1402-09-27 09:31
2735
0
87951

تازه‌ترین شماره نشریه انقلاب منتشر شد

شماره جدید نشریه انقلاب با تیتر «روزی که شهر گرگان گلگون شد» همراه با مطالب متنوع تاریخی توسط غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گلستانی منتشر شد.

 به گزارش خبرنگار سرویس پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ شماره ۲۳۵ و ۲۳۶ نشریه انقلاب - ویژه پاییز سال ۱۴۰۲ - در ۸ صفحه و دورنگ به قیمت ۲۰۰۰ تومان آماده شد که حاوی برخی از رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی استان گلستان به‌ویژه قیام ۵ آذر سال ۱۳۵۷ گرگان است و برای علاقه‌مندان به مباحث تاریخ معاصر بسیار حائز اهمیت است. عناوین مطالب مهم این شماره نشریه انقلاب چنین است:

* جمعیت در خیابان موج می‌زد - خاطرات رمضانعلی سالک جانباز  25درصد قیام ۵ آذر سال ۵۷ گرگان

* ساواکی‌ها از داخل جمعیت مردم را می‌زدند - خاطرات قنبر عرب حسن‌خانی شاهد عینی قیام ۵ آذر سال ۵۷ گرگان

* سال ۵۸، سخنرانی سفیر فلسطین در مراسم اولین سالگرد شهدای ۵ آذر گرگان

* یلدا دومین و مشهورترین آیین باستانی ایرانیان - غلامرضا خار کوهی تاریخ‌نگار

* خاطرات سید منیرالدین حسینی شیرازی از تبعیدگاه گنبدکاووس در سال ۵۱
 * اسناد گویا: هزینه گزاف تحصیل در دانشگاه‌ها در قبل از انقلاب و درخواست کمک از انجمن شهر گرگان

* پیام امام خمینی خطاب به ملت ایران به مناسبت به مسلسل بستن بارگاه مقدس امام رضا (ع) توسط عوامل رژیم شاه و اعلام عزای عمومی روز یکشنبه در سال ۵۷

* تصاویر شهدای ۵ آذر گرگان

-------------------------------------------------------------------------------------------
 متن سرمقاله این شماره نشریه انقلاب تحت عنوان «روزی که شهر گرگان گلگون شد» توسط غلامرضا خارکوهی نگاشته شده و چنین است:

مردم منطقه گرگان از مهرماه سال ۵۷ مبارزات خود را علیه رژیم پهلوی شدت بخشیدند، و هر روز و هر شب به اشکال مختلف بر انتقادات و اعتراضاتشان افزودند: با برپایی تظاهرات خیابانی، تحصن و اعتصاب در ادارات دولتی، برگزاری جلسات مخفی در خانه‌ها، برگزاری مراسم عمومی سیاسی در مساجد و سالن تختی و مراکز آموزشی و عمومی، چاپ و پخش اطلاعیه، انجام بحث‌های سیاسی خانوادگی و اجتماعی (خیابانی، توکلاسی، محل کار، داخل ماشین، و در محیط اداره)، سنگ پراکنی به‌سوی مأموران شهربانی، تحمل در برابر کمبود سوخت (نفت، بنزین، گازوئیل)، شعارنویسی روی دیوارها، چسباندن اطلاعیه‌های سیاسی علیه رژیم بر دیوارها، نصب پارچه نوشته‌های سیاسی در خیابان‌ها، انجام سخنرانی در مجالس و تظاهرات، ضبط و توزیع نوار سخنان امام خمینی بین مردم، پوشیدن کفش‌کتانی توسط جوانان برای جنگ‌وگریز با مأموران در کوچه‌پس‌کوچه‌ها، فرار سربازان از پادگان‌ها، کم‌کاری برخی از مأموران برای همبستگی و همراهی با انقلاب، باز گذاشتن درب منازل برای پناه‌گرفتن مردمی که از تیررس گلوله‌های مأموران فرار می‌کردند، پذیرایی خانواده‌ها از انقلابیون و مجروحان با دادن غذا و لوازم امدادی، و... این‌گونه اقدامات تا اوایل آذر سال ۵۷ به طور فزاینده تداوم داشت، تا اینکه پیام تازه‌ای از سوی امام خمینی رهبر مبارزات ملت ایران منتشر شد. امام در این پیام با اشاره به حمله مأموران شاه به حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقدس نوشته بود: «دولت یاغی نظامی، به امر شاه، تر و خشک را به آتش کشیده و یکی از بزرگ‌ترین ضربه‏های این جنایت‌کار به اسلام، به مسلسل بستن بارگاه قدس حضرت علی بن موسی‌الرضا - صلوات‌الله‌علیه - است. این بارگاه مقدس در زمان رضاخان به مسلسل بسته شد و قتل‌عام مسجد گوهرشاد [در سال ۱۳۱۴] به وجود آمد، و در زمان محمدرضا خان [روز ۲۹ آبان سال ۱۳۵۷] آن جنایت تجدید، و دژخیمان شاه در صحن و حریم آن حضرت ریخته و کشتار کردند. ملت مسلمان باید از این شاه و دولت یاغی غاصب تبرّی کنند و مخالفت با آن لازم است. تمام اقشار ملت، خصوصاً اهالی قُرا و قصبات، باید بدانند که شاه غاصب و دولت یاغی او کمر به هَدْم مقدسات اسلام بسته‏اند، و اگر مهلت پیدا کنند به محو آثار شریعت برمی‏خیزند.»

امام خمینی در ادامه تأکید کرده بود که ملت ایران با هر وسیله ممکن، برای سقوط رژیم پهلوی قیام کنند. سپس روز یکشنبه ۵ آذر سال ۵۷ را که هفتمین روز واقعه مشهد بود را روز عزای عمومی اعلام نمود. به دنبال این پیام مردم گرگان صبح آن روز به‌منظور دفاع از قداست امام رضا (ع) در محل امامزاده عبدالله گرگان اجتماع عظیمی تشکیل دادند که همه اقشار اجتماعی از شهر و روستاهای گرگان و بندرگز و کردکوی و علی‌آبادکتول... در آن حضور داشتند. مردم می‌خواستند از امامزاده به‌طرف میدان وحدت (شهرداری) آرام راهپیمایی نمایند که با گلوله‌باران مأموران شهربانی و ژاندارمری مواجه شدند، مأموران رژیم پهلوی آن روز ۸ هزار گلوله شلیک کردند و تعداد ۱۴ نفر شهید و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح شدند.

حتی آن روز مأموران بیمارستان و داروخانه گرگان را هم به گلوله بستند. این واقعه تلخ که ۷۷ روز قبل از پیروزی انقلاب در شهر گرگان به وقوع پیوست، در تاریخ معاصر ایران ماندگار شد و سال‌ها بعد در شورای فرهنگ عمومی ایران ثبت گردید و مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و به‌عنوان روز ملی گرگان در شورای شهر گرگان تصویب شد؛ لذا معرفی این حماسه بزرگ به نسل‌های آینده ضرورتی انکارناپذیر است.

خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما

غلامرضا خارکوهی سردبیر و تاریخ‌نگار انقلاب
 
 ***********************
اینک p.d.f کامل نشریه انقلاب

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.