1402-03-16 09:37
406
0
85239
گلستان تشنه‌ تدبیر مسئولان است؛

باز هم تابستان باز هم بی‌آبی

سررشته «آب» در کلاف سردرگم تصمیمات مسئولان گم شده و مردم با نزدیک شدن به فصل تابستان از قطعی آب بدون برنامه‌ریزی گلایه دارند.

گلستان ما-داود خاندوزی، در چند سال گذشته مسئولان استان برای حل بحران آب قول و وعده‌هایی زیادی به مردم گلستان دادند ولی این وعده‌ها مثل یخ می‌ماند و با نزدیک شدن به فصل تابستان اثری از آن نیست.

ما فعالان رسانه‌ای هم از اینکه هر بار گزارشی از مناطق مختلف استان از جمله مرکز استان به عنوان مشکلات مردم ارائه کردیم و حرف‌های تکراری شنیدیم خسته شدیم و برای ما جای سؤال است که چرا این کلاف سردرگم گره‌اش باز نمی‌شود.

مردم گرگان از محلات مختلف گرگان جدید، سیدین، شهدا، ایرانمهر، امام رضا(ع) و حتی چند قدمی سازمان آب گرگان می‌گویند برای ساعت‌های زیادی با قطعی آب رو به رو هستند و این مسأله در برخی دیگر از شهرستان‌ها از جمله کردکوی، آزادشهرو غیره نیز گزارش شده است.

حتی به نظر می‌رسد بحران قطعی آب در گرگان وخیم‌تر هم شده است چرا که برخی از آپارتمان‌ها با وجود آنکه منابع آب دو یا چند برابر ظرفیت اهالی ساختمان در اختیار دارند می‌گویند در برخی از ساعات آب آن‌ها قطع می‌شود.

ما در چند گزارش هشدار دادیم که باید به میزان حجم این منابع آبی نظارت شود چرا که رفته رفته این منابع آبی در زمان پیک مصرف و کمبود آب رقیب شرکت تأمین‌کننده آب خواهد شد ولی کو گوش شنوا.

بار‌ها تأکید کردیم که باید مسئولان در فصل تابستان نظارت بیشتری به برخی از حرفه‌ها داشته باشند، مثلاً هیچ ضرورتی ندارد که در فصل تابستان که نیاز مردم افزایش پیدا می‌کند ساخت و ساز‌ها از ظرفیت آب شرب مردم انجام شود و سازندگان باید به فکر منابع آب غیرشرب برای این کار باشند.

یا فعالیت کارواش‌ها و شهرداری‌ها در این ایام باید بیش از گذشته مورد نظارت باشد اما به نظر می‌رسد حرف‌های ما به گوش مسئولان نمی‌رسد.

مسئولان در طی چند سال اخیر دلخوش به طرح‌های بلندمدتی شدند که برای اجرای آن به اعتبارات ملی و تدوین سیاست‌های جدید نیاز دارند و مسئولی در استان نیست که به قاطعیت بگوید که این طرح‌ها مثل شیرین‌سازی آب دریا و شیرین‌سازی آب لب شور و ایجاد سد‌ها در چه بازه زمانی به مرحله بهره برداری می‌رسد و این مسائل باعث شده که مردم از مسئولان و ابتکار عمل آن‌ها گلایه داشته باشند و خواستار رسیدگی به این معضل از سوی مسئولان ارشد نظام و شخص رئیس جمهور باشند.

از سویی دیگر به نظر می‌رسد با وجود بحرانی‌تر شدن مسائل آبی باید به سمت مسأله فرهنگ صرفه‌جویی نیز توجه شود و به نظر می‌رسد با وجود آنکه مردم با قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کنند اما هنوز در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب گام‌هایی اساسی برنداشتیم و یا سیاست‌ها و قوانین در خصوص صرفه‌جویی موفقیت‌آمیز نبوده است.

یکی دیگر از مسائل که باید به آن توجه شود این است که در فصل تابستان چاه‌های کشاورزی رقیب شرکت‌های تأمین‌کننده آب شرب می‌شوند و علاوه بر آنکه سازمان جهاد کشاورزی باید با استفاده از تکنولوژی زمینه افزایش راندمان آبی را در بخش کشاورزی فراهم سازد، رفته رفته سیاست‌های این نهاد به سمتی برود که از کشت‌های غرقابی در اراضی کشاورزی جلوگیری کند، نباید مردم چوب کم کاری دستگاه‌هایی را بخورند که نتوانستند بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای کشور کار کنند و امروز با این بحران آن‌ها را رو به رو کرده است.

از سویی دیگر اگر آنقدر مسأله آب سفره‌های زیر زمینی بحرانی است که باعث فرونشست در استان شده باید به سمت تناوب بیشتر در کشت اراضی کشاورزی برویم و این مسأله بدون حمایت‌های دولت از قشر ضعیف کشاورز ممکن‌پذیر نیست.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این است که با توجه به مشکلات تأمین آب باید موضوع واردات آب از استان‌های همجوار و تأمین حق آب استان از نکاه رود در دستور مسئولان استان قرار گیرد و این مسأله شاید بتواند مرهمی بر زخم معضل تشنگی گلستان و مناطق غرب استان باشد.

موضوع قطعی اب در شهری مثل گرگان نشان می‌دهد که مرکز گلستان دیگر توان تأمین آب شرب مشترکان جدید را ندارد و مسئولان باید به فکر آن باشند که ساخت و ساز‌های شهری را مدیریت و در مناطقی قرار دهند که تأمین آب برای آن‌ها مقدور باشد.

از سویی دیگر گفته می‌شود گلستان یک استان مهاجر‌پذیر است و این در حالی است که بسیاری از شهر‌های استان توان تأمین آب شرب مردم این استان و مشترکان جدید آن را ندارد و باید در این خصوص نیز چاره‌ای‌ اندیشیده شود.

در این بحران قطعی آب مردمی مثل شهر گرگان خواهان آن هستند که حال که آب نداریم مسئولان شفافیت به خرج بدهند و جدول زمان‌بندی برای قطعی آب ارائه کنند به گفته برخی از شهروندان تبعیض در قطعی آب شرب در سطح شهر گرگان وجود دارد.

این مطالب را بار‌ها و بار‌ها به مسئولان از دیرباز عنوان کردیم و در این مطلب هم باز به این نکات تأکید می‌کنیم و‌ امیدواریم که مسئولان در خصوص چالش‌های آبی گلستان بیش از گذشته جدیت به خرج بدهند، بسیاری از مردم گلستان اعتقاد دارند که اگر دولت سیزدهم در گلستان مسائل زیرساختی مثل آب را حل کند قطعاً این استان با سرعت بیشتری در ریل توسعه قرار می‌گیرد.

انتهای خبر/۴۲۰۲

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.