1402-09-02 17:15
1091
0
87566
خان اول خلیج گرگان برداشته شد؛

آبرسانی خلیج گرگان یک گام برای جلوگیری از فاجعه زیست‌محیطی

بازگشایی کانال آب‌رسان خلیج گرگان بارقه‌ای امید برای جلوگیری از فاجعه زیست‌محیطی ایجاد کرده؛ اما مسئولان می‌دانند این گام به‌تنهایی کافی نیست و باید ۱۵ گام دیگر برای کاهش مخاطرات در این منطقه برداشته شود.

 به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ در روز گذشته کانال آب‌رسان خلیج گرگان بازگشایی شد تا بخشی از بار روانی جامعه در خصوص آینده خلیج گرگان و مخاطراتی که در پیشرو آن بود کاهش یابد.

تسهیل تبادل آب بین خلیج گرگان و دریایی خزر یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که از طریق بازگشایی کانال صورت گرفت.

مهم‌ترین مسئله‌ای که شاید باعث شد مسئولان استان پای‌کار خلیج باشند موضوع پیامدهای زیست‌محیطی آن بود؛ اما مسئولان استان انتظار دارند که سطح خلیج گرگان بین ۳۵ تا ۷۰ سانتی‌متر با این اقدام افزایش یابد البته اما و اگرهایی دراین‌خصوص مطرح است از جمله موضوع کاهش تراز خزر و میزان تبخیر آب در این منطقه و عدم تغذیه مناسب از رودخانه‌های منتهی به خلیج که باعث می‌شود مسئولان به دنبال اجرای برنامه‌های دیگر علاج بخشی خلیج گرگان باشند.

در حال حاضر اختلاف تراز بین خزر و خلیج گرگان از طریق کانال ایجاد شده باعث شده که آب از سویی خزر به سمت خلیج روانه شود و این موضوع باعث افزایش بهبود کیفیت آب در خلیج گرگان خواهد شد؛ اما هیچ‌کسی نمی‌داند که آینده چه می‌شود و ممکن است باز مثل سال‌های گذشته قهر خزر و فرسایش آبی آن باعث شود که این کانال هم بار دیگر خشک شود و لذا مسئولان به دنبال آن هستند که در فاز بعدی با پمپاژ و تغذیه مصنوعی آب خزر به خلیج گرگان شرایط را حفظ کنند.
 نکته نگران‌کننده ماجرا پیش‌بینی‌هایی است که می‌گوید در یک قرن آینده میزان سطح خزر در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۹ متر و در بدبینانه‌ترین حالت ۱۸ متر کاهش خواهد یافت و این مسئله بیانگر آن است که علاوه بر تلاش برای احیاء خلیج گرگان و جلوگیری از پیامدهای زیست‌محیطی مسئولان باید مسئله سازگاری اقلیمی را پیگیری کنند و تلاش کنند که پس‌روی آب دریای خزر به زندگی ساحل‌نشینان و حتی مردم استان تأثیر منفی نگذارد.

علی‌محمد زنگانه در خصوص بازگشایی کانال آب‌رسان می‌گوید اگر به این طرح توجه نمی‌شد خلیج گرگان می‌توانست کانون ریزگرد در وسعت ۵۰ هزار هکتار در استان شود.

وی متذکر شد: پیش‌بینی ما این است که باتوجه‌به وسعت خلیج گرگان نزدیک یک ماه زمان ببرد تا تبادل کامل آب با حجمی نزدیک به ۴۸۰ کیلومترمربع انجام شود و امیدواریم در سفر دوم رئیس‌جمهور شاهد بهبود کیفیت آب خلیج و بالا آمدن سطح آن باشیم.

این مقام مسئول افزود: پیش‌بینی می‌شود از این کانال ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب وارد خلیج گرگان شود و در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان به دنبال تغذیه مصنوعی خلیج از طریق پمپاژ هستیم و این طرح نیز مانند لایروبی کانال آب‌رسان در کوتاه‌ترین مدت پیگیری می‌شود.

استاندار با اشاره به تجدید حیات خلیج گرگان ادامه داد: در این گام حجم آبی که بین خلیج و دریا تا یک ماه آینده تبادل می‌شود چندین برابر حجم سدهای موجود در استان است و امروز در کیلومتر ۳ و سه دهم از مسیر کانال بازگشایی برای این تبادل انجام شد.

وی متذکر شد: برای احیای خلیج گرگان حدود ۱۶ برنامه مداخله‌ای در نظر گرفته شده است که تسهیل تبادل آب بین خلیج و دریا از طریق لایروبی کانال‌ها مهم‌ترین آن بود و مداخلات دیگر مانند پمپاژ، تغذیه مصنوعی، لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج در دستور کار است.

این مقام مسئول ابراز داشت: در زمینه لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج تا کنون قرارگاه شهید لولایی ۱۶۰ کیلومتر لایروبی انجام داده است و در همین فاز سطح تراز آب خلیج ۳۵ تا ۷۰ سانتی‌متر افزایش پیدا می‌کند.

محمدرضا کنعانی می‌گوید: شوری آب خلیج گرگان به بالاترین میزان در یک دهه گذشته رسیده بود و اگر کانال آشوراده لایروبی و بازگشایی نمی‌شد تلفات زیادی را در آبزیان خلیج شاهد بودیم.

مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان ادامه داد: آب شیرین نقش پایدار اکولوژیکی دارد و بخش عمده‌ای از آن از حوزه آبخیز بالادست از قره‌سو و نکارود و همچنین خزر تأمین می‌شود که به خود پالایی سیستم کمک می‌کند.

جعفر خنیور نماینده هلدینگ دریایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز در این برنامه طول محدوده لایروبی را حدود یازده کیلومتر و حجم آن را یک میلیون و چهارصد و بیست هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: با دستور رئیس‌جمهور لایروب‌های خاص، لایروب کاتر ساکشن، لایروب آبی و خاکی و سایر ماشین‌های موردنیاز را تأمین کردیم تا این حجم بزرگ از عملیات را انجام دهیم؛ زیرا به دلیل عمق نامناسب لایروبی با دستگاه‌های راه‌سازی امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: در این طرح تمام الزامات زیست‌محیطی را رعایت کردیم و این طرح نامزد دریافت جایزه برتر ملی از انجمن مدیریت پروژه ایران شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: برای نخستین‌بار در کشور تیرهای چوبی در این طرح استفاده کردیم، به طول بیش از پنج کیلومتر در دو طرف کانال که مانع ورود رسوب به کانال در آینده می‌شود.

وی گفت: چهار درصد از طرح باقی‌مانده که شامل برداشت راه‌هایی است که برای لایروبی ایجاد کردیم و تکمیل علائم کمک ناوبری برای ایمن‌سازی کانال است.
 خلیج گرگان به‌عنوان بزرگ‌ترین خلیج دریای خزر نام برد، خلیجی که بر اثر گسترش شبه‌جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر به وجود آمده و به طول ۷۰ کیلومتر در مساحتی ۴۰۰ کیلومتری گسترانیده شده. در جهت شرق به غرب حداکثر عمق آن چهار متر است و این عمق از غرب به شرق تا ضلع جنوبی شبه‌جزیره آشوراده افزایش می‌یابد.

در بخش غربی خلیج، شوری آب آن نسبت به دریای خزر به دلیل کاهش عمق و افزایش تبخیر آب بیشتر می‌شود. می‌توان از خلیج گرگان به‌عنوان منبع یکی از بهترین خاویار سیاه جهان و زیستگاه ماهیان با ارزشی نظیر غضروفی، سفید و کفال نام برد.
 انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.