1401-10-17 08:16
613
0
82859
با اجرای طرح فرزند‌پذیری مهمان در گلستان؛

چتر محبت خانواده‌های گلستان بر سر فرزندان بی‌سرپرست باز شد

معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان گفت: اجرای طرح فرزند‌پذیری مهمان در گلستان به‌صورت موقت خانواده‌های متقاضی مسئول نگهداری کودکان در مدت زمان مشخص می‌شوند.

مریم معصومی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما گفت: در هر جامعه‌ای گروهی از کودکان هستند که براثر عواملی والدین خود را از دست داده باشند و برای حمایت به سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان ادامه داد: آن چیزی که از خوراک و پوشاک برای این کودکان مهمتر است محبت است و نوزادان و نونهالان تشنه محبت به‌ویژه در سنین کودکی هستند و اگر از این محبت محروم بمانند چه بسا دچار آسیب‌های اجتماعی و روحی شوند.

معصومی بیان کرد: بهتر است به جایی خانه‌های نگهداری از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست که توسط اداره کل بهزیستی مدیریت می‌شود این فرزندان در درون خانواده رشد پیدا کنند تا در محیط امن خانواده نبود والدین را کمتر احساس کنند.

وی افزود: در طرح میزبانی می‌توانیم در سن شیرخوارگی نوزادان را به خانواده‌هایی که داری فرزند هستند و یا خانواده‌هایی که فاقد فرزند هستند و حتی خانم‌های مجرد بیش از ۳۰ سال و همچنین خانواده‌هایی که فرزندان خود را به ثمر رساندند تحویل دهیم تا از آنها نگهداری کنند و پس از مدتی امکان سرپرستی برای خانواده‌های واجدشرایط وجود داشته باشد این فرزندان واگذار می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: البته پدر و مادر، جد پدری در اولویت واگذاری این فرزندان هستند و ما این مسائل را بررسی می‌کنیم، درست است که بحث دلبستگی در این طرح وجود دارد ولی باید ایثارگری را به عرصه ظهور برسانیم و بتوانیم فرزندان را به محبت بزرگ کنیم تا کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی شوند.

معصومی تأکید کرد: یک سری از کودکانی که به بهزیستی واگذار می‌شوند مجهول‌الهویه هستند، یعنی کودکانی هستند که وقتی به دنیا می‌آیند ر‌ها می‌شوند و هیچگونه هویتی ندارند.

وی ابراز داشت: چون این نوزادان هویتی ندارند برای واگذاری این کودکان به خانواده‌ها هیچ محدودیتی نداریم و حداکثر در ظرف مدت دو ماه از طریق احکام مراجعه قضایی به خانواده‌هایی که سیر سرپرستی فرزندان را سپری کردند واگذار می‌کنیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: در سال جاری با افزایش کودکان که از طریق بیمارستان‌ها به دنیا می‌آیند و ر‌ها می‌شوند رو به رو هستیم و آمار شیرخوارگاه‌هایی ما بالا است، به این دلیل حس تعلق و دلبستگی که فرزند شیرخوار و نیاز‌های روانی که باید برای آنها فراهم شود به دلیل کسرت کار برای همکاران ما برای شیرخواران فراهم نمی‌شود و با اجرایی این طرح خانواده‌ها به کمک ما می‌آیند و این خانواده‌ها باید ایثارگری را از خود به نمایش بگذارند.

معصومی یادآور شد: در سنین بالا مثل ۶ سالگی با مشکل فرزندخوانگی روبه‌رو هستیم، به دلیل نگاه فرهنگی وجود دارد تعداد فرزندان پسران ما فارغ از عاطفه خانواده سپری کنند و نیاز است در این مسیر فرهنگ‌سازی شود.

گفتنی است استان گلستان دارای یک مرکز شیرخوارگاه دولتی است و در حال حاضر ۱۸ نوزاد در این مرکز نگهداری می‌شود.

در این طرح خانواده‌ها به‌صورت موقت مسئول نگهداری کودکان در مدت زمان مشخص‌شده از سوی قوه قضاییه هستند، در این طرح مراحل ارزیابی خانواده‌ها مشابه شیوه فرزندخواندگی طی می‌شود، اما برخلاف شیوه فرزندخواندگی، هویت کودک تغییر نمی‌کند و خانواده نیز حق مالکیت بر او را ندارد.

افراد واجد شرایط باید دارای سلامت روان، مقیم کشور و دارای تابعیت ایرانی، حداقل سن آن‌ها ۳۰ سال و بدون سوء پیشینه و محکومیت قضایی باشند، افراد متقاضی می‌توانند درخواست خود را به اداره بهزیستی محل سکونت خود تحویل دهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.