومتر شبکه برق فرسوده گلستان ندارند که سایه بحران در استان گلستان همواره سنگینی کرده است.

به گزارش گلستان ما، نام گلستان با بحران گره خورده است آمارها در چند سال اخیر نشان داده که این استان مستعد بحران و حوادث است.

در سال ۹۸ سیل ویران گر که باعث آبگرفتگی و تخریب نزدیک به ۲۴ هزار واحد در استان گلستان شد از یاد هیچ گلستانی نمی رود و بسیاری از مردم ایران آق قلا را به عنوان شهری غرق در آب به یاد دارند.

زلزله رامیان و مراوه تپه و تخریب نزدیک به یک هزار واحد مسکونی نیز نشان داد که بحران زلزله بر سر این استان سایه افکنده و در صورت عدم مقاوم سازی واحدهای روستایی ممکن است خسارت های جانی چنین حوادثی افزایش یابد.

وزش باد شدید و طوفان نیز هر از گاهی در استان گلستان اتفاق می افتد و این مهم نشان می دهد که دستگاه های اجرایی استان گلستان باید در حوزه مدیریت بحران همیشه چکمه پوش باشند و هر قصوری در این مسیر باعث آسیب به جان شهروندان و یا مشقت آنها در زمان بحران می شود.

یکی از موضوعاتی که در سفر غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توانیر به استان گلستان به آن اشاره شد موضوع تیرهای فرسوده بود، این سفر در حالی رقم خورده بود که چند روز پیش بر اثر وزش باد تنها ۵۰ کیلومتر بر ساعت در شهر گرگان سقوط تیرهای برق و افتادگی شاخه های چنارهای سطح شهر باعث اختلال در شبکه برق شده بود.

در این سفر عنوان شد که ۲۳۹ کیلومتر شبکه تیرهای برق استان گلستان فرسوده است و این به منزله آن است که در بحران های با مخاطرات بیشتر احتمال قطعی شبکه و ناپایداری آن وجود دارد.

واکنش معاون هماهنگی توانیر به فرسودگی شبکه تیر برق در گلستان
گرچه رخشانی مهر  در حاشیه این سفر بیان کرد که  چنین پولی توانیر برای تعویض کل شبکه ندارند و مسئولان شرکت برق را به تعویض تنها تیرهای برق از رده خارج تشویق کردند ولی باید این مهم را در نظر گرفت بی توجهی به این مسئله در چند سال آینده گریبان استان گلستان را خواهد گرفت و بیشترین خسارت ناشی از بروز این حادثه را شرکت توانیر خواهد دید و قطعا علاج بخشی اساسی این مسئله بهتر از مسکن های موقتی است.

بخشی از این تیرهای برق و سیم های برق متاسفانه قدمت آنها به قبل از انقلاب بر می گردد و شاید به دلیل عدم اعتبار لازم در سنوات گذشته به این منظور و یا بی توجهی این تیرهای برق فرسوده و سیم های نامرغوب هندی برای چند دهه مهمان استان گلستان شده است.

افتادگی تیرهای برق عادی نیست
رسول حسام، سرپرست مدیریت بحران استان گلستان در این باره می گوید:  این وظیفه ذاتی و مستمر دستگاه مربوطه است که  نسبت به نگهداری و تعویض این تیرهای برق و غیره اقدام کند و تدبیر لازم در زمان حوادث داشته باشند.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان  ادامه داد: باید این تیرهای برقی که مقاومت های لازم ندارم و در حوادث مشکل ساز می شود تعویض شود تا ضریب ایمنی افزایش یابد.

حسام بیان کرد: معمولا افتادگی تیرهای برق بر اثر طوفان ها بسیار شدید رقم می خورد اما اگر یک بازده زمانی ۱۰ ساله گذشته را بررسی کنید می بینیم شاهد افتادگی تیرهای برق زیادی بودیم و آیا باید اسم آن را حادثه بگذارید و این مسئله عادی نیست و دستگاه مربوطه باید به این موضوع توجه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی دستگاه متولی می داند که بر اثر یک باد ۵۰ کیلومتری تیرهای برق به زمین می افتد باید نسبت به تعویض آن اقدام کند و در یک پهنه ای که ۵۰۰ تیر برق وجود دارد وقتی  دو تیر برق بر اثر وزش باد به زمین می خورد ناشی از آن است که این تیرهای فرسوده به موقع جابه جا نشده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر طوفانی بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر می وزید و تیرهای برق به زمین می خورد می توانستیم اسم آن را حادثه بگذاریم و ضرورت دارد همه دستگاه ها ضریب ایمنی خود را بالا ببرند و چنین موضوعاتی را در مدیریت بحران استان پیگیری می کنیم.

حسام ابراز داشت: وظیفه ذاتی دستگاه است که در فصل سرما برنامه ریزی کند تا حوادث ناشی از طوفان به مردم کاهش یابد و باید دستگاه ها خود را برای شرایط بحران آماده کند.

ضرورت جابه جایی بیش از ۱۰ هزار تیر برق معارض و فرسوده 
علی اکبر نصیری با بیان اینکه در در رابطه با اصلاح و بهینه سازی شبکه و رفع حریم ۶۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: ۱۰ هزار و ۵۳۳ تیر باید به دلیل فرسودگی و یا رفع حریم جابه جا شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان ابراز داشت: تیرهای فرسوده در دو بخش در حال تعویض است پروژه ای به نام سیم های کابل خودنگهدار در بخش فشار ضعیف انجام می شود که بر اساس اجرای این پروژه در مکانی که تیرهای فرسوده قرار دارد تعویض می شود

نصیری بیان کرد: در دیگر پروژه تیر فرسوده شبکه ۲۰ کیلولت که بیشتر در منطقه شمالی استان قرار دارد مقام سازی و یا تعوض می شود این تیرهای برق بر اثر  آلودگی محیطی دچار خردگی شدند و از محل اعتبار مقاوم سازی و بهینه سازی شهری و روستایی تیرهای برقی که وضعیت بدی دارند تعویض می شوند.

وی افزود: همچنین ماده ای به پایه های بتنی تزریق می شود که بر اثر آن  مقاومت این تیرهای برق افزوده می شود  و در راستای اجرای این پروژه تعویض ۶۰۰ تیر برق در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان ابراز داشت: شکستگی تیر برق بر اثر طوفان در سطح استان زیاد رقم نمی خورد و افتادگی تیرهای برق به چند عامل از جمله سرعت طوفان و تنش های محیطی و فرسودگی تیر بستگی دارد که باعث بروز حادثه می شود.

نصیری خاطرنشان کرد: در طوفان متعدد و همچنین حوادث متعددی که وجود دارد شبکه ما پایداری خوبی داشته چرا که ارزیابی خوبی برای پایداری شبکه انجام شده است.

.
وجود تیرهای فرسوده بتنی در استان گلستان در حالی است که حتی در برخی از محلات شهر گرگان تیرهای چوبی وجود دارد که مستعد آن است که در وزش بادهای شدید به زمین بخورد.

امیدواریم که در سفر نماینده ویژه وزیر نیرو به گلستان در خصوص افزایش قیمت قبض‌های مشترکین برق گلستان و اعتراض‌های مکرر مردم بار دیگر به این مسئله توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.