1403-04-19 09:01
231
0
90638
مگس‌های مزاحم؛

آفتی که به جان باغ‌های گلستان افتاد

مگس مدیترانه‌ای آفتی که چند سالی است مهمان ناخوانده باغات شمال شده و می‌تواند بیش از ۳۰۰ نوع محصول در این منطقه را از بین ببرد، کارشناسان معتقدند اگراین آفت کنترل نشود خسارات زیادی به اقتصاد استان می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، مگس مدیترانه‌ای آفت خسارت‌زای باغات شمال کشور به ویژه استان گلستان است، استانی که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی می‌چرخد این روزها گرفتار مگس‌های مزاحمی شده که اگر مسئولان متولی برای کنترل آن چاره‌اندیشی نکنند باید شاهد خسارت‌های زیادی در این بخش باشیم.

* مگس مدیترانه‌ای ۹۰ درصد پتانسیل خسارت‌زایی دارد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» پیرامون شرایط خطرناک شیوع آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات استان گفت: این آفت برای نخستین‌بار در مشهد گزارش شد، در استان گلستان نیز اولین گزارش مشاهده این آفت در سال ۹۴ بود که در شهرهای غربی استان دیده شد.

کیانوش حق‌نما از آماده‌باش کامل برای مبارزه با این آفت خبر داد و افزود: در بیشتر نقاط استان گزارش ردیابی مگس مدیترانه‌ای اتفاق افتاده و در حال آماده‌باش هستیم.

وی با اشاره به اینکه مگس مدیترانه‌ای ۹۰ درصد پتانسیل خسارت‌زایی دارد و محصول را از بین می‌برد، افزود: این آفت تقریبا سرعت پرواز ۲۰ کیلومتر دارد که اگر با جریان باد همراه شود، سرعت خسارت آن افزایش پیدا می‌کند، اگر باغدار به صورت لکه‌ای اقدام به مبارزه با این آفت داشته باشد اما اقدامات کنترلی انجام نشود باید منتظر خسارت سنگین این آفت باشد.

*ریزش و زودرسی میوه با طغیان مگس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: میوه‌ای که به آسیب این آفت دچار می‌شود باعث زودرسی شده و در مرکبات زود رنگ میوه عوض می‌شود و اکثر اوقات میوه‌ها ریزش پیدا می‌کند.

حق‌نما تاکید کرد: میوه‌هایی که روی درخت مانده و برداشت نشدند یا ریزش پیدا کردند و در کف باغ قرار دارد باید هر چه زودترجمع‌آوری و در کسیه‌های ضخیم قرا داده شود و ۵۰ سانتیمتری کف باغ، عملیات امحا انجام بگیرد.

وی افزود: گاهی وقتی برداشت صورت می‌گیرد برخی باغداران میوه‌هایی که جمع‌آوری می‌شود خسارت آن را نمی‌بینند، شاید سه الی چهار روز عملیات تخمگذاری اتفاق افتاده باشد، در مرحله اول خسارت دیده نمی‌شود اما بعد از چند روز این آفت به صورت کرم خودش را نشان می‌دهد.

*یک میلیارد تومان سم و تجهیزات غیرشیمیایی در اختیار باغداران قرار گرفت

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه تله‌گذاری و سمپاشی از راه‌های مبارزه است، ابراز کرد: از اسفند سال گذشته در حالت آماده‌باش هستیم، اولین بار دو ماه زودتر از موعد انتطار ۲۷ فروردین اولین آفت مشاهده شد که البته به خاطر تغییر اقلیم این اتفاق افتاده است.

حق‌نما بر لزوم مدیریت تلفیقی برای کنترل آفت تاکید کرد و گفت: این آفت فقط از طریق سمپاشی کنترل نمی‌شود با یک تله‌گذاری محدود امکان کنترل آن وجود ندارد.

به گفته وی؛ امسال به ارزش ۶۵۰ میلیون تومان تجهیزات غیرشیمیایی در اختیار باغداران قرار گرفت که برای ردیابی آفت اقدام کنند، ۳۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات رایگان برای تهیه سموم درختی برای دفع افت در اختیار باغداران قرار گرفت.

* بزرگترین بازار تجهیزات غیرشیمیایی کنترل مگس مدیترانه‌ای کشور در گلستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: گلستان بزرگترین بازار تجهیزات غیرشیمیایی برای کنترل مگس مدیترانه‌ای را در کشور داراست.

حق‌نما گفت: برای مبارزه با مگس مدیترانه‌ای هفت تا شکار در روز وجود داشته باشد باید سمپاشی صورت بگیرد، در غرب استان ۴۰ تا در روز دیده شده که نشان می‌دهد آفت به مرز هشدار رسیده است این آفت اگر کنترل نشود خسارت سنگینی به ارقام دیررس می‌زند.  

وی بیان کرد: در استان مازندران نزدیک ۵۸۰ آفت در روز از طریق یک تله شکار می‌شود که این فاجعه است و خسارت سنگینی برای باغات شمال کشور به بار می‌آورد.

* سمپاشی در سه مرحله باید اتفاق بیفتد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه باغداران باید کنترل همگانی انجام دهند، گفت: برای استان برنامه میان‌مدت و بلندمدت داریم که اتفاقی برای محصولات گلابی و خرمالو پیش نیاید، هلوهای دیررس و میان‌رس نیز در معرض خسارت این آفت هستند اگر این آفت روی سایر محصولات برود با جمعیت عظیمی از مگس شاهد خواهیم بود.

حق‌نما ابراز کرد: مگس مدیترانه‌ای از طریق انجیر می‌تواند تولیدمثل بیشتری کند قدرت پرواز حشرات نر هم بیشتر می‌شود حاشیه خانه باغ‌ها درختان انجیر زیادی وجود دارد که هیچ اقدام کنترلی انجام نمی‌شود که باید عملیات تله گذاری روی اینها انجام شود تا بتوانیم جمعیت آفت را کنترل کنیم.

وی ابراز کرد: چند سالی است که با این آفت در استان مواجه‌ایم از سال ۹۴ اولین بار این آفت مشاهده شد، الان شرایط سخت‌تر و بغرنج شده و از توصیه به ردیابی رسیده است، باغداران باید به مراکز خدمات بروند و سم را تهیه کنند با رعایت دوره کارنس سمپاشی با فاصله هفت روز در سه مرحله باید اتفاق بیفتد تا این آفت کنترل شود.

حق‌نما تاکید کرد: اقتصاد استان گلستان برپایه کشاورزی است و باید مسئولان به ویژه شهرداری‌ها و متولیان پای کار باشند.

* کنترل مگس مدیترانه‌ای با بسیج همگانی امکان‌پذیر است

علی شیخی یکی از باغداران غرب استان گلستان در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» گفت: متاسفانه چند سالی است که مگس مدیترانه در باغات ما وجود دارد، بنده باغ هلو و مرکبات دارم، تله‌گذاری قبل از شروع برداشت انجام می‌دهیم سمپاشی و جمع‌آوری میوه‌های آلوده سپس دفن آن در دستورکار است، شخم زنی پس از برداشت انجام می‌شود و باغ را پس از برداشت محصول به حال خود رها نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: تلاش‌ها اگر به صورت همگانی نباشد فایده‌ای ندارد و زحمات ما هدر می‌رود، به علت وراثی بودن منطقه بسیاری از زمین‌ها خرد شده است که چند تا درخت کاشتند و به آن رسیدگی نمی‌کنند که همین باعث آلودگی میشود و کل باغداران منطقه را درگیر می‌کند.

شیخی گفت: با توجه به اینکه اقتصاد استان بر مبنای کشاورزی است برای کنترل آفتی که به دامن باغات افتاده باید بسیج همگانی شود تا یکبار برای همیشه این آفت کنترل شود.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.