1393-08-26 03:56
21274
50
5723
جناب گرگیج: چرا بر طبل اختلاف بین شیعه و سنی می کوبید!

نقدی بر اظهارات متناقض مولوی گرگیج در مورد عزاداران امام حسین (ع) + فیلم و تصاویر

مولوی گرگیج در جدید ترین اظهاراتش با حمله به عزاداران حسینی اهل سنت آنها را زیر سوال برده است در حالی که عزاداری اهل سنت برای امام حسین(ع) سابقه دیرینه در ایران و کشوهای همسایه دارد و مربوط به امروز و دیروز نمی‌شود و همیشه مایه همبستگی و نقطه‌ی اتفاق شیعه و سنی بوده است.

به گزارش گلستان ما، مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر و مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در سخنان اخیر خود در جمع نمازگزاران جمعه در خصوص محرم وعزاداری های برای سالارشهیدان اظهاراتی را مطرح کرده اند که طلبه جوان گلستانی ابراهیم کمالی طی نامه ای به اظهارت متناقض ایشان پاسخ داده است.

متن نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر برادرعزیز جناب آقای مولوی محمدحسین گرگیچ سلام علیکم

متن سخنرانی و خطبه نماز جمعه شما را در تاریخ 16 آبان را خواندم و نکات عجیبی از فرمایشات شما به دست آوردم که از باب برادری بر خود لازم می دانم مطالبی را برای شما و برای برادران اهل سنت که شاید با این فرمایشات شما افکاری خاص در ذهنشان تداعی شود را بیان نمایم.

جناب آقای مولوی عزیز لازم است هم شما و هم بنده حقیر به بواسطه مسئولیت بندگی، تقوای الهی را در نظر بگیریم و کلام حق را بر زبانمان جاری سازیم و توصیه ای محضر گرامتان دارم که به عنوان عالم و امام جمعه تکلیف شرعی دارید که کتب معتبر تاریخی و روایی علما و اندیشمندان بزرگ اهل سنت را خوب مطالعه فرمایید و عین واقعیت را به مردم منعکس نمایید.

استاد معظم، شایسته است در ابتدای عرایضم از باب مقدمه چند مطلبی را عرض کنم تا که جوانان و اساتید و فرهیختگان و عالمان و قاطبه مردم اهل سنت بین خود و خدای کریم قضاوت نمایند که حق و حقیقت چیست؟

روز دهم محرم سال 61 هجري شمارش معکوس سقوط بني‌اميه آغاز شد و ديگر آب خوش از گلوي آنها پايين نرفت و هر روز عده‌اي علم مخالفت عليه شاميان بر مي‌داشتند تا اينکه در سال 132 ، با قيام خراسانيان که پس از يک ماه عزاداري براي يحيي بن زيد بن علي بن حسين (ع)، به سوي شام حرکت کردند و آخرين خليفه اموي را ساقط کردند.

يکي از اهداف برپايي سوگواري امام حسين (ع)، زنده نگه داشتن فلسفه قيام بود و در جاي جاي ادعيه مأثوره جملاتي آمده است که آن واقعه را يک حادثه زنده و جاري در بستر تاريخ تلقي کرده است. پس از گذشت 14 قرن، همچنان در زيارت امام حسین(ع) مي‌گوييم: «يا اباعبدالله اني سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم، من با هر کس که با شما صلح کند، صلح مي‌کنم و با هرکس که با شما بجنگد مي‌جنگم.» (علامه مجلسي، بحارالانوارف بيروت، جلد 98، ص 291) و هدف اين قيام در زيارت اربعين، نجات امت از سرگرداني و گمراهي ذکر شده است.

«... و بذل مهجته فيک يستنقذ عبادک من الجهاله و حيره الضلاله. خداوندا من شهادت مي‌دهم ... که او [امام حسين (ع)] خون خود را تقديم کرد تا بندگانت را از جهالت و گمراهي نجات دهد.» (شيخ طوسي، مصباح المتهجد، مؤسسه فقه الشيعه، بيروت، ص 788).

از سويي نبايد از نظر دور داشت که اصولاً دلدادگي و ارادت مسلمانان به خاندان پيامبر که ناشي از دستورهاي قرآن کريم عشق به رسالت و اهتمام به تأکيدهاي آن حضرت نسبت به خاندانش بود «قل لا اسئلکم عليه اجراً الا الموده في القربي» (شوري 22) «(اي پيامبر به امت بگو) من از شما هيچ پاداشي جز مودت نسبت به نزديکانم نمي‌خواهم.» پس از نزول اين آيه از پيامبر اکرم (ص) سؤال کردند که اين نزديکان شما که خداوند محبت آنها را بر ما واجب کرده است چه کساني هستند؟ بنا به نقل مورخين و محدثين شيعه و سني ايشان چنين پاسخ دادند: «علي، فاطمه و فرزندان آنها.»

بعضي از بزرگان اهل سنت که اين حديث را نقل کردند عبارتند از: احمد بن حنبل (مناقب)، حافظ گنجي شافعي (کفاية الطالب، ص 31)، حافظ حاکم حسکافي (شواهد التنزيل، جلد 2، ص 822)، ابن مغازلي شافعي (مناقب علي بن ابيطالب، ص 309)، ابن صباغ مالکي (الفصول المهمه، ص 27)، جلال الدين سيوطي (احياء الميت، ص 239)، ابن حجر مکي (الصواعق المحرقه، ص 259).

بنا به روايت تعداد زيادي از علما و راويان حديث اعم از سني و شيعه، پيامبر چنين فرمود: «اني تارک فيکم الثقلين، کتاب الله و عترتي، لن يفترقا حتي يردا علي الحوض» (من از ميان شما مي‌روم) و دو چيز را در ميان شما (به امانت) مي‌گذارم؛ کتاب خدا و خاندانم را و اين هردو از هم جدا نمي‌شوند تا کنار حوض (کوثر) به من برسند.» تعدادي از محدثين و مورخين شناخته شده اهل سنت که اين حديث را نقل کرده‌اند عبارتند از: مسلم بن حجاج نيشابوري (صحيح مسلم، ج 4، ص 1873)، احمد بن حنبل (مسند احمد، ج 4، ص 266)، ترمذي (صحيح، ج 5، ص 662)، حاکم نيشابوري (المستدرک علي الصحيحين، ج 3، ص 109)،

پس از اولين مجلس يزيد، که با ورود و حضور اهل بيت، در کاروان اسيران کربلا همراه بود، بازماندگان حسيني از مناسبت‌هاي مختلف جهت احياي نهضت حسيني استفاده کردند که معمولاً با سوگواري براي شهادت امير کاروان همراه بود و گويا اين برنامه بدان حد تکرار شد که خاندان يزيد را تحت تأثير قرار داد و يزيد را تا بدان حد به واکنش واداشت که خود را در فاجعه کربلا بي‌تقصير خواند و ابن زياد را مقصر معرفي کرد و گناه فاجعه عاشورا را متوجه او دانست. (جلال الدين عبدالرحمان سيوطي، تاريخ الخلفاء، کراچي، نور محمد، ص 802).

برادر عزیزم شما در فرازی از فرمایشتان بیان فرمودید که : آیا در مذهب اهل سنت روز عزایی وجود دارد؟ آیا پیامبر برای انبیای گذشته سالگرد وفات برگزار نمود؟ صحابۀ رسول الله(ص) برای ایشان سالگرد وفات نگرفته اند. آیا پیامبر برای شهیدان جنگ بدر و احد که عموی پیامبر حضرت حمزه(رض) در بین آنان  بود سالگرد و مراسم عزاداری برگزار نمودند؟

جناب شیخ التفسیرمولوی گرگیج در جواب شما باید عرض کنم، بله در مذاهب اهل سنت هم روز عزا وجود دارد و برای درگذشتگان عزاداری می کردند ، حتی برای علما هم، برادران اهل سنت عزاداری می کردند که برای نمونه چند سند معتبر از منابع اهل سنت عرض می کنم.

شاميان براى خلیفه سوم عثمان يكسال عزادارى كرده و براى رحلت او گريستند...اگر شما مى گوئيد گريه و نوحه براى ميت مشروع نيست. چرا در این مدت شامیان در حضور معاويه عزادارى می كردند و او نه تنها مانع نشد بلكه از آنان حمايت و پشتيبانى مى كرد.

ذهبى مى گويد: «نصب معاوية القميص على منبر دمشق و الأصابع معلقة فيه و آلى رجال من اهل الشام لا يأتون النساء، و لا يمسّون الغُسل الامن حلُم، و لا ينامون على فراش، حتى يقتلوا قتلة عثمان او تفنى ارواحهم، و بكوه سنة». تاريخ الاسلام (الخلفاء)،ص 452

معاويه پيراهن عثمان و بعضى از انگشتان قطع شده او را بر فراز منبر آويزان كرد، و عده اى از شاميان سوگند ياد كردند كه به بستر استراحت و خواب نروند، و با همسران خود مقاربت نكنند. تا اينكه قاتلان عثمان را به قتل برسانند يا اينكه كشته شوند، و يكسال براى او گريستند.
1000

در تاریخ اهل سنت هم آمده که ام المومنین عایشه هم عزاداری می نمود و می گفت با زنان عزاداري و به سينه و صورتمان مي زديم. متن کلام جناب عایشه: «رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُبِضَ وَهُوَ فِي حِجْرِي، ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ عَلَى وِسَادَةٍ وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مَعَ النِّسَاءِ وَأَضْرِبُ وَجْهِي» این جمله عایشه در این منابع بیان شده و حتی شما می توانید مراجعه فرمایید. مسند أبو يعلى، ج8، ص63 و مسند احمد بن حنبل، ج6، ص274 و تاريخ الطبري، ج2، ص441  و الكامل في التاريخ لإبن الأثير، ج2، ص323  و  سيره ابن كثير، ج4، ص477.

2000

و احمد حنبل در مسند خود این روایت را ذکر کرده است: حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ، قَالَ: حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ أَبِيهِ عَبَّادٍ، قَالَ: وَضَعْتُ رَأْسَهُ عَلَى وِسَادَةٍ، وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مَعَ النِّسَاءِ، وَأَضْرِبُ وَجْهِي یعنی ... با زنان عزاداري و به سينه و صورتمان مي زديم.منبع : مسند الإمام أحمد بن حنبل ج43 ص369 المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ)، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م

3000

و حتی احمد بن حنبل در جایی دیگر از مسند خود از قول عايشه نقل مي‌كند: وقتي پيامبر(صلی الله علیه وآله) از دنيا رفت: ...  «رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُبِضَ وَهُوَ فِي حِجْرِي، ثُمَّ وَضَعْتُ رَأْسَهُ عَلَى وِسَادَةٍ وَقُمْتُ أَلْتَدِمُ مَعَ النِّسَاءِ وَأَضْرِبُ وَجْهِي» با زنان عزاداري و به سينه و صورتمان مي زديم.

البته منابع دیگر چون مسند أبو يعلى، ج8، ص63 الناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984، عدد الأجزاء: 13مسند احمد بن حنبل، ج6، ص274 - تاريخ الطبري، ج2، ص441 - الكامل في التاريخ لإبن الأثير، ج2، ص323 - سيره ابن كثير، ج4، ص477 دلیل بر این ادعاست.

5000

جناب مستطاب آقای مولوی گرگیچ به گفته سعيد بن مسيب، به هنگام فوت رسول اكرم(صلی الله وآله)، شهر مكه، از شدت ناله و گريه مردم، به لرزه در آمد. لمَّا قُبِض رسولُ اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ارْتَجَّتْ مكةُ بصَوتٍ عالٍ

النهاية في غريب الحديث لإبن الأثير، ج2، ص197 المؤلف: مجد الدين أبو السعادات المبارك بن محمد بن محمد بن محمد ابن عبد الكريم الشيباني الجزري ابن الأثير، الناشر: المكتبة العلمية - بيروت، 1399هـ - 1979م، و تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج30، ص459 و اخبار مكة، فاكهى، ج3، ص80

4000

برادر گرامی، جناب ابن منظور، محمد بن مكرم بن منظور الأفريقي المصري در کتاب لسان العرب ج12، ص 539 از جناب عایشه نقل می کند که من با زنان در مرگ رسول الله (ص) به سر و صورت و سینه میزدیم و مولف کتاب در خصوص لدم : اللدم ضرب المرأة صدرها... و التدام النساء؛ ضربهن صدورهن ووجوههن في النياحة. می گوید: لدم :‌ به معناي به سينه زدن زن مي باشد... و التدام زنان: به معناي به سينه و صورت زدن زنان در مصيبت است.

6000

حتی در صحيح بخاري، نقل شده كه حضرت فاطمه(سلام الله عليها) در مصيبت پدر بزرگوارش، نبي مكرم(صلي الله عليه وآله)، نوحه سرائي كرد. حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا حَمَّادٌ، عَنْ ثَابِتٍ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ: لَمَّا ثَقُلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَعَلَ يَتَغَشَّاهُ، فَقَالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ: وَا كَرْبَ أَبَاهُ، فَقَالَ لَهَا: «لَيْسَ عَلَى أَبِيكِ كَرْبٌ بَعْدَ اليَوْمِ»، فَلَمَّا مَاتَ قَالَتْ: يَا أَبَتَاهُ، أَجَابَ رَبًّا دَعَاهُ، يَا أَبَتَاهْ، مَنْ جَنَّةُ الفِرْدَوْسِ، مَأْوَاهْ يَا أَبَتَاهْ إِلَى جِبْرِيلَ نَنْعَاهْ، فَلَمَّا دُفِنَ، قَالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ: يَا أَنَسُ أَطَابَتْ أَنْفُسُكُمْ أَنْ تَحْثُوا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ التُّرَابَز

صحیح بخاری ج6 ص15

7000

مدرس گرامی اگر کمی دقیق به تاریخ نگاه کنیم متوجه می شویم که بزرگان اهل سنت از دنيا مي رفتند، خود اهل سنت عزاداري هايي انجام مي دادند. به عنوان نمونه عزاداری براى عبدالمؤمن بن خلف متوفای 346 قمری از فقيهان مذهب ظاهرى و پيرو مكتب محمد بن داود است. نسفى درباره خاكسپارى وى چنين مى‏گويد : قَالَ جَعْفَرٌ المُسْتَغْفِرِيُّ: أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّد بنُ عَلِيٍّ النَّسَفِي قَالَ: شهدتُ جَنَازَة الشَّيْخ أَبِي يَعْلَى بِالمُصَلَّى، فَغشِيتنَا أَصوات طُبُول مِثْل مَا يَكُون مِنَ العَسَاكر، حَتَّى ظَنَّ جمعُنَا أَنَّ جَيْشاً قَدْ قَدِمَ، فكُنَّا، نَقُوْل: ليتنَا صلَّينَا عَلَى الشَّيخ قَبْلَ أَنْ يَغْشَانَا هَذَا.

‏ در تشييع جنازه عبدالمؤمن شركت جستم، صداى طبل و دهل آنچنان گوش خراش بود گويا آنكه لشكرى به شهر بغداد يورش برده است. اين مراسم ادامه داشت تا آنكه مردم براى برپايى نماز ميت آماده شدند. منابع هم کتابهای تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج 10 ، ص 272 و سير اعلام النبلاء، ج 15 ، ص480 المؤلف : شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي

8000

و حتی ذهبى از درگذشت جوينى و مراسم سوگوارى او چنين ياد مى ‏كند : تُوُفِّيَ: فِي الخَامِس وَالعِشْرِيْنَ مِنْ ربيع الآخر سَنَة ثَمَانٍ وَسَبْعِيْنَ وَأَرْبَعِ مائَة. وَدُفِنَ فِي دَارِهِ، ثُمَّ نُقِلَ بَعْد سِنِيْنَ إِلَى مَقْبَرَة الحُسَيْن، فَدُفِنَ بِجنب وَالِده، وَكسرُوا مِنْبَره، وَغُلِّقَتِ الأَسواق، وَرُثِي بقصَائِد، وَكَانَ لَهُ نَحْوٌ مِنْ أَرْبَعِ مائَة تِلْمِيْذ، كَسرُوا محَابِرَهم وَأَقلاَمهُم، وَأَقَامُوا حَوْلاً، وَوُضعتِ المنَادِيل عَنِ الرُّؤُوس عَاماً، بِحَيْثُ مَا اجْترَأَ أَحَدٌ عَلَى سَتْرِ رَأْسِه، وَكَانَتِ الطَّلَبَةُ يَطوفُوْنَ فِي البلدِ نَائِحين عَلَيْهِ، مُبَالغِيْن فِي الصِّيَاح وَالجَزَعِ.

‏ یعنی نخست او را در منزلش به خاك سپردند و آنگاه پيكرش را به مقبرة الحسين (شايد كربلاى معلى) انتقال دادند. در ماتم او منبرش را شكستند، بازارها را تعطيل كردند و مرثيه‏هاى فراوانى در مصيبتش خواندند. او چهارصد شاگرد و طلبه داشت، آنان در سوگ استاد خويش، قلم و قلمدان‏هاى خود را شكستند و يكسال عزادارى نمودند و عمامه‏هاى خود را به مدت يكسال از سر برداشتند بدان حد كه كسى جرات به سر گذاشتن عمامه را نمى‏داشت. آنان در اين مدت در سطح شهر به نوحه خوانى و مرثيه سرايى پرداختند و در فرياد و جزع زياده روى كردند!

منابع: سير اعلام النبلاء، ج 18 ، ص 468 المؤلف : شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي و المنتظم ، ج 9 ، ص 20

9000

‏و ذهبي درباره بازتاب سبط بن جوزي در شب جمعه سيزدهم ماه رمضان فوت كرد می نویسد: وَتُوُفِّيَ لَيْلَة الجُمُعَة، بَيْنَ العِشَاءيْنِ، الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ رَمَضَانَ، سَنَةَ سَبْعٍ وَتِسْعِيْنَ وَخَمْسِ مائَةٍ، فِي دَارِهِ بقَطُفْتَا. وَحكت لِي أُمِّي أَنَّهَا سَمِعْتُهُ يَقُوْلُ قَبْل مَوْته: أَيش أَعمل بطوَاويس؟ - يُرَدِّدهَا- قَدْ جبتُم لِي هَذِهِ الطّوَاويس.وَحضر غسله شَيْخنَا ابْن سُكَيْنَة وَقت السّحر، وَغلّقت الأَسواق، وَجَاءَ الْخلق، وَصَلَّى عَلَيْهِ ابْنه أَبُو القَاسِمِ عليّ اتفَاقاً، لأَنَّ الأَعيَان لَمْ يَقدرُوا مِنَ الوُصُوْل إِلَيْهِ، ثُمَّ ذهبُوا بِهِ إِلَى جَامِع المَنْصُوْر، فَصلُّوا عَلَيْهِ، وَضَاق بِالنَّاسِ، وَكَانَ يَوْماً مَشْهُوْداً، فَلَمْ يَصل إِلَى حفرته بِمَقْبَرَة أَحْمَد إِلَى وَقت صَلاَة الجُمُعَة، وَكَانَ فِي تَمُّوْز، وَأَفطر خلق، وَرَمَوا نُفُوْسهُم فِي المَاء ... ، إِلَى أَنْ قَالَ: وَمَا وَصل إِلَى حفرته مِنَ الْكَفَن إِلاَّ قَلِيْل- كَذَا قَالَ- وَالعهدَة عَلَيْهِ، وَأُنْزِل فِي الحُفْرَة، وَالمُؤَذِّن يَقُوْلُ: الله أَكْبَر، وَحزن عَلَيْهِ الْخلق،وَبَاتُوا عِنْد قَبْره طول شَهْر رَمَضَان يَخْتِمُوْنَ الختمَات، بِالشّمع وَالقَنَادِيْل، وَرَآهُ فِي تِلْكَ الليَلة المُحَدِّث أَحْمَد بن سَلْمَانَ السُّكَّرُ فِي النَّوْمِ، وَهُوَ عَلَى مِنْبَر مَنْ يَاقُوْت، وَهُوَ جَالِس فِي مَقْعَد صدق وَالمَلاَئِكَة بَيْنَ يَدَيْهِ

با درگذشت او ، بازارها تعطيل گرديد و جمعيت زيادى در مراسم او حضور يافتند، فراوانى مردم و فزونى گرما سبب شد كه بسيارى از سوگواران روزه خويش را خوردند! بعضى خود را به دجله انداختند... از كفن اندكى ماند. مردم تا پايان ماه رمضان در كنار قبر او شب را به صبح رساندند، آنان شمع و چراغ و قنديل آوردند و قرآن را ختم كردند. مراسم عزادارى را روز شنبه برپا كرديم، سخنرانان درباره او به سخن پرداختند، جمعيت بسيارى شركت جستند و درباره او مرثيه ‏ها گفته شد. منبع : سير أعلام النبلاء، ج21، ص 365 و 379

10000 pic

سرور گرامی جناب آقای گرگیچ مگر نشنیدی که رسول اكرم(ص) براي مصيبت امام حسين(ع)، حتي قبل از اينكه امام حسين(ع) بدنيا بيايد گریه می‌کرد.

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بالاي منبر رفته است و همانطوري كه روضه خوانان ما، براي امام حسين (عليه السلام) روضه خواني مي‌كنند، حتی پيامبر(ص) روی منبر براي امام حسين(ع) روضه خواني كرده و مردم هم گريه كرده اند.شايد 50 مصدر براي اين روايت بشود پيدا كرد.

 ابن اعثم كوفي و خوارزمي- كه هر دو از شخصيت‌هاي برجسته اهل سنت هستند - نقل مي‌كنند فاسترجع و دمعت عيناه، فسئل عن ذلك، فقال: هذا جبريل يخبرني عن أرض بشاطىء الفرات يقال لها كربلا، يقتل بها ولدي الحسين ابن فاطمة، فقيل: من يقتله يا رسول الله؟ فقال: رجل يقال له يزيد، لا بارك الله له في نفسه! و كأني أنظر إلى مصرعه و مدفنه بها و قد أهدي برأسه و و الله ما ينظر أحد إلى رأس ولدي الحسين فيفرع إلا خالف الله بين قلبه و لسانه.قال: ثم رجع النبي صلى الله عليه و آله و سلم من سفره ذلك مغموما ثم صعد المنبر فخطب و وعظ و الحسين بن علي بين يديه مع الحسن، قال: فلما فرغ من خطبته، وضع يده اليمنى على رأس الحسن و اليسرى على رأس الحسين، ثم رفع رأسه إلى السماء، فقال: اللهم! إني محمد عبدك و نبيك و هذان أطايب عترتي و خيار ذريتي و أرومتي و من أخلفهم في أمتي، اللهم! و قد أخبرني جبريل بأن ولدي هذا مقتول مخذول، اللهم! فبارك له في قتله و اجعله من سادات الشهداء، إنك على كل شيء قدير، اللهم! و لا تبارك في قاتله و خاذله. قال: و ضج الناس في المسجد بالبكاء، فقال النبي صلى الله عليه و آله و سلم: أتبكون و لا تنصرونه! اللهم! فكن أنت له وليا و ناصرا.

استرجاع فرمود و گفت: إنا لله و إنا إليه راجعون و قطرات اشك پيامبر(ص) جاري شد. از علت گريه سؤال كردند. پيامبر(ص) فرمود: اين جبرئيل بود و از منطقه اي در كنار فرات خبر داد به آن كربلاء گفته مي‌شود كه فرزندم حسين، پسر فاطمه در آنجا كشته مي‌شود. سؤال كردند كه چه كسي او را مي كشد؟ فرمود: شخصي كه به او يزيد مي گويند. خداوند زندگي را براي او مبارك نگرداند. من قتلگاه و محل دفن او را مي بينم. سر بريده او براي يزيد هديه برده مي‌شود. قسم به خدا! هر كس به سر بريده فرزندم نگاه كند و خوشحال شود، خداوند را مخالفت كرده است.

وقتي پيامبر(ص) از سفر برگشت، ناراحت و غمگين بود خطبه ای خواند و مردم را موعظه كرد، در حالي كه امام حسن(ع) و امام حسين (ع) نزد او بودند. از منبر پائين آمد، دست راستش را بر سر امام حسن(ع) و دست چپش را بر سر امام حسين(ع) گذاشت و سر به آسمان بلند كرد و فرمود: خدايا! من محمد، عبد و نبي تو هستم و اين دو كودك، بهترين اولاد من هستند ...، خدايا! جبرئيل به من خبر داده كه فرزندم حسين، در كربلاء كشته و خوار خواهد شد. خدايا! قتل او را مبارك گردان و او را سيدالشهداء قرار بده. مردم هم از روضه خواني پيامبر(ص) بر امام حسين(ع)، گريه و ضجه سر دادند و ...

منابع این جملات كتوب الفتوح لأحمد بن أعثم الكوفي، ج4، ص325 و طبقات كبري لإبن سعد، ج8، ص218 و مقتل خوارزمي، ج1، ص163 و تاريخ ابن عساكر، ترجمه امام حسين (ع)، ص182 لابد شما این کتابها را می شناسید.

استاد گرامی در این خصوص حتی شاعراني از اهل تشيع و سنت چون کسايي مروزي، حکيم ناصر خسرو بلخي، سنايي غزنوي، اديب صابر، خاقاني شرواني، ظهير فاريابي، جلال الدين مولوي بلخي، عطار نيشابوري، علاء الدوله مناني و ده ها شاعر ديگر از جمله سيف فرغاني، مردم را به برپايي عزاداري حسيني دعوت مي کردند.

سيف فرغاني در يکي از قصايد خود چنين آورده است :

اي قوم در اين عزا بگرييد / بر کشته کربلا بگرييد

با اين دل مرده خنده تا چند/ امروز در اين عزا بگرييد

فرزند رسول را بکشتند/ از بهر خداي را بگرييد

از خون جگر سرشک سازيد/ بهر دل مصطفي بگرييد

و ز معدن دل به اشک چون در/ بر گوهر مرتضي بگرييد

با نعمت عافيت به صد چشم/ بر اهل چنين بلا بگرييد

دل خسته ماتم حسينيد/ اي خسته دلان هلا بگرييد

در ماتم او خمش نباشيد/ يا نعره زنيد يا بگرييد

تا روح که متصل به جسم است/ از تن نشود جدا بگرييد

در گريه سخن نکو نيايد/ من مي گويم شما بگرييد

بر دنيي کم بها بخنديد/ بر عالم پر عنا بگرييد

بسيار درو نميتوان بود/ بر اندکي بقا بگرييد

بر جور و جفاي آن جماعت/ يک دم ز سر صفا بگرييد

اشک از پي چيست تا بريزيد/چشم از پي چيست تا بگرييد

در گريه به صد زبان نناليد/ در پرده به صد نوا بگرييد

تا شسته شود کدورت از دل/ يک دم ز سر صفا بگرييد

نسيان گنه صواب نبود/ کرديد بسي خطا بگرييد

وز بهر نزول غيث رحمت/ چون ابر گه دعا بگرييد

منبع آن هم سيف الدين فرغاني، ديوان اشعار، به اهتمام و تصحيح ذبيح الله صفا، تهران: دانشگاه تهران، 1341، ص 7-176)

مدیر محترم دارالعلوم فاروقیه شما در خطبه های نماز جمعه به صدا و سیما انتقاد کردید که چرا در ایام محرم جمعی از علما و برادران اهل سنت که با اعتقاد قلبی و باورهای دینی برای امام حسین(ع)عزاداری و سینه زنی کردند پخش می کند و آنهایی که از اهل سنت هستند سینه می زنند، هیئت و دسته دارند و چنین باورهایی دارند، من از همان اشخاص به ظاهر اهل سنتی که مقابل دوربین سینه زنی می کنند می پرسم آیا شما برای خلفای راشدین و امامان خود سینه زده اید و عزاداری کردید که برای حسین سینه می زنید؟ چنین چیزی در مذهب ما نیست و این افراد را چاپلوس و دنیا طلب خطاب کرده اید.

باید عرض کنم خود جنابعالی هم درچند سال گذشته در برابر دوربین صدا و سیمای مرکز گلستان قرار گرفتید و برای امام حسین(ع) بغض و گریه کردید. حال جای این سوال از شما وجود دارد که آیا طبق گفته های خودتان برای وعده یا پست ، مقام و دنیا در جلوی تلویزیون اشک ریختید و این کار را انجام داده اید؟

البته کلیپ مصاحبه شما برای این پایگاه خبری ارسال شده است که دوستان و خوانندگان محترم می توانند این کلیپ را در ادامه مشاهده کرده و خود نسبت به این موضوع قضاوت کنند.

آیا شما با مستنداتی که در کتابهای اهل سنت وجود دارد بازهم عزاداری برای سالار شهیدان را نفی می کنید یا اینکه شما نسبت به مذهب اهل سنت اشرافیت کامل ندارید که چنین اظهاراتی را ارائه می کنید.

نکته اساسی که وجود دارد این است که چرا مولوی گرگیج ازهمگرایی شیعه و سنی در منطقه گلستان این‌گونه به خشم آمده است که از تریبون نمازجمعه اهل سنت به اهل سنت توهین می‌کند؟ افزودن همیشگی به اختلافات اعتقادی شیعه و سنی در حوزه‌هایی که تاکنون مسئله اختلافی محسوب نمی شده‌ با چه هدفی در دستور کار قرار گرفته است !!!

آیا این نوع خطاب قرار دادن زمینه سازی برای آسیب رساندن به عزاداران اهل سنت است و آیا موجب نمی شود عده‌ای افراطی بهانه‌ای پیداکنند که بخواهند به عزاداران اهل سنت که جناب گرگیچ آن ها را جز اهل سنت نمی‌دانند تعرض کنند!

شاید برخی بخواهند بگویند بخشی ازعلمای اهل سنت اعتقادی به این نوع عزاداری ندارند ولی باید گفته تعداد زیادی ازعلمای اهل سنت در ایران هستند و مخصوصاً در گذشته وجود داشته‌اند که خلاف این نظر را دارند که در ذیل به چند نمونه آن اشاره می کنیم.

ghazizadeh

mojtahedi

اظهارات علمای اهل سنت گلستان در خصوص امام حسین (ع)

لازم به ذکر است ؛ طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از اهل سنت در استان‌های گلستان و کردستان این گلایه را مطرح کرده‌اند که برخی مبلغان مسجد مکی به منبع صدور افراط‌گری دراین استان ها تبدیل‌شده‌اند و اظهارات برخی از آنها همچون مولوی گرگیج تاکنون بارها مورد استفاده و خوراک تبلیغاتی رسانه‌های ضدانقلاب و وهابی شده است.

 

مطالب مرتبط :

فیلم / آقای گرگیج ! آیا سخنان و بغض شما برای امام حسین(ع) در جلوی دوربین هم برای پست و مقام بود ؟

جاهل ، چاپلوس و افسارگسیخته کسی است که خود و خطابه اش را با جای دیگری تنظیم می کند

آخوند امدادی : اظهارات آخوند گرگیج را محکوم می کنم / اهل سنت ارادت بسیار زیادی نسبت به ائمه اطهار دارند

آخوند جرجانی : سخنان مولوی گرگیج را قبول ندارم / ارادت اهل سنت به اهل بیت پیامبر(ص) کمتر از تشیع نیست

آخوند نوریزاد : برخی ها به دنبال تحریک جوانان ، ایجاد فتنه و اختلاف اند / مردم اهل سنت فریب این گونه افراد را نخورند

آخوند قزاقی : مولوی گرگیج نظر خودش را بیان کرده / نباید حادثه کربلا را فقط یک اتفاق ساده دانست

آخوند آرمون : به هیچ عنوان سخنان مولوی گرگیج را تایید نمی کنیم / اهل سنت مشکلی با برگزاری عزاداری امام حسین ندارند

آخوند آدینه : گرگیچ اعتقادات خود را در قالب اهل سنت بیان کرده / عزاداری اهل سنت اعتقادی است و پشت پرده سیاسی ندارد

آخوند فرهمند : اظهارات گرگیچ نوعی افراط در خصوص اهل سنت است / اهل سنت امام حسین(ع) را قلبی و اعتقادی دوست دارند

آخوند قزل : اظهارات گرگیج ریشه در وهابیت دارد / ارادت اهل سنت به اهل بیت(ع) قلبی و عمیق است

آخوند احمدی نیا : آقای گرگیج نماینده ترکمن ها نیستند / گریه برای امام حسین (ع) کمترین کار در حق حضرت است

دانشجوی ترکمن : آقای گرگیج گویا قوائد شریعت خود را از یاد برده اید !

ترکمن سسی : ترکمن ها تابع گرگیج نیستند / اظهارات گرگیج شباهت غیر قابل انکاری با تفکرات وهابیون دارد

آخوند حنفی : حافظ نظام و رهبری باشید / نگذارید فریب خوردگان شما را به تفرقه بکشند / چنین نظامی در تاریخ ایران ندیده اید و نخواهید دید

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

برای استان دلواپسیم

بعضی از علما چه شیعه مثل صادق شیرازی و چه سنی مثل همین آقای گرگیچ خیلی زیبا در بازی دشمنان کشور نقش خود را اجرا می کنند.

0
0
پاسخ
1393-08-22 12:33
ارسطو

سلاماین بنده خدا باید حواسش جمع باشه که دست مایه دشمنان اسلام برای ضربه زدن به دین نشه

0
0
پاسخ
1393-08-22 15:50
عبداللطیف پقه

سلاماولا گرگیچ باید ثابت کنه تبعه کدوم کشوره ؟وگرنه من میگم که از کجا اومده و برای چی اومده که چطوری بین شیعه و سنی اختلاف بندازه خدا ما رو از منافقان نجات بده

0
0
پاسخ
1393-08-22 18:30
مرتضی

مولوی گرگیج با همان مصاحبه ای که در شهرستان گالیکش در وصف امام حسین «ع» داشتند پاسخ محکمی به اظهارات خودش در خطبه های نماز جمعه 16 آبان داده اند ولی با این وجود معلوم نیست که با چه هدفی دارند آب به آسیاب دشمن می ریزند .بهتراست در نماز جمعه این هفته از علمای اهل سنت استان گلستان معذرت خواهی کنند و سخنان ناشایست خود را اصلاح نمایند و بدانند که امام حسین«ع» همواره محور وحدت همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده اند. با چه هدفی می خواهند به این وحدت و همدلی بین شیعه و سنی لطمه وارد کنند .تازه مگر فقط امسال دیده اند که اهل سنت برای نوه رسول خدا«ص» بر سینه می زنند و عزاداری می کنند . این عزیزان سال گذشته و سالهای گذشته هم عزاداری می کردند چی شده است که امسال موضعگیری کردند ؟و بدانید که جایگاه خطابه بس محترم و برای تبلیغ دین و راهنمایی مردم به سمت صراط مستقیم است نه جای پاشیدن تخم نفاق و تفرقه و اختلاف . تا حالا به کدامیک از عزاداران امام حسین«ع» پست و مقام دادند که ناجوانمردانه علمای اهل سنت را متهم به این مسئله کردید.لطفا توبه و استغفارکنید به درگاه خداوند.

0
0
پاسخ
1393-08-22 18:45
م . ساوری

درود و مرحبا به قلم توانا و پاسخ مستند و مستدل طلبه جوان گلستانی " ابراهیم کمالی " .واقعا به سهم خودم از هوش و ذکاوت و فراست شما در این نوع مواجهه منطقی و موجّه ممنون و متشکرم .انشاالله موفق و موید باشید .

0
0
پاسخ
1393-08-23 09:05
طلبه محمودآباد گالیکش

آقای گرگیج فیلم صحبتهای شما درست است یا سخنان اخیر شما .نکنه به قول خودت اون فیلم رو بازی کردی تا یه مسئولیتی بگیری و حالا که نشده زدی زیر همه چیز ؟یا نه دستور از بالا عوض شده ؟هم اون عرض ارادت و بغض دستوری بوده و هم این حمله ؟؟شما و امثال شما در مسجد مکی و عربستان مردم و علما را چه فرض کرده اید ، خودتان همونید !!!

0
0
پاسخ
1393-08-23 09:29
سالارزهی

سلاماین آقای گرگیج باید از این اعمالش خجالت بکشهو از همه اهل سنت و شیعیان عذرخواهی کنه با این همه مواردی که وجود داره و حتی علمای اهل سنت که با حرفش مخالف هستند چطور چنین حرفی میزنه و میخواد بین مردم اختلاف بندازه آخه این که از قدیم بوده و مردم برای حضرت حسین عزاداری میکنن نباید این حرف رو میزد .واقعا متاسف هستم

0
0
پاسخ
1393-08-23 15:02
دوست شما

درود بر سایت همیشه بیدار گلستان ما .توجه از حساسیت و توجه شما به همه مسائل ریز و درشت استان .بخدا اگر شما نبودید یک عده این استان را می بلعیدند چه فکری ، چه سیاسی ف چه فرهنگی و چه اقتصادی .موفق و استوار و پایدار باشید .

0
0
پاسخ
1393-08-23 17:28
ش

مرحوم آخوند نوری زاد امام جمعه فقید اهل سنت گنبد و حتی فرزند ایشان آخوند نوریزاد امام جمعه وقت اهل سنت گنبد در جلسات شورای اداری گنبد در ایام سوگواری سالار شهیدان و آزادگان جهان بسیار محکم و مستند، ابراز ارادت و وفاداری به قیام امام حسین علیه السلام داشتند که سبب وحدت و ارادت به اهل البت علیهم السلام بوده و منافقان و تفرقه اندازان مزدور استکبار را ناکام خواهد گذاشتحال عده ای جاهل و متعصب کور قصد تحقق اهداف شوم وشیطانی استکبار ومزدوران کثیف شان همچون عربستان را در منطقه دنبال می کنند که از یک جهت ارائه این مواضع، ضرورت بیداری مردم ومسئولان را به توطئه های آنان را جلب می نمایدمتاسفانه اینان از فرصت های خفته مدیران خاموش شهرستانی نفع می برند و جرائت توهین می یابند

0
0
پاسخ
1393-08-23 20:05
عبالکریم

اولا از پایگاه خبری شما به دلیل انعکاس سریع احبار مختلف استان تشکر میکنمثانیا از علمای شیعه و سنی سطح استان تشکر میکنم که که در مقابل این اقدام تفرقه انداز مولوی گرگیچ سکوت نکردند . ضمنا باید با افرادی که در صدد ایجاد تفرقه بین مذاهب و طوایف هستند برخورد قاطع شود تا دشمنان جمهوری اسلامی ایران مایوس شوند

0
0
پاسخ
1393-08-24 03:02
احمد

آقای گرگیج ذهنش جای دیگست و جلوی دوربین فیلم بازی میکنه !!اگه هنر پیشه می شد بهتر بود خوب بلده فیلم بازی کنه !!نه به اون فیلم و نه به اون حرفاش !!

0
0
پاسخ
1393-08-25 11:03
اوقچی

با سلامانشالله منبعد وقتی به عقاید اهل سنت هم توهین شود همانند وقتی که شرکت ایرانسل با طرح یک مسابقه به حضرت عمر توهین کرد سایت شما هم همین گونه موضوع را به اطلاع همه برساند.----------------------------گلستان ما :با سلام و تشکر از مخاطب گرامی اوقچی .همچنین قدردانی از نظرات جنابعالی در ادامه برخی مطالب سایت . لطفا در پرداختن موضوعاتی که به آن اشاره کردید به ما کمک نمایید ، حتی در قالب یک یادداشت یا مطلب کوتاه تا در سایت منتشر شود .انشاالله موفق باشید .

0
0
پاسخ
1393-08-25 11:15
یاسر

خدواند به انسان قوه تفکر و عقل داد تا انسان از روی علم و تجربه تصمیم بگیرد .آگاهی و آزادی حق مسلم مردم است . جامعه بیدار است است و مطیع افکار دیگران نیست . امت اسلامی می بینند تفکر و قضاوت می کنند کدام راه صحیح است .تحمیل عقایدو افکارشخصی به سایر مردم بدون استناد و ادله کار خطاست . همچنین استفاده از منبر مسجد به عنوان تریبون سیاسی نیز اشتباه است .

0
0
پاسخ
1393-08-26 01:43
سرباز امام زمان

از مدیریت محترم سایت صمیمانه تشکر میکنم که جامعه اسلامی را بیدار کرد . طبق اصل 19 قانونی اساسی تمامی طوایف از حقوق مساوی برخوردارند . شیعیان و اهل سنت با هم برابر و برادرند و هر کدام پیرو مذهب خویش هستند . ولی اقدام اخیر مولوی گرگیج سبب تفرقه بین طوایف و اختلال آرامش کشور شد و از لحاظ شرعی نوعی توهین به سیدالشهدا (ع) و عزاداران آن شد . با این تفاسیر باید طبق ضوابط و مقررات کشور با ایشان برخورد شود تا این اعمال تکرار نشود و دشمنان اسلام نیز سوء استفاده نکنند .

0
0
پاسخ
1393-08-26 15:34
سرباز امام زمان

http://oweis.ir/?p=701#comment-223حمایت از تکفیری ها

0
0
پاسخ
1393-08-27 08:45
ایمان

دادگاه روحانیت چرا سکوت کرده ؟ مسئولین چرا هیچ واکنشی در مقابل این بی حرمتی انجام نمی دهند ؟از مسئولین سایت بیدار شما تشکر میکنم

0
0
پاسخ
1393-08-30 07:55
محمد

اللهم احفظ و اید و وانصر قائدنا الامام سید علی خامنه ای (دام ظله) بالمهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)به فرموده رهبر و ولی امر مسلمین جهان حضرت امام سید علی خامنه ای (سلمه الله) و کلیت بیانات ایشان مبنی بر عدم اختلاف افکنی بین سنی و شیعه، هر کسی در هر لباسی که باشد و بخواهد بین امت اسلامی تفرقه افکند مزدور استکبار جهانی و دشمنان اسلام است و باید ریشه کن شود.و بعضی مزدوران در استان گلستان با اتخاذ مواضع از پیش نوشته شده از عربستان و اسرائیل سعی در متشنج کردن جو آرام استان گلستان را داشته اند. اینان دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی و امت اسلامی هستند.!مرگ بر ضد ولاین فقیهمرگ بر منافقین و کفارمرگ بر اسرائیل، ای رهبر آزاده آماده ایم آماده.!!!

0
0
پاسخ
1393-08-30 12:41
s

کار زشتی انجام داد مثلا استاده

0
0
پاسخ
1393-09-01 04:58
سینا

آیا هدف آقای گرگیج از این تفرقه اندازی ها بین مسلمانان چیزی نیست جز ریا و خودنمایی !!

0
0
پاسخ
1393-09-01 17:57
ali

دوست عزیز طلبه از محمود اباد خودتی اونی که فرض میکنی تو هنوز طلبه ای این عممامه برای سرت گشاده که بیایی به مولوی گرگیج ایراد علمی بگیری اون عقیده اهل سنت را بیان کرده بطور اشکار و زنده ولی تو و دیگران درکوزه حرف میزند مردی برو پیشش بگو من امده برای ایرادگرفت از فرمایشاتت و یک خبرگزار هم با خودت ببر وحرف بزن فلاتی که گرگ را نمیبنه میگه من باباکرم هستم ارادت وعزاداری دو حرف جداگانه هستند محبت اهل بیت دردل همه سنیها هست حتی استاد بزرگوار مولوی گرگیج که شما هابه اندازه یک اتم هم ارادت این شخص را نسبت به اهل بیت ندارید

0
0
پاسخ
1393-09-01 19:24
ali

عبدالطیف پقه چقدر سواد داری؟ ازاهل سنت چه میدانی ؟اگه کسی از مذهبش دفاع کنه محکوم به چه است؟ تو اگر سنی هستی باید اطلاعات مذهبت رو داسته باشی این مطالب تو رو هرکه بخوانه میگه یا بچه است یا بیسواد یا سنی نسیت برو بابا تو هنوز کوچکتر ازاین حرفها هستی

0
0
پاسخ
1393-09-01 19:31
ali

اقای سالارزهی تو رفتی شیعه شدی ربطی به سنیها نداره برو سینه بزن وعزاداری بکن وخدا بهت قوت بده چشم حسودهم کور ولی نگو اهل سنت سینه زنی میکنه؟. یا تو جامعه نیستی یا خودتو به اون راه میزنی ویا سنی نیستی میگی من سنی هستم واگر شیعه هستی خودت خجالت بکش وبه علمای اهل سنت بلوچ توهین نکن چون هرچه بگی خودت هستی

0
0
پاسخ
1393-09-01 19:39
ali

اره ؟ بابا ؟ خیلی حرف ح.بی زدی ؟ ایشون باید بره حتما سینه هم بزنه ؟اره هرکه از مذهبش دفاع کنه دست مایه دشمنه ؟ ولی شما هر چه به سنیها توهین کنید اصل اسلامه ؟ به خلفاء به اصحاب پیامبر(ص) به همسر پیامبرتوهین کنید اصل اسلامه دست مایه دشمنان اسلام نیستید؟

0
0
پاسخ
1393-09-01 19:45
ali

افرین به ایمان واقعا بهت باید ایمان اورد چه تهدیدی؟ اونا یادشان رفته شما به یادشان بیاری . هرکه دفاع از مذهبش کنه باید به دادگاه روحانیت بره

0
0
پاسخ
1393-09-01 19:48
ali

افرین به شما که خوب تفرقه می اندازی بخاطر تعداد بازدیدکنندگان خود منجر به توهین به علمای اهل سنت باشید خداوند ازت نگذره

0
0
پاسخ
1393-09-01 19:52
ali

توکه فهم و درک حرف علمی رو نداری بهت باید چه گفت ؟ دفاع از مذهب فیلم بازیه ؟ اون عقیده اهل سنت رو در ارادت به اهل بیت را گفته و حالا هم نظر اهل سنت درباره عزاداری را گفته تو فیلم بازی میکنی یا اون واقعا که ؟

0
0
پاسخ
1393-09-01 19:58
ali

مرحوم نوریزاد هم فکر هم عقیده جناب مولوی گرگیج بودن با هم بارها ار این خصوص درد دل میکردن در ارادت و وفاداری به اهل بیت هر دو بزرگواران هم عقیده بودند ولی هزگز اخوند نوریزاد نفرموده که سنیها بای سینه بززن و در مراسمات برادران شیعه شرکت کنند کمی هم مودب باشیدجاهل ومتعصب هم هم انهایی مثل شما هستندکه به دیگران تهمت میزنن وفحاشی میکنند این حرفها زیبنده خودتان است نه مولوی گرگیج

0
0
پاسخ
1393-09-01 20:05
ali

افرین عجب ازادی که یک روحانی نرجسته اهل سنت نتواند از مذهب خودش دفاع کنه و به انهایی که اگاهی از مذهبشان ندارن و مورد سواستفاده قرار میگرن و دیگران را زیر سوال میبرن باید گفت طبق مقررات کشور با ایشان رفتار گرد

0
0
پاسخ
1393-09-01 20:10
سرور

یک تبعه بیگانه بیاد با سخنان بیهوده نظم حاکم در کشور را بهم بزند و بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد کند. در عقاید اهل سنت کجا بیان شده که با اهل بیت دشمنی کنید در حالیکه در قرآن آمده ( قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا) یعنی بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]؛ و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکی‌اش می‌افزاییم؛ فبلا هم مولوی گرگیج در خطبه ای باعث تفرقه بین شیعه و سنی و توهین به خلیفه دوم و توهین به اهل سنت کشور شده بود . ایشان بر اساس عقاید من در آوردی در خطبه ای گفته : هر برادر اهل سنت که عید غدیر را به برادر شیعه تبریک بگوید منافق است .

0
0
پاسخ
1393-09-02 10:32
امید

آقای گرگیج فتواهای من در آوردی هیچ تاثیری در عقاید مسلمانان نداره مگر یک عده ای جاهل یا چاپلوس باشند که گول گفتار من در آوردی شما را بخورند

0
0
پاسخ
1393-09-02 19:48
ایمان

چه دفاعی ؟ داره یا این کارش وحدت مسلمانان رو بهم میزنه ! داره راه خیرشاهی رو ادامه میده ! دادگاه روحانیت در مورد این افراد بهتر تصمیم میگیره !

0
0
پاسخ
1393-09-03 21:55
ایمان

جالبه ! بیان توی مدارس دولتی ما رایگان تا سیکل درس بخونن بعد برن دنبال فتنه آموزی از طریق شبکه های ماهواره ای بعد بیان با ترفند دفاع از مذهب توی نظم کشور اختلال ایجاد کنن

0
0
پاسخ
1393-09-03 21:59
ایمان

مردم چشم دارن می بینن گوش دارن میشنون عقل دارن قضاوت میکنن فعلا گرگیج تفرقه ایجاد کرده و می کنه

0
0
پاسخ
1393-09-03 22:05
ایمان

دفاع از مذهب ترفند جدید برخی دشمنان واسه ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی هست .

0
0
پاسخ
1393-09-03 22:07
ایمان

حرف حقیقت تلخه و قبولش واسه بعضیا سخته

0
0
پاسخ
1393-09-03 22:10
ایمان

در حال حاضر این گرگیج هست که به تموم عزاداران توهین کرده اون باید خجالت بکشه و تو که ازش حمایت میکنی !!!

0
0
پاسخ
1393-09-03 22:13
ایمان

اول خودت ادبیات رو رعایت کن و به علمای محترم ما توهین نکن

0
0
پاسخ
1393-09-03 22:14
ایمان

گرگیج دفاع نکرده بلکه حسادت کرده

0
0
پاسخ
1393-09-03 22:16
ایمان

خدا رو شکر محبین سید الشهدا کم نیستن نیازی نیست امثال گرگیج سینه بزنن ولی نباید حسادت هم کنن شما اگه واقعا پیرو رسول الله باشین حضورتون توی عید مبعث باید پررنگ تر از عید قربان باشه

0
0
پاسخ
1393-09-03 22:20
ایمان

خدا رو شکر محبین امام حسین ع زیادن و امثال گرگیج حسادت می کنن و با حرفای انحرافی دارن سعی میکنن اراده محبین رو از اهل بیت کم کنن ولی کور خوندن . اگه عدالت وجود داره حکم شیخ نمر باید در ایران برای گ اجرا بشه . با اینکه علمای ما این همه استناد واسه شبهات بعضی افراد جاهل و چاپلوس میارن ولی بازم حرف خودشونو میزنن

0
0
پاسخ
1393-09-03 22:27
مطیع اقا

سلام.اطلاعات کاملی در مورد این موضوع ندارم ولی اگه واقعا گرگیچ این حرفا رو زده.........خدا دشمنان اسلام رو ریشه کن کنه. ما هم چنان مطیع رهبریماللهم عجل لولیک الفرج یا علی علیه السلام

0
0
پاسخ
1393-09-22 14:47
سخاوی

دوستان بایستی ابتدا بدانند ، توهین و تهمت و تهدید و ریا و دروغ و حیله و امثالهم ، قطعا و سرانجام ، جز به بیراهه و گمراهی ختم نمیشود .در خصوص موضوع مورد بحث و اختلاف ، متاسفانه موارد فوق زیاد بچشم میاید . بنده حقیر که نزدیک به شصت سال عمر از خداوند گرفته ام ، اذعان دارم که مطالعات مذهبی متنوعی نداشتم و سر از روایات و احادیث در نمیارم و کاری هم به اهداف آشکار و پنهان و خیر و شر اشخاص و گروهها ندارم ،اما بنا بانچه بالعینه شاهد بوده ام و در بطن آن رشد کرد ه ام ، قاطعانه و مطمئن میتوانم بگویم که هیچگونه تردیدی در محبت اهل بیت علیهم السلام نزد اهل سنت وجود ندارد . آنگونه که شاید اغراق نباشد آنرا یک امر ذاتی توصیف کرد. اما این حب و ارادت را ، هیچگاه در افعالی نظائر سینه زنی که در بین برادران و خواهران شیعه مرسوم هست بروز نداده اند و آنانیکه بر اثبات غیر از این اصرار میورزند کار شایسته ای انجام نمیدهند .

0
0
پاسخ
1393-09-25 10:34
احسان

مولوی گرگیج با همان مصاحبه ای که در شهرستان گالیکش در وصف امام حسین «ع» داشتند پاسخ محکمی به اظهارات خودش در خطبه های نماز جمعه 16 آبان داده اند ولی با این وجود معلوم نیست که با چه هدفی دارند آب به آسیاب دشمن می ریزند .بهتراست در نماز جمعه این هفته از علمای اهل سنت استان گلستان معذرت خواهی کنند و سخنان ناشایست خود را اصلاح نمایند و بدانند که امام حسین«ع» همواره محور وحدت همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده اند. با چه هدفی می خواهند به این وحدت و همدلی بین شیعه و سنی لطمه وارد کنند .تازه مگر فقط امسال دیده اند که اهل سنت برای نوه رسول خدا«ص» بر سینه می زنند و عزاداری می کنند .این عزیزان سال گذشته و سالهای گذشته هم عزاداری می کردند چی شده است که امسال موضعگیری کردند ؟و بدانید که جایگاه خطابه بس محترم و برای تبلیغ دین و راهنمایی مردم به سمت صراط مستقیم است نه جای پاشیدن تخم نفاق و تفرقه و اختلاف .تا حالا به کدامیک از عزاداران امام حسین«ع» پست و مقام دادند که ناجوانمردانه علمای اهل سنت را متهم به این مسئله کردید.لطفا توبه و استغفارکنید به درگاه خداوند.

0
0
پاسخ
1393-12-06 18:07
سلیمه ای

سلام جناب. نمیدونم شما چه تفکری داری ولی بهتره این مطلب رو تا اخر بخونی علمای اهل سنت گرگیچ رو محکوم کردن الان حرف شما چیه یعنی شما از اونا بیشتر میدونی؟؟؟طرز تفکرت رو درست کن اگه شما هم با گرگیچ هم عقیده ای پس شما وهابی هستی الکی اسم اهل سنت رو خودت نزار لطفا

0
0
پاسخ
1394-01-01 13:42
ییگیت

با سلاممحضر مبارک مولوی گرگیچ و دیگر مولوی های همطراز و همفکر ایشان.چند سوال هست که جوابش رو بدین؟1- فروش و استعمال مواد مخدر حکمش چیه؟2. فروش مواد مخدر صنعتی حکمش چیه؟3- فروش ماده حشیش (سیگاری) حکمش چیه؟4- دزدی حکمش چیه؟5- ازار رساندن یه همسایه چه زبانی چه جانی چه مالی حکمش چیه؟این همه احکام مخصوص برادران ... ما می باشد.اگر باور نمیکنید من نمونه با ذکر نام برایتان بگویم.*************************** سیاه بازی بس است بروید با تقوی الهی اسم و رسم کسب کنید نه با تفرقه و حرف های کذب. مشهور شدن را های دیگری دارد. بجاب این حرف ها بروید به مردمان تان کلاس دین و دینداری بدهید. ایمان شان را قوی کنید. پس ب جای این حرف ها بروید مردمان تان را اصلاح کنید.

0
0
پاسخ
1394-02-28 19:39

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.