1399-02-10 13:25
480
0
68414
زندگی با کارگری میچرخد!

روح بخشندگی کارگران، زمینه ساز عبور از بحران کرونا/ پای لنگ اقتصاد در معیشت و بیمه کارگران

کارگران یکی از اقشار آسیب پذیرجامعه هستند که نیاز به حمایت دولت آن هم نه به صورت بسته های معیشتی بلکه تداوم ایجاد کارخانجات و کارگاه های کوچک و بزرگ و فراهم آوردن شرایط دائم کاری مناسب دارند و نمایندگان مجلس هم باید برای حل این مشکلات چاره اندیشی کرده و قوانین متناسب وضع کنند.

به گزارش گلستان ما، کارگر بخصوص از آنهایی که روزمزد باشی و بدون بیمه هر چه پیش آید از حوادث غیر مترقبه برای سیر کردن زن و بچه باید بروی به دنبال کار.

این نوع کارگران تخصص خاص ندارند و عموما به دلیل تحصیلات پایین مجبورند تن به هرکاری بدهند (نه کارت مهارت دارند و نه با بی سوادی می توانند در آزمون مهارتی که در آن سوالات بسیار مشکلی نیز مطرح می شود موفق شوند) اصطلاحا به اینها کارگران فصلی می گویند که به اقتضای هر فصل به کاری مشغول می شوند گاهی کارگر روزانه خانه مردم و یا باغ هایشان و شتسشوی اتومبیل یا باغبانی و حتی بنایی و کارهای ساختمانی کوتاه مدت و... .

اینها را می توان از دست های پینه بسته شان شناخت، دستانی که سن و سال نمی شناسد. گاهی کودک 12 است، گاهی جوان  20 یا 30 ساله و گاهی پیرمرد 70 ساله.

روز جهانی کارگر، اولین روز از ماه "می" مصادف با 12 اردیبهشت ماه

کارگران زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند و بسیاری از آنان از رفاه نسبی برخوردار نیستند کارگرانی که اگر نباشند چرخ توسعه کشور نمی چرخد و پای پیشرفت مملکت می لنگد.

سال ها پیش شرایط سخت کاری و حقوق غیر عادلانه زندگی کارگران را بسیار سخت کرده بود. عدم دریافت حقوق کافی و نبود امنیت شغلی موجب شد تا کارگران اقدامات اعتراضی خود را شروع کنند.

حدود 130 سال پیش، تظاهرات عده ای از کارگران آمریکایی در شیکاگو موجب درگیری با پلیس شد که این درگیری باعثت کشته شدن تعدادی از کارگران و گسترده شدن دامنه اعتراضات در اکثر نقاط آمریکا شد.سرانجام نمایندگان کارگران توانستند با مسئولان مذاکره کرده و به نتایج مطلوبی برسند. در نتیجه شرایط کاری منصفانه تری برای کارگران به وجود آمد و دستمزدها کمی بهبود یافت.

اعتراضات کارگران امریکایی توانست بر بهبود زندگی کارگران تاثیرگذار شود. به این ترتیب اغلب کشورهای دنیا از جمله ایران روز شروع درگیری ها را در اول ماه می به عنوان روز کار و کارگر گرامی می دارند و در ایران نیز در چنین روزی از کارگران نمونه قدردانی می شود.

وضعیت افسار گسیخته تورم

وضعیت افسار گسیخته تورم، زندگی را برای کسانی که درآمد ثابت و کوچک دارند بسیار دشوارتر کرده است و بی برنامگی در سایه افزایش قیمت بدون نظارت اقلام خوراکی، کالاهای اساسی و به طور کل همه چیز، قدرت خرید جامعه کارگری آنقدر تقلیل پیدا کرده، که به رزق شب خود محتاج هستند.

عباس آقا بیش از 30 سال کارگر روز مزد است سرچهار‌راه نمی رود، در محله کوچکشان بنّای خوبی است اما او هم دیگر دستانش قوت ندارد، بیمه هم نیست که بازنشسته شود .

می گوید: تا توان دارد کار می کند تا از از اندک اندوخته خود استفاده کند اما او هم در بحران کرونا درآمدی نداشت و در آن همه گیری کرونا به دوستان و آشنایان سپرده بود که باید کار کند .

چالش کارگران با سامانه آموزشی "شاد"

علیرضا، کارگر دیگری است که در یک شرکت خدماتی کار می کرد و به دلیل بحران کرونا با تعدیل نیروی های شرکت، بیکار شده و تاکنون بیمه ای که 30 روزه هم نبوده و قبلا از بیمه بیکاری استفاده کرده، شاید به او تعلق نگیرد.

این کارگر جوان 2 فرزند دارد، که هر 2 دانش آموزند و باید در روزهایی که مدارس تعطیل است با سامانه "شاد" با آن همه اشکال، کار کنند اما آنها فقط یک تلفن همراه ساده دارند و اکنون سردرگم تهیه جزوات درسی برای فرزندانش است.

وی می گوید: این تازه یکی از هزاران مشکلش است. صاحبخانه بالاخره کرایه اش را می خواهد، خودمان هم خورد و خوراک .

مصوبه ای از جنس سال ۱۸۸۶ میلادی

نگاهی به تعیین میزان دستمزد کارگران نشان می دهد که همچنان میزان حقوق کارگران نامتناسب است. در جلسه نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت حداقل حقوق سال 99، سالی که با بحران شیوع ویروس کرونا آغاز شد، با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، معادل یک میلیون و 835هزار تومان اعلام شد.

این رقم پایه حقوق سال 99 و حداقل حقوقی است که کارگران باید در این سال دریافت کنند. البته این مصوبه را نمایندگان قشر کارگری امضاء نکرده اند.


جدول حقوق و مزایا سال 99

با این حال براساس گزارش‌های رسمی بهره وری نیروی کار در ایران کمتر از یک ساعت است و به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از علل اصلی پایین بودن بهره وری در نیروی کار ایرانی مکفی نبودن حقوق و مزایا است زیرا انگیزه‌ی کافی برای کار و تلاش نخواهد داشت.

افزایش دستمزد غیرمتناسب با نرخ تورم و فشار بیشتر بر کارگر، بدون شک تاثیر منفی بیشتری بر شاخص بهره وری نیروی کار خواهد داشت و بدون شک این مساله به ضرر منافع ملی، تولید و حتی خود تولیدکننده و کارفرما خواهد بود.

در حالی که سایه سنگین کرونا همچنان بر سر مردم قرار دارد، هادی حق شناس استان دار گلستان گفته است؛ شیوع کرونا ۱۱هزار سرپرست خانوار این استان را بیکار کرد که مقرری بیمه بیکاری آنان پس از گذراندن مراحل قانونی پرداخت خواهد شد.

روح بخشندگی کارگران زمینه ساز عبور از بحران کرونا

با همه این مشکلات روح بخشندگی کارگران زمانی نمایان تر می شود که 5 هزار کارگر بسیجی گلستان یک روز از حقوق خود را برای نیازمندان آسیب دیده از کرونا اختصاص می دهند و این می شود زمینه ساز عبور از بحران.

به گفته سعید مازندرانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان؛ حدود 261هزار بیمه شده تامین اجتماعی و بین 70تا 80 هزار بیکار ثابت در استان گلستان وجود دارد.

وی خبرداد که اخراج کارگران گلستانی سال گذشته 11درصد کاهش یافت اما اشاره نکرد که هزاران کارگر در استان داریم که اصلا بیمه و یا کارفرمایی ندارند.

سعید مازندرانی همچنین گفت: نرخ بیکاری گلستان در اسفندماه سال گذشته 11.9 درصد اعلام شد که نسبت به پائیز یک درصد کاهش داشت.  سال گذشته شکایت‌های کارگری نسبت به سال 97 حدود 6 درصد و اخراج کارگران 11درصد کاهش یافت. سال گذشته حوادث ناشی از کار در گلستان نسبت به سال97 حدود 46درصد کاهش یافت.

وی به موضوع شیوع بیماری کرونا هم اشاره و بیان کرد: کرونا بیش از هر بخش به بخش خدماتی استان خسارت وارد کرد و تاکنون 16هزار و 311گلستانی برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند.

مازندرانی با بیان اینکه از این تعداد 13هزار و 519نفر شرایط دریافت بیمه بیکاری را دارند، تصریح کرد: اولویت اصلی ما در سال جدید حفظ اشتغال موجود است.

وی ازحمایت بیمه ای از کارگران روز مزد و فصلی خبرداد و با اشاره به آسیب دیدن این کارگران از این شرایط گفت: این افراد نیز اگر از کارگران ساختمانی هستند می توانند از بیمه یارانه ای ساختمانی استفاده کننده و اگر کولبر هستند می توانند از بیمه یارانه ای کولبران استفاده کنند.

مازندرانی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۵۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت و برای هفت هزار نفر در استان فرصت شغلی ایجاد شد.

مهترین دغدغه کارگران معیشت است، اشتغال و امنیت شغلی که ندارند با این شرایط کارگران نمی توانند تسهیلات و بیمه بیکاری بگیرند و مجبورند برای وام یک میلیون تومانی که یارانه را گرو می گیرد و خرج چند روز زن و بچه شان است، صف بکشند.

کارگران یکی از اقشار آسیب پذیرجامعه هستند که نیاز به حمایت دولت آن هم نه به صورت بسته های معیشتی بلکه تداوم ایجاد کارخانجات و کارگاه های کوچک و بزرگ و فراهم آوردن شرایط دائم کاری مناسب دارند و نمایندگان مجلس هم باید برای حل این مشکلات چاره اندیشی کرده و قوانین متناسب وضع کنند.

کارگران فصلی تا آموزش نبینند امنیت شغلی‌شان تضمین نمی‌شود

آنچه که در این میان مسلم است اینکه تا زمانی که کارگران فصلی به ‌درستی آموزش نبینند و مهارت نیاموزند، امنیت شغلی ‌شان تضمین نمی‌شود.

به گفته کارشناسان، در کشورهای پیشرفته اصولا کارگران و استادکاران پس از مهارت ‌آموزی کارت مهارت دریافت می‌کنند و بدون کارت مهارت امکان حضور کارگران در پروژه ‌های ساختمانی وجود ندارد.

طبق تاکید فعالان حوزه ساختمان مهارت ‌آموزی باید به ‌عنوان یک الزام مورد تأکید قرار گیرد و چنانچه این اتفاق رخ دهد به ‌طور حتم شاهد ثمرات مثبت آن خواهیم بود.

در این مسیر سازمان فنی و حرفه ‌ای، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، شهرداری، انجمن ‌های صنفی و دیگر سازمان‌ های مرتبط باید کنار یکدیگر قرار گیرند و تا این همدلی میان ارگان ‌های مسؤول ایجاد نشود، وضعیت کارگران فصلی نه تنها حل نمی ‌شود که در آینده با مشکلات بسیاری از جمله مسائل اجتماعی در این عرصه مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.