1401-10-08 13:15
307
0
82757
در میزگرد تخصصی حماسه ۹ دی مطرح شد؛

ضرورت تکرار ۹ دی در برابر فتنه‌های دشمنان/ چگونه در سیاه چاله فتنه گرفتار نشویم

کارشناسان میزگرد تخصصی بصیرت افزایی و حماسه ۹ دی به راهبرد‌های جلوگیری از فتنه پرداختند و به ضرورت بصیرت افزایی تأکید کردند.

به گزارش گلستان ما؛ تقریباً ۱۳ سال از ماجرای حماسه ۹ دی می‌گذرد ولی هر ساله ما به این روز که به عنوان یکی از یوم الله‌های انقلاب اسلامی نامگذاری شده اهتمام داریم و لذا این روز به عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است.

فتنه‌های اخیر دشمنان در ناآرامی کشور نشان می‌دهد که ما باید همواره با بصیرت در مسیر انقلاب اسلامی گام برداریم و ۹ دی نباید از خاطر تاریخی ملت ایران فراموش شود و باید به کنشگری‌های اجتماعی در خصوص این روز بپردازیم.

از این رو میزرگرد تخصصی بصیرت افزایی و حماسه ۹ دی در گلستان با همت پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما برگزار شد و کارشناسان سیاسی و اجتماعی این میزگرد به ابعاد مختلف فتنه ۸۸ پرداختند.

کارشناسان در این میزگرد به این مسأله پرداختند که فتنه ۸۸ چگونه و با چه هدفی شکل گرفت و آرایش گروه‌های سیاسی داخلی در قبال فتنه ۸۸ چگونه بود؟ و نقش رهبر معظم انقلاب در خنثی‌سازی فتنه ۸۸ چگونه بود؟

همچنین بصیرت مردمی در خاموش کردن آتش فتنه و نقش بانوان در این حماسه و راهکار پیشگیری از فتنه‌هایی مثل ۸۸ از دیگر مسائلی بود که در این میزگرد تخصصی مورد توجه قرار گرفت.


جذب حداکثری را به مشارکت حداکثری در انتخابات کوچک کردیم
منصور عتیقی، کارشناس مسائل سیاسی در این میزگرد اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی فتنه‌های متعدد و انبوهی را شاهد بودیم و در بین همه فتنه‌ها به نظر می‌رسد که در طول ۴۳ سال انقلاب فتنه سال ۸۸ یک محوریت خاصی پیدا کرده بود و لذا هر ساله به آن پرداخته می‌شود و این مسأله نشانه اهمیت آن است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: پردازش به این موضوع که چه مسائلی باعث بروز این فتنه شد ضرورت دارد و هم باید در دستور کار تحلیگران و رسانه‌ها قرار بگیرد و این اطلاعات نیز باید در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد.

عتیقی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از شاخص‌ترین کار‌هایی که باید انجام شود نگاه  تعمیقی در ادبیات انقلاب اسلامی است، ما باید انقلاب را با یک حرکت بازدارنده در برابر بسیاری از فتنه‌ها که رخ می‌دهد به شکلی واکسینه کنیم.

وی ابراز داشت: ادبیات انقلاب اسلامی یک زبان و ادبیات جدیدی نیست ولی گا‌هاً مسائل جدیدی و واژه‌های جدیدی به کار‌گیری می‌شوند و توجه‌ها را به خود معطوف می‌کند و در این زمینه مقام معظم رهبری سردمدار ادبیات انقلاب هستند و واژه‌هایی را بیان می‌کنند و گرچه حق مطلب را ما به این مسائل ادا نمی‌کنیم ولی بیان این سخنان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

این مقام مسئول افزود: غفلتی از ادبیات انقلاب اسلامی داشتیم که باعث بروز فتنه شد، در الجزایر برای پیروزی در انقلاب خود یک میلیون کشته داد ولی یک روز هم حکومت اسلامی نداشت.


عتیقی بیان کرد: یکی از نکاتی که رهبر انقلاب اسلامی پس از فتنه ۸۸ پرداخت و به آن تأکید کرد اسلامی کردن علوم اسلامی بود، حضرت آقا در بیانیه گام دوم هفت راهکار ارائه کرده و باید به آن توجه شود و نخستین مسأله نیز علم و پژوهش بود که باید سرلوحه قرار گیرد.

وی افزود: برای اسلامی کردن علوم انسانی اقداماتی از سال ۹۰ نیز شروع شد و در سال ۹۲ تعطیل شد و مسیر دیگری برای آن اتفاق افتاد؛ در بحث اسلامی کردن علوم انسانی باید نگاه خود را به علم تغییر دهیم، چیزی که ما از علم بدست آوردیم علوم تجربی است و علمی که در مبانی دینی ما از‌ایمان یاد می‌کنیم فراتر از علوم تجربی است که می‌توانیم به آن دست یابیم.

این مقام مسئول افزود: برای اینکه به قدرت بازدارندگی برسیم که دچار این فتنه‌ها نشویم باید به اسلامی کردم علوم انسانی اهتمام داشته باشیم، از این منظر علم از وجه توصیفی خود خارج می‌شود و تبدیل به یک مکتب می‌شود و از باید و نباید‌ها صحبت می‌کند و یک راه حل بنیادین برای اینکه بتوانیم قدرت بازدارندگی نظام را افزایش دهیم احیای اسلامی کردن علوم انسانی است.

عتیقی تأکید کرد: در بحث مهاجرت خارج از کشور و فرار مغز‌ها طوری در رسانه‌ها عنوان می‌شود که دانشجوی خارجی و جذب آن در ایران مثبت است ولی ضعف برای ایران تلقی می کنند ولی کشور‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند و بیش از 90 درصد مهاجرت به خارج از کشور علوم پایه است و به هیچ عنوان هیچ کشوری اجازه ورود به علوم انسانی خود را نمی‌دهند و مگر آنکه در مسیر اهداف کشورشان قلم و قدم بزنند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری ۱۳ سال قبل به این مسأله پرداخت و چه جفایی به ولایت و انقلاب بوده که به این مسأله نپرداختیم، نکته دیگری که باعث جلوگیری از بروز فتنه می‌شود و باید به آن بپردازیم بحث جذب حداکثری بود، جذب حداکثری از نمونه خاص ادبیات انقلاب اسلامی است که به آن به خوبی نپرداختیم و آن را به حضور حداکثری در انتخابات کوچک کردیم.

این تحلیگر مسائل سیاسی افزود: در اوایل دهه پنجاه در سخنان دکتر شریعتی بیان کردند جنگ ما جنگ روش‌ها است و در دهه ۸۰ بحث حضور حداکثری در انتخابات مطرح بود ولی عملاً جذب حداکثری را به حضور حداکثری در انتخابات عمل کردیم و در جذب حداکثری باید طوری عمل کنیم که افکار مردم را حامی انقلاب داشته باشیم.
باید به جذب حداکثری حرکت کنیم و سردار سلیمانی نیز به این مسأله تأکید دارند و بیان کردند که آن‌ها به جا به این مسأله اهتمام داشتند.

عظمت ملت ایران به دنیا در ۹ دی ثابت شد
نرگس خاتون حسینی، کارشناس اجتماعی و خانواده در این میزگرد تخصصی اظهار کرد: ملت ایران همواره ثابت کردند که در امتحانات الهی همواره پیرز بودند و حماسه ۹ دی از اتفاقات بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی بود که رقم خورد و مردم بار دیگر در حوزه ولایتمداری نشان دادند که پیرو رهبر هستند.

این کارشناس اجتماعی و خانواده بیان کرد: ولایتمداری مردم همواره ثابت شده و در حماسه ۹ دی بار دیگر به اثبات رسیده است و بساط فتنه برپیده شد.

حسینی بیان کرد: عظمت ملت ایران در ۹ دی به دنیا ثابت شد و ملت ایران ولایتمداری خود را بار دیگر به تمام دنیا ثابت کردند، تمام اقشار ملت ایران در این حماسه بی‌بدیل حضور داشتند و قشر بانوان که در این مسیر حضور پررنگی را از خود نشان داد.

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند ولی تمام جامعه بانوان نقش آفرین هستند، در جایی بانوان همسر و در جایی مادر و در جایی نقش دختر را در خانواده دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: ما حضور بانوان را در تمام لحظات انقلاب اسلامی و کشور داشتیم و در حماسه ۹ دی نیز این حضور را شاهد بودیم، حضور زنان در قسمت‌های مختلف را شاهد هستیم و آن چیزی که اهمیت دارد این است که زنان ما از دانایی و بصیرت بهره‌مند باشند و آن چیزی مورد توجه ما است در تمامی دانشگاه‌ها و عرصه‌های اجتماعی انتقال این دانش است.

حسینی بیان کرد: انتقال این دانش و بصیرت و آگاهی الزامی است و مادران ما به جهت نقشی که در خانواده‌ها دارند می‌توانند این دانش و آگاهی را به فرزندان خود منتقل کنند، جوانان خوش فکر و پر از آگاهی داریم و باید این آگاهی هدایت شود.

وی یادآور شد: قبل از آنکه به فرزندان خود اعلام کنید که چطور در جامعه حضور پیدا کنند نحوه حضور و ارتباط با افراد جامعه را باید بیاموزیم و آن‌ها را آگاه کنیم وفرزندان ما باید بدانند با چه شناخت و اعتقادی می‌توانند وارد جامعه شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: برای اینکه بتوانیم ملت ایران آگاه باشیم باید پشتیبان ولی فقیه باشیم و در ۹ دی این مسأله را شاهد بودیم.

مردم در فتنه ۸۸ انفعال برخی خواص را جبران کردند

رئیس دانشگاه پیام‌نور گرگان در میزگرد تخصصی بصیرت افزایی و حماسه 9 دی در گلستان گفت: خواص باید نقش خودشان را در روشنگری جامعه که بارزترین رسالت آنهاست نشان دهند.

اسماعیل نادری افزود: در زمان فتنه؛ حق و باطل با هم آمیخته می‌شود و دیدیم ولایت در بسیاری از امور مجبور شدند «أین عمار بگویند» تا کسانی که باید روشنگری کنند وارد عمل شده و به شبهات جامعه پاسخ دهند.

وی تاکید کرد: خواص باید در این زمینه با سرعت عمل بیشتری ورود کنند اما دیدیم برخی از آنها دست‌اندازهایی را ایجاد کردند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور گرگان گفت: وقتی در جریانات انقلاب اسلامی رجوع می‌کنیم می‌بینیم عوام و خواص دست در دست هم بسیاری از مشکلات را حل می‌کردند اما بعد از رحلت امام خمینی (ره) برخی خواص بخاطر ترجیح دادن منافع سیاسی به منافع مردمی به سمتی رفتند که منفعت‌شان جبران شود.

نادری گفت: یکی از مشکلات این است که خواص دچار آفت سیاست زدگی شدند و برای کسب رأی از گفتن حق سرباز می‌زنند و در این زمینه نقش خودشان را خوب ادا نکردند.

وی بیان کرد: توجه به منافع مادی باعث شد برخی افراد از جریان حق منحرف شوند، عده ای هم دنبال قدرت بودند که اینها نیز در مقابل انقلاب اسلامی ایستادند و حق خود را به این نظام توحیدی و ولایی ادا نکردند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم در فتنه ۸۸ انفعال برخی خواص را جبران کردند، گفت: فرامین مقام معظم رهبری اگر به درستی انجام می‌گرفت شاهد اغتشاشات در کف خیابان نبودیم، اسلامی شدن دانشگاه‌ها یکی از تاکیدات معظم له بود که در این بخش غفلت شده است.

نادری توجه به فضای مجازی را از دیگر مسائل مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر جوانان اوقات خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند باید به آنها خوراک خبری صحیح داده شود.

وی نقش خواص در حوزه فضای مجازی را مهم خواند افزود: انفعال خواص در این حوزه متاسفانه آسیبهای زیادی ایجاد می کند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور گرگان ابراز کرد: خواص دچار آفت سیاست‌زدگی شدند منافع حزبی و سیاسی آنها به خیلی چیزها چربیده است و برای اینکه منافع برخی افراد دچار خدشه نشود از گفتن حقیقت ممانعت می کنند و برخی خواص در این زمینه نمره قبولی نگرفتند.

بصیرت مردم جریان مشتعل شده فتنه ۸۸ را مدیریت کرد

ولی‌الله شهابی استاد دانشگاه، در میزگرد تخصصی بصیرت افزایی و حماسه 9 دی در گلستان گفت: شیوه و نوع کار کسانی که سبب‌ساز آتش فتنه ۸۸ شدند درس عبرتی است که باید برای آیندگان نقل حقیقت شود.

وی افزود: جنگ اقتصادی، نبرد مجازی، جنگ اطلاعاتی، جنگ نامنظم و چریکی از شگردهای دشمن در فتنه ۸۸ بود  آنها ابعادی که در دستور کار داشتند جنگ اقتصادی بود، دو سویه تحریم اقتصادی یا تضعیف اقتصاد کشور را هدف قرار دادند که این اتفاق قبل از جریان فتنه 88 تجربه شده بود و بُعد تعیین‌کننده‌ای محسوب نمی‌شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حمله سایبری یا نبرد مجازی را در جریان فتنه 88 پیگیری کردند که نقش غالب را در این بستر استکبار داشت که با هدف تخریب سیستم اطلاعاتی پیگیری میکردند.

شهابی بیان کرد: دشمن با حمایت از نابسامانی و شورش‌های محلی در جریان فتنه ۸۸ با موج‌سواری که ایجاد کردند و نارضایتی داخلی با ابزار اقتصادی حاصل از تحریم به تضعیف نیروهای اصیل انقلاب در دستورکار قرار دادند تا اهداف خود را پیش ببرند.

به گفته وی؛ جنگ دیپلماسی آخرین حربه در فتنه ۸۸ برای اهمال قدرت نرم بود که هجمه همه‌جانبه را از طریق رسانه‌های مجازی پیش گرفتند.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: دشمن با جنگ هیبریدی و ترکیبی با همه توان به کمک جریان فتنه آمد و آسیب‌های جدی در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... به کشورمان وارد کرد.

شهابی گفت: در مقابل حرکت همه‌جانبه دشمن، بصیرت مردم که ماحصل باورهای اسلامی بوده است توانستند این جریان مشتعل شده فتنه ۸۸ را تا حدودی مدیریت کنند.

وی بصیرت مردم را در خنثی کردن فتنه دشمنان مهم خواند و افزود: به صحنه آمدن مردم در 9 دی در مقابله با شعارهای انحرافی جریان فتنه و حضور چشمگیری که مردم داشتند دشمن را ناامید کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جریان فتنه از درون حوزه انفعال به خود گرفته است، ابراز کرد: در مقابل تهاجم ترکیبی دشمن نباید همیشه در موضع دفاعی باشیم مسئولان، خواص و صاحبان اندیشه باید همواره در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی پای کار باشند.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.