1394-05-09 19:10
2152
0
18284
در گفتگوی تفصیلی با حجت الاسلام احمدی مطرح شد:

شورای هماهنگی بسیاری از هجمه ها که پایه های انقلاب را هدف قرار داده با واکنش صحیح و بموقع در نطفه خاموش ساخت است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان گفت : شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با درک صحیح ، صریح و سریع هجمه هایی که پایه های انقلاب را هدف و مورد تهدید قرار داده ، با واکنش صحیح ، دقیق و بموقع بسیاری از توطئه ها را در نطفه خاموش ساخت .

به گزارش گلستان ما ؛ این پایگاه خبری گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا احمدی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان به مناسبت 12 مرداد سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ترتیب داده که در ذیل می خوانید.

ضرورت ها و اهداف تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را تبیین بفرمایید ؟

همانگونه که مستحضر هستید شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به منظور ایجاد همبستگی تشکل‌ها و نهادهاو سازمانهای فرهنگی  در برگزاری مراسم و آیین‌های گرامیداشت انقلاب اسلامی و نیز فراهم نمودن  زمینه حضور منسجم تر و مستمر آحاد جامعه در پاسداری از دستاوردهای نظام اسلامی  و ارزشهای الهی  آن و همچنین  اعلان مواضع نظام جمهوری اسلامی نسبت به سیاستهای استکبار جهانی تأسیس گردیده و تا کنون نقش بسیار حساس و برجسته ای را ایفاء نموده است .

اهمیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همین بس که مقام معظم رهبری آنرا از ضروریات نظام مقدس جمهوری اسلامی بیان داشته و معظم له بارها بر این مهم تأکید داشته و فرمودند : " اگر ما اين شوراي هماهنگي را نداشتيم، بي‌شك ناسازگاري‌ها و اشكالات فراواني را در ايجاد و راه‌اندازي و اداره مراسم مختلف شاهد بوديم. " و لذا می بینیم که چگونه این شورا بعنوان نهادی که در بطن مردم جامعه حل شده  بعنوان مهمترین موتور محرک بقای انقلاب اسلامی که همان حضور مردم در صحنه های مختلف دفاع از ارزشهای نظام و در برخی مواقع اعلام انزجار از افکار منحرف ، فتنه گر و استکبار است نقش ایفاء می کند .

از نگاه جنابعالی مهمترین وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در حال حاضر چیست ؟

اگر نگاهی گذرا بر اساسنامه این نهاد مقدس بیندازیم در می یابیم که بیش از 13مناسبت ملی و انقلابی سرلوحه فعالیت های این شوراست ، در کنار پاسداشت اینگونه مناسبت های تعریف شده ، برخی مناسبت ها نیز وجود دارد که بصورت غیرقابل پیش بینی شده ، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مدیریت انسجام دهی و برگزاری آن را عهده دار است .

از نگاه بسیاری از صاحب‌نظران حوزه علم سیاست نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چه در ارکان نظام و چه در بین مردم جامعه بعنوان یک وزنه تعیین کننده است .

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با درک صحیح ، صریح و سریع هجمه هایی که پایه های انقلاب را هدف و مورد تهدید قرار داده ، با واکنش صحیح ، دقیق و بموقع بسیاری از توطئه ها را در نطفه خاموش ساخت .

مثال بارز و مهم خلق حماسه ماندگار نهم دی و حضور گسترده و با بصیرت مردم انقلابی در خاموش ساختن فتنه خطرناک سال 88 ، نقش این شورا را در این مهم بخوبی نشان می دهد و در این خصوص حضرت آقا فرمودند : "راهپيمايي نهم دي، نياز لحظه ها بود كه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به درستي اقدام كرد و مردم نيز بخوبي اين نياز را تشخيص دادند و 9 دي به يكي از قله هاي تاريخ انقلاب اسلامي تبديل شد". و لذا در نگاهی دقیقتر وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درک درست از وقایع و عمل بموقع است که تعبیر زیبای مقام معظم رهبری  " شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي براساس يك نياز واقعي و صادقانه شكل گرفت و اين نهاد در طول سي سال گذشته نيز همواره براساس شناخت لحظه و نياز عمل كرده است." شاهدی بر این مدعاست .

مهمترین وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را میتوان در چند مؤلفه فهرست کرد که به آن اشاره می کنم ؛ رصد دقیق از میزان حضور مردمی در راستای آرمان ها و چاره اندیشی جهت ریزش های احتمالی با هم اندیشی اعضا ـ جلب مشارکت حداکثری در حفظ دستآوردها ـ فعال سازی شبکه های اجتماعی مردمی و حفظ عناصر فعال و تأثیر گذار  ـ حفظ جایگاه حقوقی تأثیر گذار سیستم در دیگر دستگاههای ذیمدخل توأم با اقتدار و استقلال ـ تولید نیروی انسانی اثربخش و کارآمد مردمی  ـ تشکیل اتاق فکر، بمنظور هم‌سو سازی جریان فکری جامعه با نگرش کلان نظام .

ویژگی خاص شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که این نهاد را از سایر نهادها متمایز می کند چیست ؟

از ویژگی‌های خاص این نهاد مقدس ؛ مردمی بودن  ، حاکمیتی بودن و زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری بودن و از نهادهای انقلابی است که البته این ویژگی ها را نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی ، بنیاد شهید ، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و ...  نیز دارند اما آنچه که لوح برجسته و وجه تمایز این نهاد مقدس است بعنوان یک دستگاه حاکمیتی ، حفاظت و صیانت از دستاوردهای انقلابی و مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی است شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با نگاه جهادی مدیران و کارکنان خود به پشتوانه ولایت فقیه همواره آماده است تا در مواقع حساس با تمام تجربه و توان خود برای دفاع از این آرمان‌ها و ارزشها خواست و اراده ملت رشید و سرافراز ایران اسلامی را در هر برهه از زمان به تصویر کشد.

دلایل تأکید مقام معظم رهبری نسبت به حضور پرشور مردم در مراسم مرتبط با انقلاب اسلامی را تشریح بفرمایید ؟

آن چیزی که واضح و مبرهن است و حتی کشورهای غربی بر آن اذعان دارند این است که  حضور گسترده و همیشگی مردم در مناسبت های انقلابی ریشه در اعتقادات دینی و ملی آن‌ها داشته و نشان از وحدت و یکپارچگی اقشار مختلف مردم در دفاع از خون پاک شهدای انقلاب اسلامی وآرمانهای انقلاب دارد.

تأکید مقام معظم رهبری بر زنده نگاه داشتن و پویایی مراسم و مناسبت های انقلاب اسلامی تقویت و تحکیم ارزش‌ها و ارکان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) است که بی شک مانایی انقلاب و صدور ارزشهای آن را در پی خواهد داشت و از همه مهمتر این حضور گسترده و این آئین های بزرگداشت بعنوان یک همه پرسی مردمی و نشاط انقلابی مهر تأییدی است بر تداوم علاقمندی مردم بر این انقلاب و لذا وظیفه مسئولان است که باید با ارتباط، تعامل و هماهنگی هر چه بهتر جهت حفظ نظم، آرامش و امنیت ،زمینه ساز این حضور گردند .

بی تردید پشت سر گذاشتن هر مناسبت انقلاب اسلامی نشان از عبوری هوشمندانه و موفقیت‌آمیز از پیچ‌های سخت و گردنه‌های پرپیچ و خم انقلاب اسلامی و نشان از بصیرت مردم ایران و حضور به‌موقع در عرصه‌های مختلف انقلاب است.

بنابراین روح مؤکدات مقام معظم رهبری در قاموس برنامه های مردمی را میتوان چنین برشمرد ؛ استمرار حیات طیبه نظام ـ نهادینه ساختن اقتدار جهانی نظام ـ تسریع مطلوب به سمت اهداف نظام (عدالت اجتماعی ، جهانی سازی نظام  ، بیداری اسلامی و ... ) ـ نشاط عمومی انقلابی در مسیر اهداف ـ  خنثی سازی عوامل و موانع داخلی و خارجی ـ پیش‌برندگی و پیش‌روندگی .

راهکارهای جناب‌عالی در خصوص ارتقاء سطح کیفی مراسم چیست ؟

در این خصوص لازم است تا به چند مورد از اهم مواردی که یک مراسم را تحت اشعاع خود قرار می دهد تا هم از لحاظ کیفی ارتقاء و شکوه پیدا کند و هم از کیفت کمتری برخوردار باشد را ذکر می کنم و لذا قطعا موارد دیگری نیز وجود خواهد داشت که در کنار این موارد در بالاتر بردن سطح کیفی مؤثر باشند به همین منظور به ذکر موارد زیر بسنده می کنم .

علاوه بر مقدمات ظاهری همچون بهره گیری از توان مردمی در برگزاری مراسمات خصوصا توجه ویژه به محله محوری و کانون قرار دادن مساجد ، ارتباط بیشتر و افزایش تعامل با تشکلهای مردمی و مذهبی بمانند هیئات مذهبی و ...  می تواند موثر باشد .

مورد بعدی پرهیز از سیاسی کاری و جناح گرایی و توجه به صنف خاص سیاسی بسیار مهم و حساس است و لذا با توجه به جایگاه و اهمیتی که مناسبتهایی که ملی و انقلابی اند و بعد فراکشوری دارند نباید از سوء نگرش برخی افراد لطمه بخورد چراکه لطمه وارد شدن به مناسبت های اینچنینی بی‌شک لطمه به بدنه نظام است .

نکته ای که باید توجه جدی به آن داشت حضور حد اکثری همه اقشار جامعه از زن و مرد ، پیر و جوان و ...  بمنظور حضور در مراسمات است و لذا می طلبد تا با نگاه جدی و روشهای جذب مخاطب از طریق ابزار های خاص خودشان وارد شد که در اینخصوص راه های بسیاری وجود دارد که می بایست مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا فراهم ساختن زمینه حضور همه قومیت ها و مذاهب با نمادهای ویژه خود می تواند فراگیری و توان انتقال پیام مراسم را بالا ببرد . باز هم می توان در این مسیر به حضور گسترده تر صنف های اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی در مراسم (ستارگان هنری ، ورزشی ، نخبگان ، و ...) اشاره کرد .

از موارد قابل ذکر دیگر در این خصوص جذاب نمودن حاشیه های مراسم از جمله دایر نمودن ایستگاه صلواتی ، نقاشی ، نمایشگاه و نیز بهره گرفتن از طرح های نرم افزاری و اهدای بسته های تبلیغی و نرم افزاری به حاضرین با محتوای مناسب اشاره کرد .

در حوزه جذب مخاطب و بالابردن سطح کیفی مراسم راهکارهای بسیاری وجود دارد که در این مجال نمی گنجد و مواردی که گفته شد عملی و از اهمیت بالاتری برخوردارند .

راهکارهایی که میتواند با تأکید بر نگره مدیریتی احصاء گردد را میتوان به : بهره گیری از ظرفیت های موجود سازمانها ، اعمال مدیرت مشارکتی(فردی ـ گروهی ـ بین بخشی در سیستم و محیط و ... ) ، تسهیلات لازم جهت حضور مردم ، بهره گیری از  مجامع مردم نهاد ، اقدامات فرایند محور در طی سال در حوزه های ( نرم افزاری ـ بصیرت افزایی ـ دشمن شناسی ـ دشمن ستیزی ـ دمیدن روح تولی و تبرای سیاسی انقلابی در جامعه ) می توان اشاره کرد .

هرنکته ، موضوع و پیشنهاد و نظر که ذکر آن را در راستای تبیین هرچه بهتر جایگاه ، نقش ، مسئولیت ها ، ضرورت ها و اهداف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضروری میدانید و آن را برای مخاطب عام ، مفید و مناسب ارزیابی می کنید در این قسمت ذکر کنید .

1-بهره گیری از مطالعات اجتماعی (جامعه شناختی ، روانشناختی )

2-بهره گیری از هنرمندان متعهد

3-بهره گیری از تکنولوژی مدرن

4-بهره گیری از نیروی انسانی مجرب ، بانشاط و انقلابی 

5-شناخت سرمایه های اجتماعی (اعم از مادی و معنوی )

6- بازخوانی فضیلت های مورد اقبال عمومی

7- حمایت از مردم در راستای اسباب معیشت

8- حمایت از مردم در راستای تکریم مردم در امور اداری و ...

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.