1401-08-19 12:50
702
0
82224
پس از دهه‌ها بی‌توجهی

افسانه «مار سرخ» در گلستان زنده شد

به ابتکار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان شعار امسال جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین به دیوار دفاعی گرگان اختصاص یافته و مسئولان برگزاری در تلاش هستند تا با شعار «‌ایستاده‌ایم برای جهانی شدن دیوار دفاعی گرگان» شرایط بهتری را برای این دیوار دفاعی فراهم کنند

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ شاید یکی از مرموزترین بنا‌های تاریخی جهان باشد، معماری پیچیده که به دست ایرانیان رقم خورده و گفته می‌شود در قرن پنجم میلادی ساخته شده است.

مردم گلستان به واسطه آجر‌های سرخ که در این بنا به کارگرفته از آن به عنوان «مار سرخ» یاد می‌کنند، مار سرخی که زیر سایه سار گلستان به طول ۲۰۰ کیلومتر خفته و کسی هم به آن توجه نکرده است.

شاید در کنار بافت تاریخی و برج جهانی قابوس، این دیواره سرخ را باید ارزشمندترین گنیجه میراث فرهنگی گلستان دانست، دیواری که به دلیل بی‌توجهی به آن در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسید و پس از ثآن از این ظرفیت ارزشمند در حوزه گردشگری مسئولان امر نتوانستند بهره ببرند.

قطعاً احیاء و مرمت این دیوار تاریخی باعث می‌شود پای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری به گلستان بازد شود و این مسأله یعنی بهبود اقتصاد گردشگری استان ولی برای تحقق این مسأله راه سخت و طولانی پیش پای مسئولان است.

دیوار دفاعی گرگان که آن را در کتب تاریخی با نام‌های دیوار بزرگ اسکندر می شناسند، دیواریست که قدمت آن تقریباً به اندازه دیوار چین است.

دیواری طویل که در روزگاران دور در شمال شرقی کشورمان به مانند دژی مستحکم در برابر بیگانگان قد علم کرده و ساکنان خطه‌ی گرگان را در آغوش خود حفظ کرده است.

به عقیده کارشناسان این دیوار نیز همانند دیوار چین به منظور دفاع از مرز‌های کشور و مقابله در برابر نفوذ دشمنان ساخته شده است و از نظر ابعاد علمی ساخت این دیوار معماری شگفت‌انگیزی دارد.

امنیت و آسایش ارمغان ارزشمند این دیوار برای گذشتگان بوده و امروز شکوه کم نظیری را در چشمان بینندگان به تصویر می‌کشد، امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه‌های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره‌های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است اما چشم مسئولان بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ۱۷ سال است که به آن نیفتاده و کسی از آن خبر نمی‌گیرد.

محمدجواد ساوری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در این باره می‌گوید: متأسفانه دیوار دفاعی گرگان با تاریخ یک هزار و ۶۰۰ ساله تاکنون مغفول مانده و‌امیدوارم این اثر تاریخی از مهجوریت خارج شود.
این مقام مسئول بیان کرد: در نزدیکترین نقطه دیوار در یک بومگردی از ۷۳ کشور دنیا توریست وارد استان می‌شود و‌امیدواریم با همت دولت بتوانیم این اثر تاریخی را به خوبی معرفی کنیم.
ساوری ابراز داشت: دیوار دفاعی گرگان سومین دیوار تاریخی دنیا به شمار می‌رود این اثر تاریخی از نظر عدم مداخلات بشری رتبه نخست را در دنیا دارد، ‌امیدوارم بتوانیم دیوار دفاعی گرگان را از مظلومیت و مهجوریت خارج کنیم و شاهد رونق گردشگر در این مکان باشیم.
وی یادآور شد: می‌دوارم به همت دولت سیزدهم جزیره آشوراده تعیین و تکلیف شود، متأسفانه به دلیل کم‌توجهی گذشته جزء پنج استان آخر هستیم که‌امید داریم با حمایت دولت سیزدهم غبار محرومیت را از چهره استان بزداییم.

به ابتکار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان شعار امسال جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین به دیوار دفاعی گرگان اختصاص یافته و مسئولان برگزاری تلاش هستند تا با شعار «‌ایستاده‌ایم برای جهانی شدن دیوار دفاعی گرگان» شرایط بهتری را برای این دیوار دفاعی فراهم کنند.
پیش از این نیز حمید عمرانی رکاوندی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دیوار تاریخی گرگان برای ثبت در یونسکو، گفت: روند تکمیل پرونده دیوار تاریخی گرگان در استان انجام شده و بستگی به نظر کشور دارد که طبق اولویت پرونده کدام یک از آثار تاریخی را به یونسکو ارسال شود.
عمرانی بیان کرد: با همکاری استانداری، اداره کل میراث فرهنگی استان و غیره اقدامات می‌دانی انجام داده و فرآیند ثبت را طی می‌کنیم.
البته اعتبارات برای احیای دیوار دفاعی گرگان چنگی به دل نمی‌زد و برای اینکه غفلت چند ده ساله به این دیوار دفاعی جبران شود باید مسئولان اعتبارات لازم را برای احیاء حفاظت و تملک اراضی تأمین کنند.
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.