1400-09-27 20:36
522
0
77613
جیب خالی پُز عالی؛

وقتی تباهی زندگی مشترک با حسادت کلید می‌خورد/ توقعات نادرست و چشم و هم‌چشمی آفت اصلی ازدواج

حسادت، چشم و هم چشمی و رقابت ناسالم در برخی خانواده‌ها از یک سو زمینه‌ای برای بالا رفتن سن ازدواج، از سوی دیگر عاملی مهم در افزایش طلاق شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از عصرهامون، جیب خالی پُز عالی؛ این حکایت زوج های جوانی است که علیرغم اینکه دخل و خرج زندگیشان با هم همخوانی ندارند اما بر سر رقابت ناسالم با اطرافیان سعی در انتخاب مهریه بالا، برگزاری یک مراسم لاکچری، یا تهیه اسباب و اثاثیه و منزلی دارند که باید برای این بریز و بپاش های پُروپیمان از زمین و زمان وام و قرض گرفته تا به مراد دل برسند.

مرادی که با اندک سختی ستون های رویای زیبای زندگی مشترک‌شان را فرو می ریزد و آن خانوادهبه اصطلاح خوشبخت را راهی دادگاه خانواده می کند؛ آری یکی از آفت‌های کشنده زندگی مشترک چشم و هم چشمی، توقعات نادرست و حسادت است.

 حسادتی که در سوره "نساء" و "تکاثر" نیز بدان اشاره شده و قرآن کریم نقد زیادی به چشم و هم چشمی وارد کرده و افرادی که به دنبال چشم و هم چشمی می روند را توبیخ و مورد سرزنش قرار داده است.

با این وجود گیر و دارهای ناشی از چشم و هم چشمی اکثرا در زندگی زوجین شکاف‌های بزرگی ایجاد کرده به این علت که رقابت ناسالم مالی بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی خانواده، انزوای فردی را به دنبال دارد.

مسابقه‌ی بدون برنده

رهبر انقلاب نیز در یکی از خطبه های عقد جاری شده در مهرماه سال 77 بیان کردند: اسیر تجمّلات، تشریفات، چشم و هم چشمی نشوید، خودتان را در دام مسابقه‌ی مادی در امر زندگی نیندازید، هیچ کس در این مسابقه، خوشبخت و کامیاب نمی‌شود، این ظواهرِ زرق و برق‌دارِ زندگی شخصی، این‌ها هیچ کدام انسان را نه خوشبخت می‌کند، نه دلشاد و راضی می‌کند، اصلاً انسان هر چه گیرش می‌آید، باز چیز بیشتری را می‌خواهد، در حسرت یک چیز بهتری است، در شرع مقدس هست «العفاف و الکفاف»، به همان زندگی که بشود گذراند و انسان محتاج کسی نباشد و در عسرت نباشد، این جور پیش ببرید.

دادگاه خانواده، عاقبت چشم و هم چشمی در زندگی مشترک

مهسا کریمی، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه چشم و هم چشمی و توقعات ناسالم و نادرست پایه های اصلی زندگی را لرزان و  برهم می زند، گفت:گاها چشم و هم چشمی با بالا بردن سطح توقعات نشان از حسادت به فرد مدنظر است که این مهم به زندگی شیرین زناشویی را لطمه زده و بین زوجین دعوا و درگیری رخ می دهد.

وی تصریح کرد: مقایسه زندگی خود با دیگران بدون در نظر گرفتن شرایط مالی خانواده نه تنها زوجین را سرگردان و متشنج دارد که گاها فرزندان را نیز دچار اضطراب و نگرانی می کند.

 این روانشناس با اشاره به اینکه خانواده کانون محبت، آرامش و تفاهم است، بیان کرد: وقتی زن و مرد زندگی خود را با اطرافیان مقایسه کرده و نمی خواهند چیزی از دیگران کم داشته باشند در واقع با لجاجت و کش مکش و عدم رضایت از یکدیگر، زندگی مشترک را با با حسادت کلید زده و به تباهی می کشانند.

به گفته وی، چشم و هم چشمی، تجملات، بریز و بپاش ها لاکچری از یک سو و اجاره خانه بالا، هزینه سرسام آور عروسی از طلا تا لوازم منزل و سایر موارد از سوی دیگر زمینه ای برای افزایش سن ازدواج، تاخیر و البته فرار جوانان از ازدواج، این سنت الهی شده است.

کریمی ادامه داد: آنچه امروز به عنوان یکی از علل طلاق در جامعه رواج دارد موضوع حسادت و چشم و هم چشمی است، در اینباره گاها یک از زوجین برای عدم فروپاشی زندگی حتی از نان شب خانواده می گذرد و پول قرض می کند تا بتواند با راضی نگه داشتن طرف مقابل همه چیز را خوب نشان دهد.

وی تصریح کرد: این ترفند چند صباحی بیشتر راهکار مشکلات نبوده، چرا که ریشه این آفت ناشی از حسادت، کمبودهای مادی و تربیتی دوران طفولیت و مشکلات فرهنگی جامعه است، هرچند طرفین به خوبی می دانند این بریز و بپاش ها خوشبختی نمی آورد و سطح آن هر روز بالاتر می رود و در پایان این خواسته های نامعقول زندگی آنها را به ورطه نابودی و طلاق می کشاند.
 
این کارشناس اذعان کرد: نداشتن رضایت از زندگی، احساس تنفر و حقارت، نداشتن آرامش، افسردگی و تنهایی، یاس و ناامیدی از دستاوردهای چشم و هم چشمی و حسادت در زندگی است که اگر سخت نگیریم و چشم و هم چشمی را کنار بگذاریم، با موانع کمتری مواجه بوده و حس خوشبختی خواهیم کرد.
 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.